Test: MagicShine MJ-906 LED forlygte

MagicShine er efterhånden velkendt på redaktionen og vi har tidligere testet både MJ-900 og MJ-902‘eren som er lillebrødre til MJ-906 som vi her har haft fingrene i.

MJ-906’eren er en kraftig LED forlygte på hele 5000 lumen, det betyder der er smæk på – og den egner sig derfor til alt fra pendling hvor der er kulsort, til singletracks i mørke.

Vi har testet den!

Hvad er der i kassen?

MJ-906 fås i flere udgaver, her er det MJ-906B der er et sæt bestående af: forlygte, baglygte og en trådløs remote.

I kassen finder du helt følgende:

  • MagicShine MJ-906 LED forlygte
  • MagicShine baglygte
  • Trådløs remote
  • 7.2V batteripakke med strømkabel og velcrostropper til montering
  • USB kabel til opladning af batteripakke
  • Splitter til for/baglygte
  • 3 gummi o-ringe til montering af lygterne
  • Taske/etui til opbevaring
  • Vejledning

Montering af lygter og batteripakke

Forlygten har integreret beslag under bunden og monteres uden brug af værktøj på styret via de medfølgende gummi o-ringe, der medfølger 2 størrelser så man kan vælge den der passer bedst til ens styr alt efter diameter af dette. Selve beslaget er udført i aluminium og har skridsikker gummi-belægning så lygten ikke “glider” på styret når den er fastgjort.

Baglygten er ligeledes med integreret beslag og monteres også med gummi o-ring på saddelpinden.

Batteripakken kan man vælge at montere på over eller underrøret, eller kan man smide det i en drikkedunk og smide denne i flaskeholderne. Skal man bruge lygten på hjelmen kan man også tilkøbe et forlængerkabel og smide batteripakken i enten rygsækken eller ryglommen! Med i kassen får man velcrostropper så batteripakken kan monteres på stellet, og batteripakken har skridsikker gummibelægning på den ene side – så den sidder ret godt fast og rutsjer derfor ikke rundt på stellet.

I pakken er også en Y-spiltter der bruges hvis man benytter både for og baglygte, for at de begge kan få strøm fra batteripakken, skal man bare bruge én lygte så lader man bare Y-splitteren ligge derhjemme i tasken.

Sidst, men ikke mindst, er der også den lille fjernbetjening/remote der gør det muligt at tænde, slukke og skifte tilstand. Den kan placeres hvor man ønsker det på styret, men det er oplagt at placere den således den kan nås uden man skal tage hænderne af styret. Om man vil bruge fjernbetjeningen eller ej er helt op til en selv, idéen er meget god – men personligt får jeg den ikke brugt.

Med andre ord – monteringen er hurtig og nem – helt uden brug af værktøj, så det er også nemt at benytte lygten på flere cykler.

Design og funktioner

Forlygten, MJ-906 er udført i aluminium som jo bekendt er et materiale der er fremragende til at lede varmen væk. Der er kølefinner på siden og når lygten er i brug kan den godt blive varm – så undlad at røre ved kølefinnerne når den er i brug og kort tid efter.

Som nævnt tidligere har den integreret beslag i bunden, så den nemt kan monteres på styret via o-ringene og på toppen er kun én knap for at gøre det så overskueligt som muligt. Den store orange knap bruges til at tænde og slukke for lygten ved at holde knappen nede og et tryk skifter tilstand.

Foran er de 5 kraftige Cree XM-L2 dioder gemt bag et beskyttende glas og på lygten er kablet ligeledes integreret. Kablet er ca. 50 cm langt og lygten vejer 101 gram.

