Test: Riese & Müller Culture Varie elcykel

I takt med den stigende bevidsthed om miljøet og behovet for daglig motion, har elcyklen vundet indpas som et populært alternativ til traditionelle cykler og bilen. Den kombinerer fordelene ved motion med elektrisk hjælp, hvilket gør den til et praktisk valg for mange, der ønsker at reducere deres CO2-aftryk, spare tid i trafikken eller blot gøre deres daglige transport lettere og uden at svede for meget.

Det tyske firma Riese & Müller, der har specialiseret sig i elcykler, og som har et virkelig spændende cykeludvalg, viser, hvor langt producenterne er kommet med udvikling af elcyklen. Cykelstart.dk har fået deres urban model “Culture” i udstyrsmodellen “Varie” til test, og vi dykker ned i cyklens udstyr og håber der vil komme nyttig viden til dig der er interesseret i elcykler.

Udvalgte specifikationer

  • Aluminium stel
  • Bosch 400Wh batteri
  • Bosch Performance Line SX 25km/h moter
  • Enviolo grip gear skifter
  • Magura MT bremser
  • Gates drive belt CDC
  • Bosch smart system/ Flow app

Ekstra udstyr

  • Bagagebærer
  • Lås
  • Bosch PowerMore 250 Wh batteri

Design og udstyr

Culture Varie er, hvad Reise & Müller kalder en moderne og minimalistisk elcykel. Modellen er en unisex model, men der findes også en tilsvarende model “Culture Mixte” med lavere indstigning, hvis man ønsker det. Med minimalistisk mener de nok, at cyklen skal nærme sig en “almindelig cykelfornemmelse”, det er det, som slår mig ved første blik.

Stellet er for elcykler et let aluminiumstel (cyklen vejer 22 kilo i alt) og kan fås i 3 forskellige størrelser (str. 50,56,62 ) og 50 procent af stellet er fabrikeret i genanvendt aluminium og i tråd med Reise & Müllers bæredygtige profil. Cyklen vi har til test er størrelse 56, hvilket passer fint til mine 175 cm og den fås i en lys og mørk pastelfarve (Denim). Steldesignet er med runde aerodynamiske rør, undtaget på underrøret, hvor batteriet er integreret.

Overrøret kurvede form er et design, der giver mulighed for relativ let indstigning for begge køn, og som er med til at give cyklen en afslappet geometri. Modellen er helt sikker designet for at sikre en behagelig, sikker og passende kørestilling. Det viser sig også, da modellen er fuldt udstyret med et affjedrings-kit, som består af en Suntour affjedringsforgaffel og en Satori 400mm affjedring i saddelstangen samt en super behagelig Selle Royal Essenza Athletic saddel. Hjulene er standart 28 mm med de pålideligere Big Ben Schwalbe 50mm dæk.

Modellen kommer med fuld integreret for- og baglys, hvilket næsten er en selvfølge for kvalitets elcykler. En fin detalje er, at baglyset er integreret i skærmen. En anden meget praktisk detalje er, at forskærmen er forlænget med en klap, så man undgår al for meget vand og snavs fra forhjulet på sko, bukser og ret så vigtigt elmotoren.

Batteriet er som tidligere beskrevet integreret stilfuldt i underrøret og med en vægt på kun 2 kg. Det er et kraftfuldt 400 Wh lithium-ion Bosch batteri, som fuld opladet og afhængig af kørsel, vind og vejr har en rækkevidde over 75 km i “auto” mode. Nok så vigtigt så kan det fuld oplades på ca. 3 timer ifølge Bosch, og det kan man gøre næsten 1000 gange før en udskiftning kommer på tale. Derudover er Varie-modellen udstyret med et ekstra batteri (power more) på 250 Wh, så man kommer op på 650 Wh. Det er fastgjort på underrøret og tilsluttes nemt i opladningsstikket og giver over en halv gang ekstra rækkevidde.

Culture Varie er en 25 km/h elcykel og den er udstyret med hydrauliske skivebremser, som helt klart giver bedre bremsekraft under alle vejrforhold og dermed øger sikkerheden på cyklen. Cyklens elektriske motor er Bosch Performance Line SX. En nyudviklet kraftfuld motor, der blot vejer 2 kilo og som elegant og diskret er integrerer centralt i stellet. Den yder et drejningsmoment op til 55 NM, og motoren er beskrevet til at kunne yde op til 600 W. Overført til praksis betyder det hurtig acceleration, og du kan træde hårdere i pedalerne og stadig få assistanse helt op til de 25 km/h. Min oplevelse er en motor, der virkelig leverede en solid, mærkbar og jævn assistance, lige meget hvor hårdt eller hurtigt jeg trådte til, og lige meget hvor meget det gik op af bakke eller med bagage på.

