Test: Squirt Low-Temp Chainlube

De fleste kender nok allerede Squirt, en kædevoks som får mange rosende ord med på vejen, forbi voksen tiltrækker mindre snavs og skidt end olie og man dermed slipper for at rengøre så ofte, ligesom kæden typisk kører bedre og mindre støjende.

Nogle mener Squirt kædevoks kun bør bruges til landevejscykler, mens andre bruger det til både landevej, cross og mountainbike – personligt hører jeg til sidstnævnte gruppe. Squirt holder ikke nær så længe som en traditionel kædeolie, men jeg vil alligevel normalvis vaske kæden af, samtidig med at cyklen vaskes, og derefter smøre den igen, så for mig har det ingen praktisk betydning.

Det er ingen hemmelighed at Squirt er én af mine foretrukne kædesmøremidler, netop fordi kæden nemt holdes pæn og ren, den kører godt og lydløst og så slipper man for alt det skidt og snavs som en traditionel olie kan samle. Jeg har brugt Squirt som mit primære kædesmøremiddel i lang tid efterhånden, og brugt det på både landevejdsscykel, crosscykel og mountaiunbike og i alle former for vejr, fra høj sol til masser af mudder.

Ét sted hvor Jeg har oplevet problemer med den traditionelle Squirt var i frostvejr, var cyklen blevet vasket og smurt efter en tur og stilt i garagen, kunne voksen være klumpet og kæden stiv når man skulle på næste tur, hvilket betød at jeg i vinterperioden ofte har brugt traditionel kædeolie, for netop at undgå dette.

Der findes dog en anden udgave af Squirt kædesmøremidlet som er knap så velkendt, nemlig en “Low-Temp”udgave. Da denne udgave er lavet specifikt til brug i koldt vejr, besluttede jeg mig for at gå all-in i denne vinter-sæson og teste om der var forskel på den traditionelle Squirt og Squirt Low-Temp.

Squirt Low-Temp i brug

Ved påføring er der ikke stor forskel på Squirt og Squirt Low-Temp, de er begge mælkehvide og forholdsvis tyndt flydende så de nemt trænger ind i kædeleddene.

Er man i tvivl om hvordan Squirt påføres og bruges, har vi tidligere lavet en guide omkring dette:

Squirt Low-Temp skulle, på papiret, være meget egnet til lave temperaturer, ligesom den skulle være bedre til vådt vejr. Squirt Low-Temp er, som tidligere nævnt, blevet brugt som det primære kædesmøremiddel gennem vinter-sæsonen på alle cykler, landevej, cross og mountainbike. Da jeg cykler året rundt, i næsten al slags vejr, har Squirt Low-Temp været udsat for alt fra våde landeveje, frost og salt, massive muddermængder og hvad det danske efterår og vinter ellers kan byde på.

Lad mig med det samme sige at jeg er imponeret. Jeg var imponeret over den almindelig Squirt kædevoks, men Low-Temp udgaven har virkelig overrasket mig positivt! Jeg har ikke oplevet at voksen har klumpet eller gjort kæden stiv i leddene, til gengæld har den holdt kæderne velsmurte uanset vind og vejr og forholdene generelt, selvom rengøringen har været knap så hyppig og grundig som i sommerhalvåret.

Konklusion

Konklusionen er helt klar, Squirt’s Low-Temp kædevoks er blevet min nye bedste ven i vinterhalvåret, kæden holdes pæn og ren, kæden kører forholdsvis lydløst og den kan bruges i al slags vejr, uden den nemt vaskes af af enten mudder, vand eller lign.

Hvis du, som jeg, alligevel vasker cyklen jævnligt – også om vinteren – er der ingen problemer i at brugen af Squirt kræver lidt mere opmærksomhed end en traditionel kædeolie, for der er så mange fordele at det næsten ikke kan betale sig at lade være.

Min anbefaling er klar: Køb den!

Pris og tilgængelighed

Set til 59,- for 120 ml.

Funktionalitet 10
Holdbarhed 8
Pris 10
9.3
Mere fra Noel Juul Christensen
Tilmeldingen er åben til den østjyske forårsklassiker – Bakkeløbet 2024
D. 28 april går det løs når Bakkeløbet 2024 igen skal afvikles...
Læs mere
Join the Conversation

2 Kommentarer

    1. Hej Jeppe,

      Optimalt set, så skal den være helt tør – men jeg vasker cyklen og tørrer kæden godt af med en klud eller lign., hvorefter jeg påfører Squirt. Det virker (og har virket) både sommer og vinter på både MTB og racer!

      Med venlig hilsen,

      Noel Christensen
      CykelStart.dk

Leave a comment
Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.