Test: Schwalbe G-One Speed graveldæk

Schwalbe G-One Speed ” the special one” fremhæves som dækket der præsterer med maximal hurtighed på landevejen, men på samme tid også med et fast greb på grusveje. Det er vel at betragte som et allround dæk, der helt i tråden med resten af landevej/gravel trenden, har det med at overlappe hinandens kategorier. Er det virkeligt muligt både at præstere max på landevejen og på grus og som man kan sige; have “et dæk i hver lejr”? Det har vi henover sommeren haft mulighed for at teste her på siden.

Udvalgte specifikationer

  • Fås i 30, 35, 40, 50 og 60mm bredde – se alle udgaverne på Schwalbe’s website.
  • Foldedæk og i farven sort
  • Tubeless Easy (Schwalbe’s svar på Tubeless Ready)
  • Vægt fra 340 gram ved 30mm.

Testopsætning

  • Dækbredde: 30mm
  • Fælge: Dt Swiss 1800 og DT Swiss G540db gravel hjul som er godkendt til min. 30mm dæk.
  • Tubeless Sealand: Orange Seal Endurance
  • Dæktryk: 4,5 bar foran og 5 bar bagpå.

Dækkene blev sat op på et par super pålidelige standard fælge fra Dt Swiss uden det helt store bøvl og holdte helt tætte fra starten. Skydelæret viste 31,7 mm på fælgene, men heldigvis havde jeg valgt at bruge dem på min gravelbike, Canyon Grizzle, hvor der er rigeligt plads i gaflerne, da den er godkendt til 50 mm dæk

Dækkets opbygning

G-One speed er en del af Schwalbe’s Evolution line, hvilket er lig med dæk, der er produceret med de bedst mulige materialer. Gummiblandinger er deres “Addix speedgrip”, hvilker er en universal blanding der kombinerer det bedste inden for fart og lav rullemodstand, greb på gruset og holdbarhed. Dækket har en høj punkteringsresistent via deres V-Guard beskyttelse, som er en membran der beskytter mod punkteringer.

Mønsteret på dækket består af 15 forskudte rækker med små knopper i samme størrelse. Herved giver det mulighed for lav rullemostand og et let greb i gruset på tørt underlag.

Schwalbe G-One i praksis

I praksis lever dækkene op til deres løfter, når det gælder både fart og komfort. På landevejen præsterer de med lav rullemodstand, hvilket gør dem hurtige og effektive, samtidig med at komforten er i top, selv på længere ture. Fart er ikke min stærke side – jeg fokuserer mere på komfort, når jeg cykler og jeg tror ærligt talt ikke, at jeg kommer til at køre med dæk under 30 mm på min landevejscykel igen. Når det kommer til gravelkørsel, er de 30 mm brede dæk dog lige i underkanten af, hvad jeg normalt ville vælge til grusstier. Alligevel fungerer de fint, hvis man blot tager en kort omvej på grus, men til mere krævende terræn ville bredere dæk være at foretrække. Derudover er der god punkteringsbeskyttelse, og jeg oplevede ingen sivere eller punkteringer under testturene.

Konklusion

Afslutningsvis er min konklusion at Schwalbe G-One, leverer imponerende på både landevej og grus. Deres alsidighed gør dem til et fremragende valg for ryttere, der ønsker høj ydeevne og komfort uanset underlaget. Dækkene tilbyder både lav rullemodstand og greb på asfalten, samtidig med at de giver stabilitet og holdbarhed på let grus stier, hvilket gør dem ideelle til den alsidig kørsel det er muligt at få i Østjylland. Så svaret på mit spørgsmål; ja man kan godt have et hjul i hver lejr eller have to dæk i et, uanset underlag og uden de store kompromisser.

Pris og tilgængelighed

Set til priser fra 399,-

Holdbarhed 9
Rullemodstand 8
Greb 8
Vægt 8
Pris 8
8.2
Tags fra indlægget
, ,
Mere fra Troels Balskilde Stoltenborg
Test: Force View Jersey
Jeg har gennem forsommeren testet en løst siddende Jersey fra det tjekkiske...
Læs mere
Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.