Drivlinen er med det stort set vedligeholdelsesfrie remtræk og med indvendige navgear, der styres af det trinløse Enviologear. Det er en genial opfindelse og fungerer lidt som et gashåndtag på en knallert eller motorcykel, hvor du lydløs og trinløs kan skrue op og ned tilpasset din kadence, også når du holder stille i krydset. Det er en super kombination, mellem motoren, remtræk og det trinløse gearskift, som jeg oplever som en simpel, behagelig og nem kørt cykel.

På Enviolo gearet er der afbilledet en cykel på en streg. Stregen symboliser belastningen i dit tråd; jo tungere gear du er i jo mere former strengen sig til en bakke, og ved lettere tråd bliver det bare en lige streng. Nemt og praktisk og slut med gearskifte.

Display

Purion 200 er navnet på cyklens display fra Bosch. Det er et brugervenligt og meget simpelt betjent display, der sidder på venstre side af styret, hvor man med tommelfingeren kan betjene det, også under cykling uden at skulle kigge væk fra vejen. Displayet har en mindre LED skærm med en baggrundsbelysning, som også kan ses i solskin. Der er en tænd/sluk knap på bagsiden, nærmest og og lettest tilgængelig er knappen til at skifte med de forskellige assistanceniveauer og øverst knappen, der giver adgang til at se batteri niveau, hastighed, afstand og andre grundlæggende informationer, der er brug for på cykelturen. Her er det værd at nævne både mulighed for at se hvilken kadence, og hvor mange watt du kører med. Det er nemt og intuitivt at bruge knapperne og få den information, man nu gerne vil have. Displayet er selvfølgelig lavet i en kvalitet, så det kan modstå vind og vejr og er både vand- og støvtæt. Via bluetooth er det mulig at koble Purion 200 til ens Apple eller Android smartphone, og mobilen kan monteres på styret via SP-Connect beslag på frempinden midt på styret. Det kræver dog en special designet smartphone holder, som ikke følger med cyklen, men kan tilkøbes.

Bosch E-Bike Flow app

En del af Bosch smart system på Culture modellen er, at du kan gå skridtet videre med at individualisere og tilpasse din køreoplevelse ved at koble til din smartphone og den downloaded ebike flow app. De fleste af funktionerne og adgangen til flow appen er i skrivende stund en gratis mulighed og følger med når man køber en elcykel med “smart systemet”, men man kan også tilkøbe sig adgang til mere eksklusive funktioner som f.eks. “ebike alarm”. Det koster 299 kr. om året. I vores test af Culture Varie havde vi fuld adgang, og der er flere smarte funktioner, jeg synes giver værdi, og som man kan nørde lidt med i hverdagen og ikke mindst kan give noget motivation til at pendle året rundt.

Når du har downloadet ebike-flow app, så er du tre trin fra at være registreret og via bluetooth app forbundet med din cykel. Det er en meget bruger venlig app, og ellers er der en udførlig gennemgang på Bosch hjemmeside. Nedenstående er nogle af de primære funktioner, som Bosch eBike Flow-appen tilbyder:

Tilpasning af køretilstande: Her er det muligt at vælge mellem 7 forskellige køretilstande; turbo, sprint, sport, auto, tour plus, tour og eco. Det er muligt at vælge maksimalt 4 af gangen, og så gælder det om at finde dem, der passer bedst til dig og din kørestil, men selvfølgelig også til den aktuelle køresituation og terræn. Yderligere er det muligt under hver enkelt køretilstand at finjustere på parametre som acceleration og batteriforbrug. Ideen med at kunne tilpasse motorens støtte via de forskellige køretilstande er rigtig god. I hverdagen tror jeg dog ikke så mange vil benytte sig af muligheden på at ændre mellem de mange muligheder, men jeg tror man finder sine favoritter, og bruger dem. Det er dog en god mulighed for de der gerne vil nørde lidt i det, og det vidner jo bare om de mange muligheder og det ene udelukker jo ikke det andet.

