Giver brede dæk på racercyklen mere fart og komfort?

23 vs. 25mm er et emne der debatteres flittigt på internet-fora’s i øjeblikket og umiddelbart ser 25mm nu til at være en klar vinder, trods det faktum at næsten alle motionsryttere indtil for få år tid siden kørte 23mm.

Men hvad er egentlig fordele og ulemper ved valg af 25mm frem for de traditionelle 23mm? I denne artikel har vi samlet fakta, som er blevet afprøvet i praksis da undertegnede i en periode har skiftet sine 23mm dæk ud med et sæt Michelin Power All Season 25mm for at afprøve teorierne i praksis.

25mm vs. 23 mm fordele

  • Mindre rullemodstand: Et 25mm dæk pumpet med samme dæktryk som et 23mm har en større kontaktflade med underlaget end et 23mm, og da man ofte vil sænke dæktrykket en smule får man en større kontaktflade som resulterer i en bedre overførsel af energien.
  • Mere komfort: Med et 25mm dæk får man mulighed for at sænke dæktrykket, hvilket giver højere komfort og mindre risiko for punkteringer. Det er egentlig ret logisk, for et hårdt pumpet dæk vil absorbere knap så mange “bump” og ujævnheder som et dæk der kan give sig noget mere.
  • Bedre greb: Den større kontaktflade med underlaget giver også mere greb, noget man især vil sætte pris på i sving og i vådt føre hvor man vil opleve at stå bedre fast.

25mm vs. 23 mm ulemper

  • Kræver specielle hjul: For at få fuld udnyttelse af de bredere dæk, kræves det at hjulsættet understøtter 25mm dæk – det er dog muligt at montere dem på et hjulsæt til 23mm, men man vil så ikke få udnyttelse af den større kontaktflade, men kun det faktum at man kan kører med et lidt lavere dæktryk.
  • Højere vægt: Selvom det ofte er marginalt, vil et 25mm dæk typisk være lidt tungere end et tilsvarende 23mm dæk.
  • Kræver kompatibel ramme: Enkelte rammer er simplethen ikke forberedt til 25mm dæk, hvilket betyder at de rent fysisk ikke kan være i rammen. Eftersom mange nye racercykler i dag leveres med 25mm dæk bliver problemet dog kun mindre i fremtiden.

Fra 23 til 25mm – mine praktiske erfaringer

Efter et par måneder på 25mm dæk fremfor 23mm på racercyklen er min konklusion, som motionist, helt klar: 25mm er et hit! Først og fremmest er komforten betragteligt bedre, 25mm dækkene absorbere små ujævnheder, bump og lign. meget bedre end 23mm og samtidig ser min snitfart også ud til at være øget en lille smule, trods det faktum at jeg rent faktisk er skiftet fra et par 23mm “sommerdæk” til 25mm der kan bruges i al slags vejr, nemlig Michelin’s Power All Season 25mm – så at de skulle rulle bedre kan jeg også kun nikke genkendende til.

Sidst, men ikke mindst skulle 25mm dæk byde på bedre greb end 23mm og her kan jeg måske være i tvivl om hvorvidt det er det faktum at jeg har kørt på et dæk der netop er lavet til brug i al slags vejr, eller det skyldes 25mm dækket – men grebet er i hvert fald fremragende, også i regnvejr!

Min anbefaling er derfor klar: Prøv 25mm dæk næste gang du alligevel skal skifte, eller overvej at skifte hvis du søger mere komfort, eller døjer med punkteringer.

Tags fra indlægget
, ,
Mere fra Noel Juul Christensen
Test: Rogelli Umbria bibtight med pude
For et par uger siden testede vi Umbria trøjen fra Rogelli, én af Deres...
Læs mere
Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.