MTB i Harzen – det skal du have med

Harzen i Nordtyskland er på kort tid blevet et af de foretrukne ferieområder for danske mountainbikere og med kun 4 timers transport fra den dansk/tyske grænse er bjergene pludselig ikke langt væk. Samtidig er Harzen et forholdsvis billigt område at opholde sig i, da maden og drikke fås til rimelige priser, ligesom hotel og overnatningsmuligheder også er absolut rimelig prismæssigt.

Nogle vælger at arrangerer alt selv, fra transport, hotel og til evt. booking af MTB guide, mens andre vælger en pakkeløsning. Er man til pakkeløsningen kan jeg varmt anbefale MTBHarzen.dk eller MTBiHarzen.dk, der begge tilbyder komplette pakkeløsninger med danske guides, lokalkendte, guides – hvilket er med til at sikre den gode oplevelse.

Mountainbike i Harzen

Forholdene i Harzen er noget anerledes end dem vi kender fra danske mountainbike spor, men man må endelig ikke lade sig afskrække, for i Harzen er der ruter og forhold til alle fra begynderen, til den garvede mountainbiker.

I Harzen er kilometervis af mountainbike-spor, men de officielle spor er ofte grusstier og derfor ikke specielt udfordrende, derfor er det en stor fordel med en lokalkendt guide der kender skovene og kan guide en igennem singletrack, grusstier, lede opkørsler og meget andet. I Harzen er der bjerge, hvilket betyder mulighed for gode op og nedkørsler, samtidig er der ofte sten og klipper, hvilket sætter lidt større krav til bl.a. dæk og evt. vandring på cyklens affjedring, alt efter ens temperament naturligvis. Harzen sætter ikke specielt høje krav til ens mountainbike, men skal man ud på de sjove og tekniske singletracks og evt. en tur omkring én af de mange bikeparks, så skal man have en fornuftig udstyret mounainbike og gerne med 120mm vandring.

Det skal du have med i rygsækken

I Harzen vil man ofte kører ud på dagsture hvor man er væk fra om morgenen og først er hjemme igen om eftermiddagen, man bør derfor medbringe en komfortabel rygsæk hvori man både kan have væske (2/3 liter) samt lidt forskelligt udstyr som er nærmere beskrevet nedenfor.

Rygsæk med drikkeblære

En fornuftig rygsæk med drikkeblære, så man kan medbringe 2/3 liter væske, samt have plads til forskelligt udstyr er essentielt. Rygsækken skal være stor nok til at rumme alt det man kan få brug for på turen, hvor man skal have in mente at man pludselig kan være ret langt hjemmefra, men samtidig ikke være for stor, da man heller ikke ønsker at køre rundt hele dagen med en rygsæk der er større end nødvendigt.

Personligt har jeg gode erfaringer med en 10L rygsæk som eksempelvis Osprey Raptor 10 eller CamelBak SkyLine 10 LR, da der her er plads til alt det nødvendige, inkl væske.

Ønsker man ekstra sikkerhed, kunne man overveje at vælge en rygsæk med indbygget rygskjold, eksempelvis CamelBak’s K.U.D.U 12.

Ekstra drikkedunk med vand og/eller energi

Udover væske i rygsækken, kan det være en fordel med en ekstra dunk på cyklen med enten vand og/eller energi, hvad enten det er fordi behovet for væske er stort, eller man bare ikke ønsker at løbe tør undervejs. Man kan med fordel have rent vand i drikkeblæren i rygsækken og energidrik i en løs drikkedunk.

Man kan med fordel vælge en drikkedunk der er isoleret, så væsken holder sig kølig længst muligt, eksempelvis CamelBak Podium Chill.

Ekstra slange

De fleste vil altid medbringe en én eller to ekstra slanger og dette gælder også i Harzen, uanset om man kører tubeless eller et traditionelt setup med dæk og slange, for med en slange vil man altid kunne komme videre. Underlaget er lidt mere “groft” end det vi kender fra danske skove, med skarpe sten, skifer og naturlige rockgardens, så chancerne for punkteringer er noget større end i Danmark.

Husk naturligvis at slangen skal passe til cyklen, det betyder at både større og ventil skal være identisk med dem som evt. sidder i dækket i forvejen. Find alle de forskellige typer hos Cykelpartner.dk og Cykelgear.dk

Dækjern

Skal man skifte dæk eller slange, er et par gode dækjern et must. Personligt foretrækker jeg dækjern i plast, da man her har minimal risiko for at lave ridser og skrammer på fælg og eger, ligesom risikoen for at “nappe” slangen også er mindre end med et dækjern af metal. Slutteligt vil vægten, som udgangspunkt, være lavere for et dækjern af plast.

Find et stort udvalg af dækjern hos Cykelpartner.dk og Cykelgear.dk

ParkTools dækjern i plastik.

Pumpe og/eller CO2 patroner

Man bør naturligvis også medbringe en pumpe og eventuelt CO2 patroner hvis det skal være hurtigt og nemt. Vær opmærksom på at Co2 patroner fås i forskellige størrelser, 16 og 24 gram, kører man 29″ kan det være en fordel at vælge 24 gram patroner så man er sikker på at kunne få pumpet dækket helt op med én patron. Cykelpartner.dk har et stort udvalg af CO2 patroner og pumper hertil.

