Cykelsporten er for alvor kommet til Danmark, både sommer og vinter træder vi i pedalerne som aldrig før. Det er ikke kun på landevejene, at antallet af cykelryttere og motionister bryder frem – det kan bestemt også mærkes i alle landets cykelklubber. På landsplan findes der omkring 300 cykelklubber, som i udgangen af 2015 til sammen havde 26.262 medlemmer – året før var medlemstallet 20.723. En stigning på 26 % i løbet af et år, bekræfter at cykelsporten er den hurtigst voksende sportsgren herhjemme.
Den øgede opmærksomhed på cykelsporten i diverse medier, gør at flere danskere får øjnene op for at cykling er en interessant sport. Der er de sidste år kommet meget fokus på adskillige cykelløb rundt omkring i Europa, og det er i den grad noget, som får danskerne op på jernhesten og ud på de danske landeveje. Det er dog ikke kun børn og unge, som nyder den friske luft på landets cykelstier. Cykelsporten bliver i den grad også nydt af seniorer. Det kræver dog lidt af fysikken at kunne træde i pedalerne, derfor ser vi flere og flere seniorer tage brug i hjælpemidler, såsom el-scootere og rollatorer, for at komme ubesværet rundt på de danske landeveje, og ikke mindst for at være en del af fællesskabet. Lige præcis fællesskab er en stor del af at bruge flere timer på landevejen. På familieudflugten, hvor familiens ældre medlemmer skal med på tur, kan en el-scooter eller en rollator være en god ide at have med, så hele familien kan være samlet ude i naturen.
Udover at tage brug i el-scooteren eller rollatoren, så kan det også være værd at investere i en el-cykel til bedsteforældrene, hvis fysikken vel og mærke er til dette. Med en el-cykel kan den ældre generation for alvor blive en del af cykelsporten, og eventuelt få genoplevet landevejene, hvis cykelsporten tidligere har været en stor del af hverdagen.
Danmarks Cykle Union kan i den grad også mærke den øgede interesse for cykelsporten, som hele tiden arbejder på at gøre cykelsporten endnu mere attraktiv for landets cykelryttere og motionister. I takt med at medlemstallene i de danske cykelklubber stiger, skal der også bruges ressourcer på, at bevare interessen medlemmerne. Det gør man blandt andet ved at uddanne cykeltrænerne og forbedre deres erfaring, som så vil komme alle medlemmerne til gode. Derudover bliver der også arbejdet på, at udvikle klubmiljøerne i de danske cykelklubber.
Det er dog ikke kun den øgede energi i de danske cykelklubber, som ligger til grund for, at Danmark er blevet et vaske ægte cykelland. Flere faktorer spiller ind i forsøget på at få flere motionister på racercyklen, og flere seniorer med el-scooteren ud på landevejen. Den stigende interesse ligger også i, at cykel faciliteterne i Danmark er i top, i forhold til så mange andre lande. Danmark kan tilbyde væsentligt bedre og ikke mindst flere cykelstier, som er endnu et betydeligt grundlag for, at vi tiltrækkes cykelsporten.