Test: Bontrager Ion 200 RT Lygtesæt

De seneste måneder har vi testet Ion 200 RT fra Bontrager. Sættet der består af for og baglygte er Bontrager’s topsæt – men da forlygten stadig “kun” er på 200 lumen er det mest velegnet til pendleren eller landevejsrytteren der ikke har behov for masser af lys.

Hvad er der i kassen?

Ion 200 RT kommer i en pæn hvid emballage hvori man finder en forlygte, en baglygte og to holdere til styr og saddelpind. Derudover et microUSB kabel der benyttes til opladning, samt vejledning.

Bontrager Ion 200 RT Lygtesæt

Design og funktioner

For og baglygte ligner hinanden til forveksling, dog kan man se på selve frontglasset om lygten er klar eller rød. Begge er kube-formede og har én enkelt diode foran, mens de på toppen har knappen som tænder/slukker lygten, eller skifter tilstand. På siden af lygten er microUSB stikket der bruges til opladning placeret bag en gummi-låge der beskytter mod fugt og skidt. Lygterne er begge super lette og derfor også nemme at have med i lommen, hvis man afmonterer dem fra cyklen når de ikke er i brug.

Bontrager Ion 200 RT – USB stik

Forlygten er på op til 200 lumen, hvilken gør den til en forholdsvis kraftig forlygte til pendling, i praksis betyder det at man ikke kun kan ses, men faktisk også kan “se” med lygten. Forlygten har 5 forskellige tilstande som giver en batteritid der svinger fra 1,5 timer (High) til 30 timer (Night flash).

Bontrager Ion 200 RT Forlygte

Baglygten er også en forholdsvis kraftig sag på op til 90 lumen. Den har ligeledes 5 tilstande som giver en batteritid på 4,5 timer (Day Steady) til 15 timer (Night flash)

Bontrager Ion 200 RT Baglygte

Fælles for begge lygter er at der er tilstande med både konstant lys, samt blink – alt efter om man vil se, eller blive set. Derudover er de naturligvis også vandtætte, så de kan bruges uanset vejret. Alt efter tilstand kan lygterne ses på en afstand af op til 2 kilometer!

Lygterne monteres begge på en kompakt holder der monteres med gummi-strop omkring styr eller saddelpind, hvilket betyder at det klares helt uden brug af værktøj. Lygterne klikkes på holderne og kan derfor også nemt afmonteres når man stiller cyklen fra sig.

Bontrager Ion 200 RT Holder

Der hvor Ion 200 RT adskiller sig, er at de kan kommunikere med kompatible Garmin og Bontrager cykelcomputere, såsom EDGE 820, dette sker via ANT+ og lygtesættet tilsluttes som en hvilken som helst anden sensor (Puls, kadence, ol.). Det lyder måske unødvendigt, men det er rent faktisk ret smart for det betyder at lygtesættet kan tænde og slukke automatisk når du tænder/slukker din Garmin/Bontrager cykelcomputer, ligesom du kan styre tilstand direkte fra cykelcomputeren, og/eller lade denne vælge tilstand alt efter mængden af dagslys. Til pendleren vil dette være en ret fed funktion, som er ret nyttig efter min mening – da man således sørger for at lyset altid er tændt når det er nødvendigt, særligt i skumringen kan man måske have en tendens til at tænde lyset lidt for sent.

Har man ikke en Garmin eller Bontrager enhed kan man naturligvis “bare ” skifte tilstand via knappen på lygten, men så går det smarte naturligvis lidt af det.

Løber lygtesættet tør for strøm, kan man glæde sig over at de kan oplades på kun 2 timer, de kan derfor nemt oplades på job eller studie.

Baglygten giver en rigtig god synlighed, uanset om den bruges på landevejen eller som pendlerlygte og med sine 200 lumen giver forlygten også en god synlighed og udmærket med lys til pendling eller kørsel i skumringen. På en kulsort landevej ville jeg nok personligt være ked af at “nøjes” med 200 lumen til træning med høj fart, men det er naturligvis også en smagssag, til pendling og let landevejstræning er sættet glimrende!

Konklusion

Ion 200 RT har en vejledende pris på lige under 1000,- og set udfra lygterne alene er prisen i den høje ende, det man betaler for er “smart” funktionen som i dette tilfælde er muligheden for at koble lygterne op til ens Garmin/Bontrager cykelcomputer og styre lygterne herfra, det synes jeg personligt er ret blæret og for pendleren rent faktisk også super funktionelt.

Når det så er sagt, så har lygterne faktisk en udmærket batteritid, oplades nemt via USB og så giver både for og baglygten en god synlighed, så anvendelsesmulighederne er også mange.

Et godt valg til grej-nørden der pendler daglig og som ikke vil gå på kompromis!

Pris og tilgængelighed

Vejledende pris: 949,-

Funktionalitet 9
Design 8
Pris 7
8
Tags fra indlægget
,
Mere fra Noel Juul Christensen
Test: EKOI R4 Cykelsko
EKOI lancerede for et par måneder siden en ny landevejssko der fik...
Læs mere
Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.