Alt hvad du skal vide om de nye 45 km/t el-cykler

Speed Pedelec er det internationale begreb for de nye el-cykler med en assisteret topfart på op til 45 km/t.

D. 1. juli startede en forsøgsordning i Danmark der gør at disse nye 45 km/t el-cykler må benyttes på cykelstierne. Der er dog stadig en række krav og anbefalinger hvis man ønsker at benytte en 45 km/t el-cykel, hvilket vi gennemgår i denne artikel.

Med en topfart som en stor knallert, er en Speed Pedelec el-cykel nu ikke kun et alternativ til den traditionelle cykel, men også til bilen, scooteren og offentlig transport for den sags skyld. Med en topfart på 45 km/t, på cykelstien, vil man i mange storbyer kunne komme langt hurtigere frem end i bil, bus eller tog. Samtidig giver den høje topfart nogle gode vilkår for dem som pendler lange afstande i yderområderne.

Tidligere har disse såkaldte Speed Pedelec skulle indregistreres som en knallert, eller bil – ligesom de skulle være udstyret med nummerplade og kun måtte benyttes på alm. vej, disse regler er nu for en stund blevet justeret så de må benyttes på cykelstien og “kun” kræver hjelm og en kun må føres af personer over 18 år, medmindre man som 15-18 årig har et gyldigt knallertkørekort.

Speed Pedelec – fakta

  • Topfart op til 45/t assisteret
  • Indregistrering og nummerplade er ikke længere nødvendigt
  • Må benyttes på cykelstierne fra 1. juli 2018 (Forsøgsordning der løber 10/24 mdr.)
  • Må kun benyttes af personer over 18 år, eller personer med knallertkørekort (15-18 år)
  • Hjelm er lovpligtig
  • Der må ikke køres med cykelanhænger og/eller barnesæde

Den store fordel ved de nye Speed Pedelec el-cykler er uden tvivl den øgede hastighed, som er op til 45 km/t assisteret. I praksis betyder det at man, som på en almindelig el-cykel, stadig skal træde i pedalerne før el-motoren aktiveres. 45 km/t er også en forholdsvis høj fart på cykelstien, så der skal tages særlige hensyn når man kommer med så høj fart og mange steder i storbyerne vil det måske i virkeligheden være svært at opnå denne hastighed i myldretiden.

El-cykler benyttes knap så ofte af personer under 18 år, så kravet om en alder på min. 18 år, eller gyldigt knallertkørekort vil nok ikke have den stor betydning i praksis, til gengæld skal man være opmærksom på at hjelmen på en 45 km/t el-cykel er et krav, hvor den på en traditionel el-cykel blot anbefales. Der findes allerede hjelme specielt til Speed Pedelecs, eks. ABUS Pedelec der er udviklet for at yde beskyttelse, også ved den højere hastighed.

Slutteligt skal man være opmærksom på at der hverken må benyttes cykelanhænger og/eller børnesæde på en Speed Pedelec el-cykel, så skal man hente og bringe børn skal det stadig foregå i bil, eller på en traditionel el-cykel hvor dette frit kan benyttes.

Udvalget af Speed Pedelec el-cykler med en topfart på op til 45 km/t er endnu ikke enormt stort, men de fleste større forhandlere har allerede et par forskellige modeller i sortiment og mon ikke der kommer flere til når og hvis de bliver mere udbredte.

Find 45 km/t el-cykler hos bl.a.:

Tags fra indlægget
, ,
Mere fra Noel Juul Christensen
Garmin Introducerer HRM-Pro
Pressemeddelelse: Garmin annoncerede d. 16 september HRM-Pro™, en pulsmåler med dobbel-transmission og løbedynamik,...
Læs mere
Join the Conversation

2 Kommentarer

  1. says: Thomas Kristensen

    Hej Noel

    Tak for en glimrende artikel om det der kunne være et fantastisk gennembrud for grøn pendling.

    Vi købte faktisk den afbillede cykel til min hustru – for blot at annullere handelen få dage senere da det viste sig at cykelhandleren havde rådgivet i strid med lovgivningen.

    Faktum er at det er er lovpligtigt med en ansvarsforsikring (dét punkt mangler i din artikel). Desuden er den nye cykeltype hverken en “cykel” eller en “elcykel” jævnfør forsikringsselskabernes standardvilkår, så man kan heller ikke få den tyverisikret under sin indboforsikring. Jeg har hentet en stribe tilbud og de varierer fra 6.500 til 7.500 kr. pr. år for lovpligtig ansvarsforsikring og kasko. Det er mere end en bilforsikring!

    Det næste problem er, at ingen synes at kunne svare på, hvad der sker når forsøgsordningen ophører. Bliver det så forbudt at køre på cykelstier og uden styrthjelm og nummerplade? Så står man jo med en ret værdiløs genstand tilbage?

    Håber du kan hjælpe med at sætte fokus på disse åbenlyse fodfejl i ordningen, så de kan blive rettet.

    1. Hej Thomas,

      Det er nogle super relevante punkter du bringer op – og ikke noget jeg er eller har været bekendt med før nu. Jeg “graver” lidt i det og opdaterer når jeg har helt overblik over gældende regler!

      Tak for input!

      Ned venlig hilsen,

      Noel Juul Christensen
      CykelStart.dk

Leave a comment
Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.