Frostgrader, salt og glatte veje er snart fortid, foråret er så småt på vej og det betyder at landevejscyklen der, for manges vedkommende, har været gemt væk for vinteren, igen kan findes frem fra garagen, skuret, kælderen, soveværelset eller hvor den nu måtte have været opbevaret.
Efter at have stået stille i vinterhalvåret, er det dog være en god idé lige at tjekke cyklen igennem og få den klargjort til sæsonen, tjek-listen får du i denne guide.
Vask cyklen
Ved at vaske cyklen får man både fjernet gammel skidt, men man får også gennemgået hele cyklen visuelt og man får måske spottet noget der skal kigges nærmere på. Samtidig bør man også rense kæde, såvel som kassette i samme omgang.
Smøring og efterspænding
Når cyklen er vasket og tørret, skal kæden naturligvis smøres, men derudover er det en god idé at gennemgå cyklen fra top til bund og få smurt og givet olie hvor det er nødvendigt, samtidig kan man passende tjekke og efterspænde efter behov. I forhold til smøring bør man som minimum sørge for at bagskifter, evt. forskifter og skiftegreb er smurte og kører som de skal, derudover kan man tjekke om headset er velsmurt og styret kan drejes uden problemer og/eller mislyde. Man bør også sikrer sig at pedalerne er velsmurte, så de er nemme at klikke i og ikke mindst ud af igen. Ved efterspænding bør man have særlig fokus på styr, saddel, hjul og pedaler, da manglende bespænding her kan udmønte sig i seriøse skader.
Er man den helt grundige type, skiller man cyklen af og sørger for at kontrollere og smøre alle lejer op, men ovenstående bør være tilstrækkeligt for de fleste motionister.
Kontrol af dæk og dæktryk
Dækkene er noget af det absolut vigtigste, for det er den eneste del af cyklen der er i kontakt med underlaget. Man bør først og fremmest inspicere dækkene visuelt og kontrollere at de er hele og ikke har revner eller ujævnt slid. Har cyklen, i vinterperioden, været brugt på en hometrainer, bør man, efter min mening, skifte bagdækket og gemme dette til næste vinterhalvår da dækket ofte vil være blevet slidt på en måde der ikke gør det egnet til brug på vejen.
Udover en visuel inspektion af dækkene, bør man også sørge for at fjerne eventuelle småsten og andet der kunne gemme sig i dækket, de fjernes nemmest med en mindre skruetrækker med lige kærv.
Herefter kan dækkene pumpes til ens foretrukne dæktryk, for de fleste vil et sted mellem 7-8,5 bar være passende på en landevejscyklen, mens 1,5-2 bar er passende på mountianbiken.
Tjek kæde og kassette
Brug en kædemåler til at kontrollere hvorvidt kæden er moden til udskiftning. Kør evt. en lille tur og tjek at kæden ikke “takker over” når der trædes til. Er det tilfældet, er det sandsynlig enten kæde, kassette eller begge der trænger til udskiftning, skifter man i tide kan man ofte kører 2-3 kæder på den samme kassette, mens andre vælger at skifte kæde og kassette samtidigt.
Tjek bremserne
Kontroller at bremserne fungerer som de skal og at de ikke går på bremseskiverne eller fælgkanten, alt efter hvilke type bremser cyklen er udstyret med. Går bremserne på, skal de justeres og er bremseklodserne nedslidte bør de udskiftes.
Slutteligt kontrolleres bremsefladen på fælgene, hvis cyklen er med fælgbremser, den skal være jævn og uden “grater”.
Køb bremseklodser hos Cykelpartner.dk