Batteripakken er udført i hård plast og er på 7.2V / 7000 mAh. Batteripakken kan monteres via medfølgende velcrostropper, eller stoppes i rygsæk eller ryglomme. I den ene ende af batteripakken er en gummi-luge, bag denne er microUSB stikket til opladning, 3 dioder der viser aktuel batteristand samt et alm. USB stik – sidstnævnte kan bruges hvis man ønsker at bruge den som powerbank og oplade en hvilken som helst USB enhed. Særligt dioderne der angiver batteristand er geniale i praksis, da man så inden afgang lige kan tjekke om man har husket at lade op – for det er altså ikke sjovt at stå i skoven med et fladt batteri!

Batteripakken har et aftageligt kabel der måler ca. 40 cm, og den vejer 308 gram inkl. kabel og velcrostropper.

Der er mange måder at montere/opbevare batteripakken på, men da MJ-906 nok primært vil blive brugt som lygte på styret istedet for på hjelmen, så ville jeg nok vælge at montere batteripakken på overrøret, eller alternativt i en gammel drikkedunk som smides i én af flaskeholderne.

Lygten, såvel som batteripakken er naturligvis IPX4 godkendte, så de tåler vind og vejr og kan bruges uanset vejrlig.

Forlygten har 5 tilstande: 100%, 75%, 50%, 20% og blink, mens baglygten har 4 tilstande: 100%, pulserende blink, blink og strobelys.

Batteritiden er 1,8 timer ved 100% lysstyrke, op til 10,2 timer ved 20%, er man ved at rende tør for strøm undervejs vil den orange knap på lygte lyse rød, så man advares i god tid og får mulighed for at skrue ned for blusset.

Til pendling, grusstier og lign. vil 20% lysstyrke formentlig være nok til de fleste, det kunne også være på transportstykker til og fra sporet, så man sparer på batteriet. Når man rammer skoven og mørket er faldet på, synes jeg personligt det er fedt at kunne skrue op på 75 eller måske 100% lysstyrke. Man har nu masser af lys til at orientere sig på sporet, både fremad, til siderne og op/ned – lyskeglen er stor og lyset er enormt jævnt. I praksis vil man opleve et spor der bliver lyst helt op, så man undgår kedelige overraskelser pga. manglende lys. Nat bliver til dag med MJ-906!

Konklusion

Jeg har efterhånden testet og anmeldt et hav af af forskellige lygter, alt fra de helt billige “kineser lygter” som meget ofte gør det godt til prisen, til dyre lygter fra “a-brands”. MagicShine placerer sig som producent et eller andet sted midt imellem rent prismæssigt, men leverer top-ydelse.

MJ-906 er en virkelig kraftig LED forlygte til dem der vil kunne lyse hele sporet op og ikke gå på kompromis, 5000 lumen er MEGET lys – når altså det kommer fra en ordentlig lygte. Du kan sagtens finde langt billigere lygter der står angivet til at yde 5000 lumen, men sammenligner man en “kineser” lygte med MJ-906 vil kan lynhurtigt kunne se at de nærmest ikke tåler sammenligning. Lyset er meget kraftigere, har en mere jævn spredning, den rækker længere og så vil batteritiden i mange tilfælde også være bedre – da batteripakken også er af høj kvalitet med ordentlige celler.

Små 1200,- for en cykellygte er så afgjort mange penge, men alligevel synes jeg det er en fin “investering” hvis man ønsker at kunne cykle hele året rundt, uanset om solen har tænkt sig at kigge frem. Med MJ-906 er der ingen problemer med at køre grusstier og mountainbikespor tidligt om morgenen, sent om aftenen eller om natten hvis man skulle være til den slags.

MJ-906 er en lygte der er driftsikker og som vil give dig lys på sporet år efter år, jeg har selv en ældre MagicShine lygte som bare kører sæson efter sæson, så den er helt klart prisen værd – man får kvalitet der holder.

Pris og tilgængelighed

Funktionalitet 10
Medfølgende tilbehør 10
Design 8
Pris 7
8.8
Tags fra indlægget
, , ,
Mere fra Noel Juul Christensen
ATNU klar med 2 nye energibarer
Danske ATNU har netop lanceret 2 nye energibarer, så deres sortiment nu...
Læs mere
Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.