Bosch eBike Flow-appen har en integreret navigation, som viser kort, ruter og giver kørselsvejledning, som vi kender det fra bilens gps eller google maps. Appen kan også foreslå ruter og hjælpe med at vælge den mest egnede vej for at nå frem. Samtidig kan jeg holde øje med tid, rækkevidde på batteri og sågar også holde øje hvor mange watt jeg træder, min kadence og min puls. I det hele taget er der ingen grænser for, hvor detaljerede data og mulighed for analyse af ens kørsel, hvis man går op i det eller bare vil holde lidt styr på ens præstationer på de daglige cykelture.

En fed detalje er at du kan forbinde flow appen med Apple Health, Strava eller Komoot, så den automatisk synkroniserer ens kørsel og træningsdata til den valgte platform. Når man går lidt op i det og bruger cyklen dagligt, så det bliver en del af ens træning, så er det bare et must at få det ind i kørselsregnskabet.

Når man er ejer af en Riese & Müller elcykel, så er det ikke uden risiko for at den bliver stjålet. Det er derfor vigtig at sikre sig med en godkendt lås og gerne en kædelås så den kan sikres til stedet hvor man parkerer den. Derudover er der i Flow appen en sikkerhedsfunktion; eBike Lock, som fungerer når du tænder for din cykel, tjekker den automatisk, om din smartphone er i nærheden som en digital nøgle og først da vil motorassistancen blive aktiveret, og din cykel vil blive låst op. Yderligere kan du tilkøbe et “Connectmodul” hvor du så kan GPS tracke din cykel, og du vil få notifikation såfremt cyklen flytter sig.

Køreoplevelse

Jeg har nu haft cyklen til låns i et par måneder og har brugt den både til daglig pendling og til fritidsture. I hverdagen kører jeg ofte på lange, lige strækninger på landet og gennem byens trafik. Underlaget har været blandet, med både asfalt og lette grusstier.

Det er tydeligt, at designerne hos Reise & Müller har gjort en indsats for at skabe en elcykel, der er nem at køre. Stellet føles stabilt, og der er en god balance mellem vægt og håndtering – noget, der især er vigtigt i bytrafikken, hvor man hele tiden skal være opmærksom på biler og andre trafikanter. Cyklen tilbyder en ideel middelvej mellem komfort, hvor man sidder godt med afslappede skuldre, og muligheden for at kunne cykle hurtigt i en mere aggressiv stil. En af de store fordele ved denne elcykel er motoren. Den giver en oplevelse, hvor du kan vælge, hvor meget du selv vil træde, og hvor meget hjælp du har brug for, og du kan faktisk rimeligt nemt køre uden motorhjælp, hvis du ønsker det. Gearskiftet kører som en drøm, og gør det nemt at køre i byen med mange stop i lyskryds, og der er strøm nok til de flestes hverdag. Det hele krydres med et nemt betjent display, og hvis det ikke er nok er der utallige muligheder for info via E-bike Flow app fra Bosch.

Konklusion

Reise & Müller har med denne Culture Varia model nået et skridt nærmere, at designe en elcykel, der ligger sig meget tæt op af en almindelig cykel. Væk er den klodsede elcykel, og frem er kommet en relativ let, og med et stilfuld udtryk elcykel, der appellerer til den stadig voksende skare af folk der cykler. Læg dertil at elcyklen rammer præcis mellem komfort og effektivitet, super nem at køre på, og så er der minimum vedligehold. Nu er muligheden for at tage den med ro på vej på arbejde med god hjælp fra motoren, og når man så skal hjem, kan man give den en skalle i intensitet på laveste hjælpemotorniveau. Prikken over i’et er Bosch Ebike Flow appen, som samler alle aspekter af ens kørsel et sted med mulighed for at personalisere og forbedre sin oplevelse. Når det er sagt, så er prisen bestemt i den gode ende, dog med en hurtigt søgning på nettet, hverken mere eller mindre end konkurrenterne, og som med al muligt andet så koster kvalitet.

Pris og tilgængelighed

Priser fra 32899,-

Funktionalitet 10
Design 8
Køreegenskaber 9
Pris 7
8.5
Mere fra Troels Balskilde Stoltenborg
Test: Kelvin GX40 TLR Carbon gravel hjulsæt
Danish Bike er en dansk webshop som har eksisteret siden 2013. De...
Læs mere
Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.