Den “sikre” løsning er den klassiske håndpumpe, gerne i mini-format så den ikke vejer eller fylder unødvendig meget. Man skal naturligvis sikre sig at den fungerer sammen med den ventiltype man benytter, mens det også kan være en fordel at vælge en udgave man kan trække slangen ud af pumpe og montere den på ventilen når der skal pumpes, det kunne eksempelvis være SKS Spaero.

Multitool

Et multitool er uundværligt, for med dette kan man foretage små-justeringer samt reparationer på stedet, Vælg et multitool af god kvalitet, det holder længere og du ved det virker når der er brug for det. Jeg vil klart anbefale at man vælger et multitool med indbygget kædeskiller, man får måske aldrig brug for det, men merprisen er beskeden og det kan være virkelig nyttigt i situationen. Manfinder et godt udvalg af multitools hos eksempelvis Cykelpartner.dk og Cykelgear.dk

Gerber Pro Shout multitool

Kædesamleled

Skulle man være så uheldig at knække kæden, så kan et løst kædesamleled redde meget! Husk blot at samleleddet skal passe til din kæde og speed, eksempelvis 10 eller 11-speed.

Kædesamleled koster typisk en 20-40,- og fås eksempelvis hos Cykelpartner.dk og Cykelgear.dk

Kædesamleled til Shimano 10-speed.

Energi

En lang tur kræver energi, så man bør have et par bars og/eller gels med i tasken, gerne placeret så de er nemme at få fat i når behovet melder sig.

Smag er individuelt, men jeg har gode erfaringer med produkter fra både Bodylab, Linuspro, High5 og flere andre.

High5 Energy Gel

Ekstra trøje, vindjakke eller regnjakke

Temperaturen kan svinge ganske meget i løbet af en dagstur, det kan være køligt på vej ned af bjerget, mens det er varmt på vej op. Det anbefales derfor at man medbringe en ekstra trøje, vind og/eller regnjakke, så man kan trække i denne på de lange, kølige, nedkørsler.

Find et stort udvalg af cykeltøj hos Cykelpartner.dk og Cykelgear.dk

Det skal du også have med!

Udover en rygsæk med det vigtigste til dagsturene, vil jeg anbefale at man medbringer et eller to ekstra dæk, såfremt man skulle være så uheldig at skære sit dæk op i løbet af turen, eller bare slide dem ned – for underlaget er væsentlig hårdere ved dækkene end dem man kender fra Danmark. Ydermere vil jeg så afgjort også anbefale at man medbringer et ekstra sæt bremseklodser, for de lange og stejle nedkørsler slider godt på klodserne og det er træls at stå på dag 2 med slidte klodser og nedsat bremseevne…

Derudover er det et must med et ekstra geardrop, for skulle du være uheldig at beskadige geardropppet kan det betyde enden på din cykeltur. Geardroppet er det der sidder mellem stel og bagskifter og dette er model-specifikt og derfor ikke noget man bare kan købe som reservedel i en hvilken som helst cykel-butik. Husk derfor at bestille det i god tid og have det med hjemmefra. Hos Cykelgear.dk har de er kæmpe udvalg af gear-drop, både som lager og skaffe-varer.

Har man mulighed for at medbringe det basale cykelværktøj kan det ligeledes være rart at have med i bilen, så man om eftermiddagen og aftenen eventuelt kan udføre justering og reparation, samtidig vil lidt grej til rengøring, hvis ikke det er muligt på hotellet, være optimalt – da vejret kan være ustadigt med vand og mudder den ene dag, mens det er tørt og solrigt den næste.

Cykeltøjet bør naturligvis være tilpasset til årstiden og jeg vil på det kraftigste anbefale at man medbringer så meget tøj at man kan have et nyt og rent sæt på hver dag, for efter en hel dag i sadlen er tøjet altså ikke særlig lækkert at trække i, næste morgen. Nogle steder er der mulighed for at vaske cykeltøjet, hvorfor man måske kan nøjes med 2 sæt bestående af jersey, bibshorts og sokker, mens evt. jakke og/eller overtrækstøj sagtens kan bruges flere dage i træk.

Det sidste man bør huske er det Blå EU-Sygesikringskort, dette skal man have på sig og kunne fremvise såfremt man kommer til skade og har brug for at blive behandlet lokalt, dette kort viser at du har ret til behandling på samme vilkår som borgere i det land du rejser til. Læs mere og bestil Det Blå EU-sygesikringskort på Borger.dk

Opsummering og pakkeliste

  • Rygsæk, gerne med 2/3 liters vandblære.
  • Ekstra drikkedunk
  • Tabs og/eller energi-drik
  • Slange
  • Dækjern
  • CO2 patroner og/eller pumpe
  • Multitool
  • Kædesamleled
  • Gel og/ellers bars
  • Vind, eller regnjakke
  • Cykeltøj der passer til årstiden
  • Handsker med lange fingre
  • Cykelhjelm
  • Det blå EU-sygesikringskort
  • Ekstra dæk
  • Ekstra sæt bremseklodser
  • Geardrop (Specifikt til cyklen)
  • Evt. værktøj og rengøringsgrej

Har du inputs eller mener du der er noget vi har glemt? Så skriv en kommentar nedenfor!

Tags fra indlægget
, ,
Mere fra Noel Juul Christensen
Test: Astral Protect arm/benvarmere
Med et efterår der kommer snigende er løse ærmer og løse ben...
Læs mere
Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.