Test: BikeSpark BKS-F3 LED forlygte

Før vi ved af det, så er det nødvendigt med lygter når man pendler til og fra arbejde og derfor har vi de seneste uger testet en 800 lumen LED forlygte fra BikeSpark der er velegnet til landevej og pendling, men også kan bruges ifm. mountainbike på transportstykker eller som en ekstra forlygte.

Hvad er der i kassen?

BikeSpark BKS-F3 kommer i en mindre æske hvori man finder følgende:

  • BikeSpark BKS-F3 lygte
  • Holder til cykelstyret
  • microUSB kabel til opladning

Udvalgte specifikationer

  • 800 lumen
  • 6 forskellige tilstande
  • 2-25 timers batteritid
  • Oplades via USB
  • Vejer 130 gram

Design og funktioner

BikeSpark BKS-F3 er udført i CNC fræst aluminium og har derfor en virkelig lækker overflade og finish. Lygten måler 108 x 31 x 43 mm og foran er lygteglasset udført i kraftig plast der optimerer spredningen og sikrer den kan ses fra siden. Lygten er naturligvis IPX6 godkendt, så den tåler brug i al slags vejr.

Underneden er microUSB stikket ,der bruges til opladning af lygten, gemt bag en lille gummi-luge der holder vand og skidt ude af stikket.

I bunden af lygten er også det integrerede beslag, så lygten kan “slides” på holderen der medfølger i pakken. Beslaget kan nemt monteres på styret uden brug af værktøj og lygten kan ligeledes nemt afmonteres, mens kan man lade beslaget/holderen sidde på styret. Det er dog værd at notere at holderen kan bruges til både alm. og aero-styr, da det “bare” er en strips der skrues fast i en holder.

Øverst på lygten sidder den eneste knap, den holder man nede for at tænde og slukke lygten, mens et enkelt tryk skifter tilstand. Lygten har i alt 6 tilstande, lav, mellem, høj og maks lysstyrke, samt 2 forskellige blinke-tilstande. Knappen fungerer samtidig som en batteriindikator, der skiftes fra grøn, over til gul og til sidst rød efterhånden som batteriet drænes.

Batteri-tiden afhænger naturligvis af hvilken tilstand man benytter, ved fuld blæs på lysstyrken (800 lumen) holder batteriet kun ca. 2 timer, men kan man “nøjes” med 200 lumen får man faktisk 5 timers batteritid. Om batteritiden er nok, afhænger naturligvis af hvordan man skal bruge den, er det til pendling til og fra arbejde på landevej og cykelstier, så behøver man ikke kører på “maks” hele tiden, men skal den derimod fungere som forlygte i skoven (Sammen med en lygte på hjelmen), så vil man formentlig bruge den på fuld styrke og så er de 2 timers måske lige i underkanten. Heldigvis kan man så blot skrue lidt ned for lysstyrken når man bliver gjort opmærksom på at batteriet er ved at være drænet.

I praksis så har lygten en ret god spredning på lyset, samtidig med at den lyser ganske langt – hvilket gør den rigtig god som pendlerlygte på en mørk landevej, cykelsti eller lign. Den har ikke samme tendens til spot-belysning som mange af de kraftigere lygter og så kan den justeres op og ned i styrke alt efter om man er ude efter masser af lys, eller forholdsvis lang batteritid.

Praktisk test af BikeSpark BKS-F3

Konklusion

BikeSpark BKS-F3 er en rigtig fin lygte til en ret skarp pris, 449,- eller set til 399,- på tilbud. Det er ret flot at man til den pris får en kraftig lygte på 800 lumen, med integreret batteri og 2 timers batteritid (Ved maksimal lysstyrke). At den så derudover er udført i lækker aluminiums-finsh og kan bruges til både landevej, cykelsti og let mountanbike, gør den virkelig alsidig.

Kort sagt – en fed lygte der kan bruges til lidt af hvert og som giver masser af lys til en ret lav pris.

Pris og tilgængelighed

Vejledende pris: 449,-

Funktionalitet 9
Design 7
Pris 9
8.3
Tags fra indlægget
,
Mere fra Noel Juul Christensen
Test: Oakley Racing Jacket
Over sen-sommeren har vi testet og anmeldt en række forskellige cykelbriller og...
Læs mere
Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.