Test: Fenix BC30

Tilbage i april 2014 testede og anmeldte vi Fenix BC20 på maks. 400 lumens, denne gang er det blevet tid til at kigge nærmere på BC20’erens storebror, BC30, der yder helt op til 1800 lumens.

Unboxing og kassens indhold

Se vores unboxing video af Fenix BC30 nedenfor.

Kassen indeholder følgende:

  • Fenix BC30
  • Holder til cykelstyr samt diverse gummiringe for tilpasning til forskellige rørtykkelser
  • Burst-knap med ledning til montering på styret
  • Vejledning og manual

Design og funktionalitet

Fenix BC30 deler design med lillebroderen, BC20, dog er BC30 væsentligt større rent fysisk – hvilket giver god mening da det er en meget kraftigere cykellygte. Den er udført i en kombination af en aluminiums legering og plastik, hvilket gør den forholdsvis tung, 257 gram med 2 stk. 18650 batterier – til gengæld føles det også som solidt kram og kigger man samlet på kvalitet og finish er der ikke mange cykellygter der når Fenix BC30 til sokkeholderne.

På toppen af BC30 der én enkelt knap, der tænder og slukker man, ligesom man skifter mellem de 5 forskellige tilstande; 1800, 1200, 500, 200 eller 100 lumen, 1800 lumen er dog kun en mulighed når man bruger burst funktionen via den medfølgende “remote” til montering på styret. Foran sidder de 2 stk. neutrale og hvide Cree XM-L2 T6 LED’er og disse udgør Fenix’ Dual Distance Beam System der sikre god spredning og en lang rækkevidde, faktisk helt op til 170 meter – hvilket stemmer fint overens med de praktiske erfaringer jeg har gjort mig med BC30.

fenix-bc30-light

På undersiden er stik til montering af den medfølgende remote – hvorfra “Burst” mode kan aktiveres ved at trykke og holde på knappen, denne tilstand med de 1800 lumens er derfor kun midlertidig. Remoten monteres i øvrigt på styret med velcro-bånd og montering er valgfri, man kan sagtens undlade at montere remoten, eller kun bruge den periodisk.

fenix-bc30-remote

BC30 har, modsat de fleste andre cykellygter i denne kaliber, ikke en ekstern batteripakke, den skal udstyres med 2 stk. 18650 batterier eller 4 stk. CR123A batterier – fælles for begge typer er at det ikke normalt lige er dem man har liggende i skuffen derhjemme og da der er tale om lidt specielle batterier fås de ikke nødvendigvis lige i nærmeste supermarked. Batterierne sidder gemt i en holder der trækkes ud bagfra, selve hullet har en gummipakning som er med til at gøre lygten vandtæt. Denne gummipakning gør dog at man skal trykke batteri-holderen helt i bund og derefter dreje “lukke-mekanismen” førend den lukker helt tæt.

fenix-bc30-battery

Med i kassen er holder til styret, udført i kraftig plastik og med blød gummi på indersiden for at undgå ridser og skrammer, samt sikre den sidder bedre fast. Montering sker uden brug af værktøj, den fastgøres blot med en enkelt fingerskrue. Øverst på holderen kan Fenix BC30 klikkes af og på og holderen passer til alle gængse rørtykkelser.

Da Fenix BC30 er forholdsvis stor og tung – sidstnævnte primært grundet batterierne, er den mere velegnet til brug på landevejen eller på skovstierne, end til brug på singletracks og lign. hvor underlaget er meget ujævnt. Det er mere en pendler lygte, end en decideret MTB lygte efter min mening.

fenix-bc30-sideview

Lyset fra Fenix BC30 er der dog intet at udsætte på, takket være brugen af 2 LED’er og “Dual Distance Beam” teknologien får man en lyskegle der rækker både langt, bredt og har et jævnt lys – man kan derfor se langt frem på landevejen, eller i skoven og man bliver i hvert fald ikke overset. Dog synes jeg det er ærgerligt at man kun får mulighed for 1800 lumen i Burst-mode som kræver man holder “Burst knappen” nede – det havde været optimalt hvis dette simpelthen var en permanent tilstand. Bedøm selv i videoerne nedenfor.

Fenix BC30 – Synlighed i trafikken

Vi har naturligvis også testet Fenix BC30 i trafikken og i videoen nedenfor kan du se hvor synlig man som cyklist er med Fenix BC30 på styret. I videoen skiftes der også mellem de 4 lys-modes – dog aktiveres “burst” ikke i videoen.

Fenix BC30 Praktisk test

Konklusion

Fenix BC30 er en LED forlygte i en kvalitet som man ikke så ofte støder på, den er udført i lækre materialer og føles virkelig robust og lækker – der er helt sikkert kræset for og tænkt over design og materialevalg. Den leverer et rigtig godt lys, med fornuftig spredning og et jævnt lys – som rækker ganske langt og derfor er perfekt til brug på landevejen. Da batterierne sidder i selve lygten slipper man for en ekstern batteripakke, hvilket kan have sine fordele, men til gengæld er man også nødsaget til at investere i et sæt batterier man formentlig ikke vil kunne bruge til meget andet end Fenix BC30, da den benytter 2 stk. 18650 batterier eller 4 stk. CR123A batterier. Driftstiden er ca. 2 timer ved højeste lysstyrke (Turbo/1200 lumen) og det synes jeg egentlig er OK, ift. både størrelsen og det faktum at batterierne sidder i BC30’eren.

Fenix BC30 henvender sig helt sikkert mere til pendleren eller landevejsrytteren, end til den hardcore MTB rytter. Grundet størrelsen og vægten er den knap så velegnet til at sidde fastmonteret på styret mens man drøner rundt på singletracks, selvom den naturligvis også sagtens kan bruges hertil.

Da den er vandtæt og udført i robuste materialer kan den bruges året rundt og vil derfor være helt oplagt til pendleren der cykler året rundt, eller tilsvarende landevejs rytter der cykler uanset vind, vejr og om det er lyst eller mørkt.

Prisen på omkring 1099,- er i den høje ende, men man får et produkt der yder godt og er i en klasse for sig når vi snakker kvalitet og finish.

Pris og tilgængelighed

Vejledende pris: 1099,-

Bl.a. set hos Prishammeren.dk

Funktionalitet 7
Medfølgende tilbehør 7
Design 9
Pris 7
7.5
Tags fra indlægget
, ,
Mere fra Noel Juul Christensen
Test: Endura Pro SL Skaljakke II
Den engelske producent Endura har tøj til ethvert formål. Mange herhjemme kender...
Læs mere
Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.