Test: Angry Light 1800 lumen LED forlygte

Vil man kører MTB i efterår og vinterhalvåret, så skal der lys til – og gerne så meget som muligt. Mange vælger dog en løsning med én mindre lygte på hjelmen og en større på styret – denne lygte fra Angry Light kan bruges til begge dele og faktisk er den også velegnet til brug på landevejen, da den som én af de få af denne slags er godkendt til brug på vejen.

Hvad er der i kassen?

Angry Light 1800 kommer i en klassisk emballage der bruges til de fleste af Deres lygter, hvorfor den ikke rigtig skiller sig ud fra mængden.

I kassen finder man følgende:

  • Angry Light 1800 lumen forlygte
  • Pandebeslag med elastik
  • 2 o-ringe til montering
  • 4800 mAh batteripakke
  • 220 volt oplader

Se vores unboxing af Angry Light 1800 lumen nedenfor.

Design og funktionalitet

Angry Light 1800 lumen er forholdsvis kompakt og vejer kun ca. 110 gram. Lygten er udført i aluminium som er både let, holdbart og ser ganske nydeligt ud. Lygten er med indbyggede køleribber, som sikrer god varmeafledning der samtidig bør forhindre evt. overophedning af lygten.

angry-light-1800-lumen-side

Lygten er udstyret med én CREE XM-L 2 diode, som har et maksimalt output på 1052 lumen. Det er dog meget forskelligt hvordan producenterne måler og angiver lumen, men som udgangspunkt kan én enkelt diode ikke have et output højere end ca. 1050 lumen. Det er nærmere regelen end undtagelsen at producenterne er lidt rundhåndede med lumen-angivelserne hvilket også gør det svært at sammenligne lygterne direkte.

Dioden sidder midt i parabolen og bag et stykke glas. Yderst er der en lille ring som kan enten lyse eller blinke, uafhængigt af dioden i midten, denne lille detalje er med til at gøre lygten lovlig at benytte på offentlig vej – da lygten så vil være synlig fra siden. Lygten har 3 indstillingsmuligheder, høj, medium og lav.

angry-light-1800-lumen-front

På bagsiden er der 2 knapper, én til dioden og én til ringen rundt omkring lygten, dejlig simpelt!

angry-light-1800-lumen-buttons

Lygten har en indbygget holder til styret, med et lille stykke skumgummi så den ikke laver ridser eller skrammer på styret. Med én af de medfølgende gummi o-ringe, monteres den nemt på styret, uden værktøj. Lygten er naturligvis vandtæt, forstået således at du kan bruge den i al slags vejr, men dog ikke kan bruge den under vand.

På lygten sidder en stump kabel, der bruges for tilslutning til den medfølgende batteripakke. Batteripakke og lygten kan skrues sammen, hvilket gør at kablerne ikke pludselig går fra hinanden. Det er en rigtig fin løsning som jeg klart foretrækker fremfor de stik der skubbes sammen og er noget nær umulige at få fra hinanden, uden at hive og slide i kablerne – noget der ikke er optimalt på den lange bane.

Batteripakken er, som nævnt tidligere på 8.4V/4800 mAh og giver ca. 3 timers brændetid ved fuld blus. Batteripakken er udført i hård plast og monteres nemt på cyklen stel via integrerede gummi-stropper. Monteringen med gummi-stropper gør at batteripakken sidder godt fast, uden at ridse stellet. Vælger man ikke at montere batteripakken på stellet, så kan gummi-stropperne dog godt være lidt i vejen, men det er i småtingafdelingen.

angry-light-1800-lumen-batterypack

Lyskeglen har tendens til spot-belysning, dvs. den er markant kraftigere i midten, mens lyskeglen i siderne fader langsomt ud – lyskeglen og spredningen er derfor ikke så jævn som man kunne have ønsket. Det er ikke noget unikt for netop denne lygte, men noget som man ofte ser hos de lidt billigere lygter.

Med de 3 indstillingsmuligheder er der mulighed for at benytte den i skoven, såvel som på landevejen. Det laveste niveau giver et forholdsvis svagt lys og er derfor mest til landevejsbrug, men medium og høj er fornuftig til brug i skoven – hvor den bedst egner sig til brug på hjelmen, da man her har behov for netop spot-belysningen og spredningen er mindre vigtig. Det betyder dog ikke at Angry Light 1800 lumen ikke kan bruges om den primære lygte i skoven, men personligt ville jeg foretrække en lygte med lidt større spredning på styret og så evt. denne på hjelmen. På landevejen og mørke stier er lyskeglen dog rigeligt fin og der er intet behov for større spredning end Angry Light 1800 lumen tilbyder.

Praktisk test af Angry Light 1800 lumen

Konklusion

Med en pris på under 400,- for et komplet sæt, inkl. kraftig batteripakke er Angry Light 1800 lumen oplagt til 1. gangskøberen eller måske pendleren der har behov for masser af lys. Til brug i skoven er Angry Light 1800 lumen fin til brug på hjelmen, mens jeg i hvert fald personligt ville foretrække en lygte med lidt større spredning på styret – for at sikre godt overblik på sporet. Det afhænger naturligvis af om man kører teknisk singletrack, eller “blot” skovstier – men generelt vil man gerne have så meget lys som muligt!

I pakken får man praktisk talt alt hvad man skal bruge, dog må man lige selve “fabrikere” et hjelmbeslag ved at klippe elastikken af det medfølgende pandebeslag og stripse selve plast-beslaget på hjelmen – så man er klar til at ramme skoven, så snart Angry Light 1800 lumen er ladet op. Lygten er nem at betjene og har en fornuftig batteritid.

Samlet set er Angry Light 1800 lumen et ganske fornuftigt køb der giver god valuta for pengene.

Pris og tilgængelighed

Set til 399,-

Funktionalitet 8
Medfølgende tilbehør 9
Design 7
Pris 8
8
Tags fra indlægget
, ,
Mere fra Noel Juul Christensen
Test: Shimano SH-IC501 indendørs cykelsko
Shimano har virkelig taget indendørs cykling til sig og har nu et...
Læs mere
Join the Conversation

4 Kommentarer

  1. says: Christen Myrup

    Købte sådan en for 1 år siden. Batteripakken viste sig at være elendig, kan nu ikke klare positionsblink i mere end 1,5 time.

    1. Hej Christian,

      Det er jeg ked af at høre, har selv et par lygter derfra og har flere fra den lokale klub kører med dem. Har du prøvet at forhøre dig om mulighederne hos Cykelgear.dk? Normalt er der kun 6 mdr’s garanti på batterier, men det kunne jo være de kunne hjælpe på en eller anden vis.

      Med venlig hilsen,

      Noel Juul Christensen
      CykelStart.dk

Leave a comment
Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.