Tubolito er et tysk firma der har specialiseret sig i at lave ét enkelt produkt, nemlig slanger. Det er dog ikke helt normale slanger, men en slange er 2/3 lettere end en traditionel slange og rent faktisk også er 2x stærkere end en traditionel cykelslange, sidst men ikke mindst er de produceret i Europa.
Lige nu snakker alle om tubeless, uanset om man kører moutainbike, landevej, gravel eller cross – men uanset hvordan man vender og drejer det – så er en slange lidt nemmere at have med at gøre – spørgsmål er så bare hvor gode disse super lette slanger er? Vi kigger lidt nærmere på hvad Tubolito kan tilbyde og har ligeledes testet slangerne over et par måneder.
Som nævnt indledningsvis, så er Tubolito slangerne meget lettere end en traditionel slange, faktisk så vejer den “tunge” 29″ slange til mountainbike kun 85 gram – altså mindre end de 100 ml. tubeless sealant man typisk vil hælde i et 29″ dæk. Der findes en endnu lettere udgave der vejer 45 gram – her må man dog leve med at den “kun” har samme punkteringsresistens som en traditionel slange, til gengæld er vægten vanvittig lav og som endnu et plus fylder slangerne nærmest ingenting når de er rullet sammen. Sidstnævnte gør dem oplagte at have med som reserve-slange, da de nemt kan være i ryglommen, rygsækken eller hvor man nu gemmer sig grej når man er på sporet
Er man mere til de smalle landevejsdæk, så har Tubolito også slanger til racercykler og her kan man komme ned på latterlige 23 gram for en 700c slange, ligesom der også er slanger specifikt til fat/semi-fat bikes, BMX, touring og cross/gravel – deres sortiment dækker praktisk talt alle cykeltyper.
Tubolito slangerne er udført i TPU, en plastikblanding der er både slidstærkt og ret fleksibelt – gode egenskaber for en cykelslange.
Montering af Tubolito slanger
I pakken medfølger en kort monteringsvejledning som man bør følge for at undgå problemer ved montering. Først skal slanges rulles ud, herefter pumpes den op så den får den runde form med ventilen pegende indad. Slangen monteres nu i dæk/fælg, dækket vrides på og slange pumpes op til det ønskede dæktryk. Under montering er der værd at notere at man får monteret ventilkeglen ordentligt hvis det er en af de modeller hvor denne skal skrues på, ligesom man efter montering af slangen i dæk/fælg kan montere den lille sorte o-ring ved ventilen så man undgår at denne rasler.
Da slangerne er forholdsvis dyre vil jeg anbefale at man er ekstra forsigtig ved montering, så man undgår at “nappe” slangen med dækjern eller lign., for det er der risiko for, nøjagtigt som med an traditionel slange. Sørg for at slangen er “rund”, så ligger den sig pænt i fælg og dæk og det er nemt at vride dækket op, uden at skulle risikerer at nappe slangen.
Man skal ydermere også være OBS på at der findes specifikke udgaver til cykler med fælgbremser, da de skal kunne håndtere mere varme end hvis cyklen er udstyret med skivebremser.
Praktiske erfaringer
Undertegnede har kørt med Tubolito slanger på en 29″ full suspension mountainbike i nogle uger og de ruller virkelig godt! Man bemærker med det samme den lavere vægt, også sammenlignet med et tubeless setup. Da det er roterende vægt, er det virkelig et sted hvor man får en vægtbesparelse der batter ude på sporet. Slangerne er testet sammen med et par letvægtsdæk fra Michelin og denne kombination har gjort ellers halv-ringe alu hjul-sæt til et virkelig let og dermed hurtigt sæt.
Jeg har endnu ikke haft én punktering og slangen ligger pænt i dækket, men som med almindelige slanger er der naturligvis risiko for at den “slår” sig en smule. Skulle dette være tilfældet må luften ud, så dækket kan “masseres” godt og slangen ligge sig på plads i dæk og fælg.
