Alle cykler har brug for en grundig vask og rengøring med jævne mellemrum, hvor ofte afhænger naturligvis af hvordan cyklen bruges. Eksempelvis vil en MTB der bruges i skoven i al slags vejr, naturligvis have et større behov for rengøring end en racercykel der kun bruges i tørt vejr.
I denne guide beskriver vi, trin for trin, hvordan du giver din cykel den helt store rengøringstur, der både forlænger levetiden på cyklen, forøger en evt. gensalgsværdi og sørger man for at gøre det jævnligt, behøver det faktisk ikke tage ret lang tid.
God forberedelse er ofte det halve arbejde, så sørg for at have alting klar inden du går igang, så går det hele meget nemmere og hurtigere. Brug evt. listen nedenfor som check-liste ved at printe den ud.
Du skal bruge følgende
- Vandslange (Anbefalet – undlad at bruge højtryksrenser)
- Balje
- Børster, gerne flere forskellige størrelser så man kan komme til overalt. Vigtigt at man har seperate børster til kæde/kasette og til resten af cyklen.
- Cykelvask
- Kæderenser
- Degreaser / Citrusrens
- Kædeolie, tør eller våd alt efter årstid og brug
- Klude til aftørring
- Handsker (Anbefalet, ikke påkrævet)
- Afdækning (Anbefalet, ikke påkrævet)
- Polish (Anbefalet, ikke påkrævet)
Fremgangsmåde
Spul hele cyklen med vandslangen for at fjerne det værste løstsiddende snavs.
Start med at rense kæden, enten ved brug af kæderenser (Læs seperat guide) eller ved at sprøjte degreaser direkte på kæde, kasette og tandhjulene på kranken og lade det virke et øjeblik. Børst herefter kæde, kasette og krank med børsterne hertil, så skidtet kommer af. Man kan med fordel dreje baglæns på pedalerne mens både kæde og kasette børstes. Skyl herefter kæde, kasette og krank ren med vand.
Bland cykelvask op med vand i det angivne blandingsforhold i baljen og vask cyklen grundigt. Sørg for at komme ind i alle kroge og hjørner, et godt udvalg af børster er essentielt for at kunne komme til alle steder, men mindre kan naturligvis også gøre det. Sørg for at vaske stellet først og dernæst de mere beskidte ting såsom bremser, hjul og lign.
Skyl herefter cyklen grundigt med vand og sørg for at al sæben er skyllet væk.
Tør hele cyklen af med en tør klud eller klæde, en gammel t-shirt kan sagtens bruges. Kæde, kasette og krank aftørres grundigt, naturligvis med en anden klud eller klæde end det der bruges til resten af cyklen.
Efter vask og rens skal kæden smøres, det anbefales at man kun smører inde mellem rullerne, altså den del af kæden der kommer i kontakt med tandhjulene. Det er derfor en fordel at dryppe kædeolien på den nederste del af kæden, således at man kan dryppe olien stille og roligt på mens kæden køres rundt og olien fordeles på hele kæden. Undlad at overhælde kæden med olie og lad olien stå og trække ind indtil du næste gang skal bruge cyklen, her tørres den resterende/overflødige olie af med en tør klud. Kæden har suget den olie til sig der er brug for og den overskydende olie vil blot fungerer som skidt-samler.
Slutteligt kan man med fordel give stellet en omgang polish, dette sprayes på det rene stel og aftørres kort efter. Herefter har man en skinnende cykel der ligner den man hentede ved cykelhandleren og som en ekstra bonus har skidt og snavs sværere ved at sætte sig fast efterfølgende.
Produkter brugt til udarbejdelse af denne guide er fra Morgan Blue, venligst stillet til rådighed af den danske distributør EnergySport.dk
- Køb Morgan Blue produkter hos bl.a. CykelPartner.dk og CykelGear.dk