Continental’s Grand Prix 5000 er efterhånden ret ikonisk og det er derfor altid forbundet med ret stor bevågenhed når Continental sender nye opdaterede udgaver på markedet. Det samme var gældende for Grand Prix 5000 S TR som blev lanceret for efterhånden en rum tid siden, desværre har Continental også i forbindelse med lanceringen haft lidt vanskeligheder med at følge med produktionen, så mange har måtte vente længe på dækkene – inkl. os der skulle teste dem. Det betød desværre at dækkene kom i november, hvor landevejssæsonen for mit vedkommende var overstået, derfor kom de først ud på landevejen omkring april hvor landevejssæsonen for alvor blev sparket igang.
Tekniske specifikationer
- Fås i 25, 28, 30 og 32mm – både 650 og 700C
- Fås med sorte eller brune/transparente sider
- Tubeless samt Hookless ready
- Vægt: 300 gram (700 x 30C)
Primære forskelle mellem Grand Prix 5000 og 5000 S TR?
- Lettere
- Hurtigere
- Bedre punkteringsbeskyttelse via stærkere sidevægge
Testopsætning og montering
Grand Prix 5000 S TR i 30mm blev opsat tubeless på et sæt DT Swiss ARC 1400 carbonfælge med Orange Seal sealant, Continental anbefaler 30 ml. af deres egen tubeless sealant, men jeg bruger ca. 50 ml. i et 30mm dæk som her. Dækket måler 30,5mm på dette hjulsæt.
Dækket var super nemt at få krænget på fælge, det satte sig i første forsøg og med væske i blev det pumpet op uden nogle “sivere” fra hverken dæk eller dækkant – det er altså godkendt!.
Dækkets opbygning
Grand Prix 5000 S TR er håndlavet og i konstruktionen er der lagt vægt på at dækket skal være robust og dermed punkteringsresistent. Dækket kan bruges som tubeless med sealant, eller med slange – begge dele er muligt.
Gummiblandingen, eller compounden som det også kaldes, kalder Continental for Black Chili. Denne sammensætning består af naturlige og syntetiske gummi-fibre, der tilsammen skaber en gummi der gerne skal give os det bedste fra begge verdener, en lav rullemodstand, lav vægt & et dæk der stadig er robust og kan holde til at blive brugt. Man kan som bekendt ikke skrue på alle disse parametre på én gang, for hver gang man piller med én af parametrene, vil det påvirke én af de andre.
Dækket er også udstyret med Continental’s Active Comfort teknologi der dæmper vibrationer og giver en mere rolig køreoplevelse og slutteligt Lazer Grip der er det mønster man ser på siderne, dette er med til at sikre godt greb i svingene når det går stærkt.
Grand Prix 5000 S TR i praksis
Min nye landevejscykel var kun lige landet på dørtrinnet, da dækkene blev flået af – for sæsonen skulle naturligvis startes ud med de spritnye Grand Prix 5000 S TR jeg havde haft liggende på hylden og vente på sæsonstart.
I foråret har jeg kørt en del længere motionsløb med dækkene, bl.a. Danmark’s Højeste Motionscykelløb og Bakkeløbet og derudover har jeg været afsted en lille uges tid på Mallorca hvor der er blevet snust til både virkelig hurtige nedkørsler, skarpe sving og masser af højdemetre.
Uanset hvad jeg har udsat Grand Prix 5000 S TR for, så har de virkelig leveret varen, de ruller virkelig godt, man føler sig sikker i skarpe sving og så er de bare hurtige! Jeg har lavet nogle af mine bedste tider på lokale segmenter med disse dæk og sat nye rekorder ift. gennemsnitsfart, og det er egentlig ret imponerende set i lyset af der er tale om et forholdsvis bredt (30mm) dæk med et dæktryk på ca. 4 bar til mine 66 kg, det betyder nemlig at de udover at rule fantastisk, også er virkelig komfortable.
De har klaret både god og dårlig asfalt, masser af løst grus som er skyllet ud på vejene og alt derimellem – alt det man som motionist møder på de danske veje og stier. Regnvejr må jeg dog ærlig erkende at de endnu ikke har været ude i, men med det greb som jeg har oplevet i tørt vejr – også i sving, ville jeg ikke være nervøs over dækkets evner til at stå fast, selvom det dog nok skriger mere på sol og tørre veje, end regnvåde veje….
Tidligere har jeg benyttet både Grand Prix 4000 og 5000’eren på landevejscyklen og har altid været godt tilfreds med forholdet mellem vægt, performance og punkteringsbeskyttelse. Med Grand Prix 5000 S TR får man alt det gode man kender, krydret med tubeless samt endnu lavere rullemodstand, vægt og stærkere sidevægge!
Jeg har kun haft ét enkelt cut på Grand Prix 5000 S TR hvor der havde sat sig et større stykke flint fast i dækket, hullet blev dog lynhurtigt lukket – faktisk så hurtigt at jeg først opdagede det da jeg kom hjem og så tubeless væske på rammen.
Konklusion
Jeg har siden Grand Prix 4000 dækket været ret begejstret for Continental’s landevejsdæk og med seneste opdatering og tilføjelse til sortimentet er min begejstring bestemt ikke blevet mindre! Jeg har nu kørt ca. 2000 km. med Grand Prix 5000 S TR og med kun ét enkelt cut og ellers ingen issues – synes jeg bestemt det er bestået! Bevares, vejret har (indtil nu…) også været fremragende – men alligevel er jeg imponeret over hvor punkteringsresistente det er, for vejene heromkring er ikke de bedste og samtidig er der ofte grus, små og andet skidt i svingene.
Udover at være punkteringsresistente, så er de også vildt hurtige, ruller godt og med lidt bredere dæk kan du sænke dæktrykket yderligere og få endnu bedre komfort – det er rent win!
Skal man have ét sæt all-round dæk til landevejssæsonen der kan det hele – og er man klar til tubeless, så skal man bestemt overveje Grand Prix 5000 S TR.
Pris og tilgængelighed
Set til priser fra 449,-