Slange, tubeless eller Tubolito?
Det helt store spørgsmål er naturligvis om man så skal droppe idéen om tubeless og gå over til Tubolito slanger? Det vil helt sikkert have nogle fordele i form af mindre svineri, ligesom man rent faktisk kan spare på den dyrebare roterende vægt. Ulempen er prisen, for en Tubolito slange koster ca. 200-250,- pr. stk. og det er dyrere end tubeless sealant, tape og ventiler til én fælg, derudover så har tubeless den fordel at det lapper hvis der kommer et hul i dækket, det sker ikke ved brug af Tubolito slanger.
Tubolito er, grunden den forholdsvis høje enhedspris, nok mest rettet mod dem der “vægt-lirer” deres cykel, for her kan spares ret mange gram, et sted hvor man rent faktisk får udnytte af det. At slangerne så samtidig, i standard-udgaven, er mere punkterings-resistent end en traditionel slange er jo bare et ekstra plus i bogen.
Udover “vægt-nørden”, så ser jeg også Tubolito slangerne som et godt valg som ekstra-slanger hvis man ønsker minimal “oppakning” når man er på farten, for slangerne fylder virkelig minimalt, uanset om de er til mountainbike eller landevejshjul.
Du skal vælge Tubolito hvis du ikke gider “bøvle” med tubeless, kan leve med at det er ret dyrt at skifte slange, og til gengæld sparer du vigtige gram på den roterende vægt!
Pris og tilgængelighed
Priser fra ca. 220-250,- pr. stk.
- Køb Tubolito
Holder de luft ligeså godt som gammeldags slanger eller taber de trykekt efter nogle dage ligesom med Latex?
Hej Claus,
Umiddelbart vil jeg vurdere at de holder lidt bedre end alm. slanger, der er i hvert fald ikke behov for at pumpe før hver tur!
Med venlig hilsen,
Noel Juul Christensen
CykelStart.dk
Har kørt med slangerne et halvt år nu, og har netop smidt dem i skraldespanden. Jeg er punkteret fire gange, og har haft en utæt ventil. Dråben der fik bægeret til at flyde over var da begge hjul var flade efter en tur i skoven i regnvejr. Der var kommet lidt sandkorn ind i dækkene, og begge slanger var punkteret flere steder på siden ind mod fælgen.
Så jeg er tilbage på almindelige slanger fra Scwalbe, og 110 g tungere. Mvh Allan
Hej Allan,
Det er jeg ked af at høre – har du brugt dem på MTB, Racer eller til gravel – af ren nysgerrighed.
Med venlig hilsen,
Noel Juul Christensen
CykelStart.dk
Sindsyg lav vægt på sommer raceren, fik min Ridley Helium SLX i 6.5 kilo uden problemer, med Tobolite slanger 38 gram modellen og en Recon Alu kassette
Cyklen virker vanvittig hurtig og danser opad bakkerne som jeg har hængt på tidligere. Kan sagens reduceres mere vægt på cyklen uden problem selvom 6.5 virker tilfreds.
Har ikke oplevet de tabte lidt i forhold til almindelig slanger eller latex tværtimod, har jeg kunne køre 3-4 ture inden jeg tjekket luft trykket
Har smidt dem i Bontrager R3 25mm, kørt igennem diverse små sten osv. Efter ca 2000 kilometer kom min første punktering på dem og så efterfølgende der låg glasskår på tilbage turen.
Man piver lidt når punkteringen rammer, men dælme lækkert at køre med Tobolite slangerne, tjaaa de er dyre, men hvad ofre vi ikke på vores cykler i forvejen he he og jeg bliver aldrig til tubeless opsætningen, ville ikke have det væske ud på cyklen, så kan folk der er imod Tubular ligeså godt køre på ringe og smide til væske i dem, så går der langt mellem punkteringer