Test: MagicShine Ray 2600 cykellygte

MagisShine’s nye Ray-serie indeholder kraftige LED forlygter fra 800-3000 lumen, vi har tidligere testet Ray 800 der er den mindste i serien og har denne gang testet Ray 2600 der er én af de kraftigste. Fælles for dem alle er at er rettet mod pendleren der ikke kan få lys nok, eller dem der kører MTB, Gravel eller landevej efter mærkets frembrud. Med 2600 lumen under den lækre aluminiumsoverflad er det dog nok primært MTB og gravel-folket den appelerer til – landevejsrytteren vil nok vælge en mindre kraftig model som fylder knap så meget.

Hvad er der i kassen?

  • Magicshine Ray 2600
  • Quarterturn holder til styr med i alt 4 forskellige “stropper”
  • GoPro adapter til montering på GoPro mounts
  • USB-C kabel til opladning
  • Unbrako
  • Vejledning

Udvalgte specifikationer

  • 2600 lumen
  • Fra 1,5-22,5 timers batteritid
  • 6700 mAh indbygget batteri
  • USB-C opladning
  • Kan også bruges som powerbank

Design og funktioner

Som lillebroderen, Ray 800, er Ray 2600 den udført i sort aluminium som giver et ret eksklusivt udseende og samtidig har gode varmeafledende egenskaber. Designet er simpelt, men pænt, med 2 tryknapper på toppen, USB-C bag til opladning samt integreret mount i bunden så lygten kan “skrues” på holderen.

Lygten er naturligvis noget større end lillebroderen som vi tidligere har testet, men den har også et meget kraftigere batteri for at kunne yde de 2600 lumen. Ray 2600 vejer 192 gram.

De to trykknapper på toppen bruges til at tænde og slukke lygten, samt skifte imellem de mange tilstande. Man kan vælge imellem højre diode der giver et “bredt” lys, eller venstre side der giver en mere fokuseret lyskegle – eller dem begge på en gang, derudover kan lygten blinke. I de forskellige tilstanden kan lysstyrken justeres ved at trykke på/ned på knapperne. Udover “normal” mode, så er der også en “smart mode” tilgængelig, i smart mode er lysstyrken låst til 50 lumen så længe der er fint med lys, hvor den så øger lysstyrken hvis man kører i en tunnel eller lysforholdene på andre måder ændrer sig – sidstnævnte er god til pendleren der måske cykler i skumringen. I smart mode slukker lygten også automatisk efter 3 minutter og den kan tænder igen hvis den registrerer bevægelse. Slutteligt er der mulighed for at låse lygten hvis den eksempelvis skal transporteres i en taske eller ikke er i brug over længere tid – det finder man ud af allerede når man pakker lygten op og ikke kan få gang i den, før man har læst manualen og forstår den skal låses op først…

Højre LED
Venstre LED
Begge LED’er

Det kan virke en smule overvældende med alle de tilstande og muligheder, derfor vil en klar anbefaling være at man ser introvideoen nedenfor, så man forstår hvordan lygten fungerer.

De to knapper på toppen fungerer også som batteriindikator, er lyset omkring knapperne grønt er der min. 20% strøm på, er det rødt er der mellem 10-20% og hvis det det blinker rødt er der under 10% batteri tilbage. Opladning af enheden tager ca. 2,5 timer og foregår via medfølgende USB-C kabel. Som en lille bonusfeature, så fungerer Ray 2600 også som powerbank, dvs. du kan tilslutte en enhed via USB-C og oplade den – det kunne eksempelvis være en smartphone.

Montering

Med i kassen får man en holder hvorpå lygten kan twistes på. Holderen monteres på styret via én af de 3 forskellige stropper – her er til alle slags styr, også aerostyr. Holderen monteres med 3mm unbrako som også er med i pakken, det betyder så også at den ikke lige kan fjernes, men til gengæld sidder holderen rigtig godt fast. Med i pakken er også en “GoPro” adapter, den gør det muligt at montere lygten på et almindeligt GoPro mount hvilket giver en del ekstra monteringsmuligheder. Der findes flere Garmin holdere som har GoPro mount underneden, så du kan have én holder til både cykelcomputer og lygte, ligesom der er en del mounts til hjelme – hvis man ønsker at benytte Ray 2600 som hjelmlygte. Derudover kan lygten rent faktisk også monteres på alle Garmin holdere, men vær opmærksom på at den så ofte vil pege lidt op af, og det er sjældent optimalt -og måske mangler man så bare et sted at placere sin Garmin cykelcomputer.

Batteritid

Batteritiden svinger naturligvis ift. hvilken tilstand der benyttes, fra 1.34 timer til 22.56 timer, men med 2600 lumen som maksimalt output, vil det sjældent være nødvendigt at køre hele turen med maksimal lysstyrke, mam vil sagtens kunne blænde ned til middel styrke og så væsenlig længere batteritid.

Daglig brug

Ray 2600 er ret nemt at betjene, når man lige har forstået hvordan det fungerer med skift imellem alle de forskellige tilstande og lysstyrker. I min verden kunne man godt have skåret lidt ned for antallet af tilstande, men omvendt er det meget cool at man kan indstille lygten lige præcist efter ens behov, om det så er en fokuseret lyskegle til teknisk kørsel i skoven, en bredere lyskegle til at cykelstien op, eller fuldt blus på begge dioder når man kører gravel eller MTB i mørke.

Lygten har primært været brugt til gravel efter mørkets frembrud, hvor de 2600 lumen er alt rigeligt – jeg har på intet tidspunkt haft behov for mere lys, hverken på åbne grusveje eller ved teknisk kørsel i skov på smalle MTB spor. Det er nemt at skifte mellem de forskellige tilstande via trykknapperne på toppen, også med handsker på – og justering ag lysstyrken op/ned fungerer ligeledes nemt og enkelt.

På større stier eller kørsel på veje kan man med fordel blænde ned, mens man kan skrue op for blusset når man rammer skoven eller andre steder hvor man har behov for mere lys. Med 2600 lumen og dual beam funktionaliteten får man en lyskegle der rækker langt ud foran dig, mens den også har en god bredde så man har godt overblik hvor man kører.

Konklusion

Ray 2600 er en kraftig forlygte med et hav af forskellige tilstande – så den kan bruges til alt fra pendling til MTB eller gravel i skoven efter mørkets frembrud. Der er rigeligt med lys til teknisk singletrack og stadig lang nok batteritid til at den også kan bruges på længere ture, så længe man ikke behøver kører fuld blus hele turen for så er vi altså nede på omkring halvanden times battteritid. Skulle man give den gas med styrken, så vil man dog lige advaret når der kun er 20% batteri tilbage – så man kan skrue ned og få listet hjem inden det er for sent.

Med indbygget batteri slipper man for en ekstern batteripakke og selvom lygten fylder lidt på styret, så synes jeg hverken den er stor eller klodset – samtidig er monteringsmulighederne mange!

Vil man have én lygte til gravel, eller søger en lygte til styret på mountainbiken (måske kombineret med en lygte på hjelmen) så vil jeg bestemt anbefale Ray 2600 – du får en lygte af høj kvalitet, gode funktioner og med masser af lys – endda til en rimelig pris omkring 1000,-

Pris og tilgængelighed

Vejledende pris: 1099,-

Funktionalitet 8
Medfølgende tilbehør 10
Design 9
Pris 8
8.8
Tags fra indlægget
, ,
Mere fra Noel Juul Christensen
Fenix BC30 Unboxing
Vi har netop modtaget Fenix’s nye topmodel indenfor cykellygte, BC30, til test. Trods...
Læs mere
Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.