Test: Mavic AllRoad SL Disc hjulsæt

Den forgangne sommer stod igen, igen på gravelture, og vi har igen haft et hjulsæt til test, der egner sig rigtig godt på de danske grusveje. Denne gang har vi haft fingrene i et hjulsæt fra Mavic. Mavic har mildest talt haft en noget tumultarisk periode, hvor man tvivlede på, hvorvidt det traditionsrige franske firma ville overleve. De er reddet og på vej tilbage, hvor de hører til. Mavic er en af de helt tungere spillere på markedet og blev etableret helt tilbage i 1889. Specielt siden 1972, hvor de blev en af hovedsponsorerne til Tour de France, har de været en fast del af verdenseliten inden for cykelkomponenter. 

Specifikationer 

  • Fælgprofil: 22mm
  • Indvendig bredde: 22mm 
  • Tubeless Ready 
  • 12×100 + 12×142 thru axler 
  • UST Valve med tilbehør inkluderet
  • Bremser: Skivebremse, Center Lock
  • Eger: 24 stk stål, straight pull, elliptical aero, double butted
  • Vægt forhjul: 740 gram
  • Vægt baghjul: 850 gram
  • Anbefalet dækstørrelse 28 til 64mm

Funktionalitet 

Mavic Allroad Sl Disc er et hjulsæt, der er lavet til at køre på ujævnt underlag, hvorfor det egner sig rigtig godt til gravel. Den indvendige fælgbredde er 22 mm, hvilket gør, at hjulsættet passer godt til dækstørrelser på 28mm og op efter. Tendensen inden for cykling er, at fælgene bliver bredere og bredere, hvilket fører til, at dækbredden følger med. I vores test har vi hovedsageligt brugt et sæt Continental Terra i 35mm og set–up’et har fungeret upåklageligt. I slutningen af testperioden har hjulene rullet med et sæt Specializes Pathfinder Pro i 38 millimeter, hvilket også har fungeret super godt. 

35 millimeter kan synes af lidt, når man snakker gravel, men personligt har jeg haft gode erfaringer med de “smalle” dæk, hvor jeg finder rigtig god fart på landevej og på grus. Selvom vi har testet sættet på 35 millimeter dæk, er det muligt at køre med væsentligt bredere dæk, hvis man ønsker det. 

De 35 millimeter kombineret med et dæktryk på 1.8 bar (1.7 bar til 38mm), har givet et super godt greb og god fart. Det er klart, at et større dæk vil give mulighed for endnu lavere dæktryk, men i og med, at jeg har en lav vægt, har det fungeret super fint for mig. 

Fælgene er stive og responsive, når man kører fra landevej til grus og omvendt. Fælg og eger er med til at give god stabilitet, selv når terrænet bliver meget ujævnt. Hjulene er testet i stort set alle forhold og på stort set alle overflader, og det har endda været en tur på stranden. Personligt finder jeg hjulene allerbedst, når man rammer de hårde grusveje, hvor farten er høj. Hjulsættet kører hurtigt og effektivt, når der ikke er alt for mange huller. Hvis overfladen skifter til eksempelvis en markvej, hvor der typisk er rigtig mange huller og ujævnheder, synes jeg, at hjulene giver nogle hårde stød. De hårdere stød kan skyldes materialet, der er aluminium. Aluminiums-hjul er kendt for at være meget stive, men hermed også mindre stødabsorberende end carbon.

Mavic AllRoad SL Disc kommer i en vægt, der er i midtersegmentet, men ret lavt for et hjulsæt aluminium. Hele hjulsættet vejer godt 1600 gram (1590 gram) uden skriver og kassette. Hermed er hjulsættet ikke ultralet, men ej heller ultratungt, hvilket man sagtens kan mærke ude på de danske veje. Hjulsættet føles let og agilt – både på landevej og grus. 

Hjulene kommer som clincher (dæk og slange), men er forberedt til tubeless, så man bare kan smide et par tubeless dæk på, og så er man faktisk kørende, da der medfølger ventil til netop tubeless. Hjulene er testet med et tubeless setup, og det har fungeret lige efter bogen, hvor det også var nemt at montere og pumpe dækne – dette endda kun med fodpumpe. 

Konklusion 

Mavic AllRoad SL er overordnet set et super fint hjulsæt, der sagtens kan være en lille opgradering, hvis man køber en billig gravelcykel. Nav, fælge og eger spiller godt sammen, og de klarer sig godt i de fleste terræner, men det er klart, at de ikke kan måle sig med et sæt carbon fælge, selvom vægten er fin. 

De flade aero-eger giver en lille ekstra krølle på halen, der gerne skal give lidt fart i vinden og det ser super fedt ud. 

Ønsker man et godt og stabilt hjulsæt til de danske grusveje, så er Mavic AllRoad SL bestemt en vej at kigge. Prisen ligger på ca. 5000 kroner, hvilket er lidt under det, et carbon hjulsæt ville koste. 

Pris og tilgængelighed

Funktionalitet 8
Design 8
Vægt 8
Pris 7
7.8
Mere fra Mathias Busk Sælgen
Test: Bontrager S1 Softshell skoovertræk
I Danmark har vi mange måneder om året, hvor det er nødvendigt...
Læs mere
Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.