Vi skal her ser på en hjelm fra Unit 1 med indbygget lys og mange smart detaljer.
Design
FARO er en hjelm designet til pendleren der benytter en citybike og har en mere opret cykelstilling. Den dækker meget af hovedet og yder god beskyttelse, også i nakken. Jeg bruger en stor størrelse hjelm, så jeg har haft FARO i størrelse Large til test. Den er pakket i en rimelig neutral papkasse, uden unødvendige pakkematerialer.
FARO laves i 4 flotte farver, jeg fik dog den mere neutral sorte farve til test. I kassen finder vi en brugervejledning og et kabel til opladning.
FARO har en mat overflade (der desværre tiltrækker fedtefingre) med to store ventilationsåbninger på langs af hjelmen.
Indersiden er polstret de rigtige steder for god komfort sammen med god ventilation.
FARO er udstyret med MIPS, som er en funktion der beskytter hoved og nakke mod vridskader hvis man skulle være så uheldig at være involveret i et styrt. Det kan ses som det gule plastiklag, som gør at hjelmen kan “glide” lidt på hovedet så kræfterne man kan blive udsat for ved utiltænkt møde med asfalten, ikke bliver overført direkte til halshvirvlerne. Under normalt brug sidder hjelmen dog fast på hovedet uden at glide rundt.
Spændet er magnetisk og klikker nærmest automatisk sammen når man fører enderne af spændet sammen under hagen. Det er også let at åbne igen med en hånd, og på trods af det, så sidder det meget sikkert lukket under brug.
Justeringen af størrelsen omkring hovedet sker ved at man drejer på en knap der sidder i nakken på hjelmen. Jeg fandt det ret let at få den indstillet så den sad fast, uden at klemme. Der er også i nakken man kan åbne en låge og lade hjelmen op.
Pasformen er fin, men da den går ret langt ned i nakken kan den klemme lidt hvis man har en meget foroverbøjet kørestil hvor man skal kigge op for at se vejen. Den sidder fint omkring ørene, og der er ikke nogle stropper der irriterer.
Funktionalitet
FARO fra Unit1 er en flot hjelm der yder god beskyttelse Men den kan mere end det. Der er indbygget lys, både i fronten og nakken. Foran er der hvidt lys og bagpå en stribe med rødt lys.
Lyset tændes med en knap bag på hjelmen. Den kan være lidt svær at finde hvis det er mørkt, her kunne jeg godt have tænkt mig et kraftigere gummitryk, så man bedre kan mærke sig frem til knappen i et mørkt cykelskur.
Lyset er ganske kraftigt, og en god måde at blive ekstra synlig i de mørke timer. Den kan naturligvis ikke erstatte et sæt fastmonterede cykellygter, der selvfølgelig stadig er lovpligtige.
Lyset indstilles med en app på telefonen. Den forbinder til hjelmen via bluetooth, og gør at man kan indstille en hel masse funktioner, bla. hvor kraftigt lyset på hjelmen skal være, og om det skal blinke, og i så fald, i hvilken rytme.
Bag på hjelmen sidder der et panel med sort stof. Det gemmer på 46 fuldfarve lysdioder. De kan ligeledes indstilles til alverdens farver og mønstre. Jeg indstillede dem til at lyse rødt i et mønster af prikker der bevæger sig, for ekstra synlighed i trafikken.
Jeg testede hvor længe batteriet kunne holde hvis man indstillede alt lys på hjelmen til kraftigste indstilling, og her slukkede den efter ca 1,5 time. Men normalt brugte jeg en indstilling hvor lyset var skruet en hel del ned uden jeg synes min synlighed var ret meget mindre af den grund, og så holder batteriet meget længere. Man får en visuel indikation med de farvede lysdioder, af hvor strøm der er tilbage hver gang man tænder og slukker hjelmen.
Fjernbetjening
Sammen med hjelmen modtog jeg også en fjernbetjening til den. Den passer ret smart ind i et indhak i papkassen til hjelmen.
I den lille kasse finder vi fjernbetjening, og et monteringsbeslag til cykelstyret, samt en kort vejledning printet på indersiden af kassen.
Den sættes fast på styret med gummibånd, og kan let klikkes af og på når den skal lades op.
Jeg fik da også lige plads til den, på mit noget fyldte styr.
Når man har ladet fjernbetjeningen op, og har parret den med hjelmen åbner det for nye funktioner der indstilles i app’en på telefonen.
Der sidder en sensor i fjernbetjeningen som måler om man bremser op, og så fald kan man indstille hjelmen til at lyse kraftigt rødt som bremselys. Den primære funktion er at man kan aktivere blinklys på hjelmen som især er brugbart hvis man holder og venter på at svinge, så de andre trafikanter kan se ens intentioner. Det erstatter dog ikke de lovpligtige signaler med armen som vi alle kender. Men det er en godt supplement, specielt i mørket.
Man kan vælge forskellige varianter af blinklys i app’en, hvor det både er det gule lys bagpå der viser retningen, men også det hvide lys foran blinker i den retning man vil dreje.
Konklusion
FARO fra Unit1 er fyldt med lys og sikre detaljer. der er ingen tvivl om at bærerens synligheden øges markant her i den mørke tid. Og man kan indstille et væld af ting med app’en så man kan personliggøre den som man ønsker. Lyset er kraftigt og synligt på lang afstand. Med en batteritid på 1,5 time på kraftigste indstilling, så er den indstilling kun egnet til kortere ture, med mindre man som jeg, skruede noget ned for lysstyrken. Blinklyset er en sjov detalje, men jeg glemte dog ofte at trykke på knappen når jeg drejede, der var så meget andet at holde fokus på, men det kan nok også blive en vane med tiden. Desværre så vejer alt det lys og batteri noget, hjelmen i størrelse Large vejer 686 gram. Det er en hel del når det er spændt på hovedet, og jeg synes personligt at vægten går ret meget udover komforten, selv på nogle af de kortere ture jeg har kørt med den på. Og det er en skam, for FARO virker som en god og sikker hjelm, der desværre bare er for tung til mig. Og så koster de smarte detaljer, prisen er oppe i den høje ende.
Pris og tilgængelighed
FARO er set til ca. 2200,-