Schwalbe lancerer nye dæk til XC brug

Tyske Schwalbe lancerede for et par måneder siden et nyt sæt mountainbike dæk særligt rettet mod XC rytteren, det ene et helt nyt dæk og det andet en “gammel” kending. Kombinationen hedder Racing Ray foran og Racing Ralhp bagpå, denne kombination skulle gerne give et godt greb på de hurtige spor, en lav rullemodstand og stadig mulighed for at accellere hurtigt og komme over forhindringer – mens man står fast.

Racing Ray

Dette helt nye dæk er et dæk udviklet til brug som fordæk, dvs. det er designet til at give præcis styring og gode sving-egenskaber, samtidig med at det er hurtigt og nemt at bremse med.

Der er rimelig god plads mellem knopperne i siden og i midten, hvilket betyder at dækket i høj grad selv holder sig fri for mudder. Knopperne på siden er vinklet for at give god greb når man drejer og presser cyklen, mens de forskudte knopper i midten er medvirkende til en lav rullemodstand og med rundede kanter på knopperne, skulle bremse-egenskaberne også være i top!

Racing Ray fås i 26, 27,5 og 29″ og i både EVO, SnakeSkin, TLE og Addix udgaver. Vægten starter ved 590 gram for 29″ udgaverne.

Racing Ralph

Dette er en “gammel kending” som har været meget populært som bagdæk, ofte sammen med det lidt grovere Rocket Ron som fordæk. Dækket er lavet til at fungere optimalt som bagdæk, med fokus på godt greb, hurtig accelleration og naturligvis lav rullemodstand.

Dækket har mange mindre knopper der er knap så høje, sideknopperne skal give greb ved sving og de mange mindre knopper i midten skal sørge for både greb, bremseegenskaber og lav rullemodstand. Mellem knopperne i midten er også åbne steder som Schwalbe mener giver bedre greb på rødder, sten og lign. overflader der ofte er glatte.

Racing Ralph fås i 26, 27,5 og 29″ og i både EVO, SnakeSkin, TLE og Addix udgaver. Vægten starter ved 590 gram for 29″ udgaverne.

Praktisk brug

Undertegnede har de seneste uger haft mulighed for at teste kombinationen af Racing Ray og Racing Ralph i 29×2.25 udgaven på en full suspension XC cykel, testen er udført med slanger og dæktryk oftest omkring 1.5 bar.

De seneste uger har vejret været knastørt og sporene skriger i skrivende stund på vand. Det betyder også at der er masser af løs grus, støv og sand på sporene, som også sætter ret store krav til dækkene, det er ikke kun vådt og mudret vejr der kræver det rette dækvalg!

Min oplevelse af dækkene er at de var noget svære at få monteret på mine Stans NoTubes Crest MK3 fælge, men normalvis går det nemmere 2. gang, så dette er ikke unikt for hverken Schwalbe’s dæk eller lige netop disse modeller. Dækkene ruller virkelig godt, både på landevejen, på de klassiske grus/skovstier og på singletracket hvor man har en meget fint greb – selvom man presser cyklen og underlaget er super løst. Man har en rigtig god føling og fornemmelse af cyklen og man føler i høj grad man selv er i kontrol.

Selvom dækkene er testet med “tunge” slanger er de bestemt ikke langsomme, tværtimod, de er virkelig hurtige, både ligeud og nedaf, samtidig med at der er greb nok til at kravle op af også – så længe vejret er tørt.

Dækkene er testet et par uger i tørvejr på en god blanding af asfalt, stier (grus/græs) og naturligvis singletrack med sten, rødder og lign., hvordan de reagerer på vådt vejr og mudder må derfor stå hen i det uvisse i første omgang.

Schwalbe’s nye XC kombo får thumbs up herfra, som et godt valg til dem der gerne vil køre stærkt og som kan leve med at dækket performer optimalt i tørvejr.

Tags fra indlægget
,
Mere fra Noel Juul Christensen
Test: Specialized Flux 1200 forlygte
Specialized er nok bedst kendt for deres cykler og sko, men har...
Læs mere
Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.