Bikefit hos Bikefit Aalborg

Vi har været en tur forbi Bikefit Aalborg, for at få indstillet racercyklen helt optimalt. Bikefit Aalborg holder til på Speditørvej 7, bygning 40, hvor Wizard Wheels også huserer. Netop Wizard Wheel har for nyligt tilkøbt Bikefit Aalborg, hvorfor man både kan få tilpasset cyklen perfekt og købe et par sublime hjul samtidig.

Hvorfor få lavet et bikefit?

Et bikefit er ikke blot med til at optimere din ydeevne på cyklen, men også med til at forhindre skader i at forværres, eller forebygge mod fremtidige skader. Hermed henvender bikefit sig ikke kun til professionelle cykelryttere, men i høj grad også motionisten, der ofte tilbringer mange timer i sadlen, uden at være fittet korrekt til cyklen.

Kun til landevejscykling?

Det er oftest landevejsryttere, der får foretaget et bikefit, da træningspassene er lange og meget statiske. Rytteren sidder altså i samme position mange timer i træk, hvorfor det er væsentligt at komforten er i top. Endvidere er der sket en rimelig stigning i bikefit til gravelryttere, da en stor del af rytterne her, ligeledes tilbringer mange timer i sadlen.
På mountainbike, cross cykel eller citybike har man oftest færre timer i sadlen, mens disse timer også er mere dynamiske med skiftende positioner og kraftoverførsel.

Hvem er Bikefit Aalborg?

Som sagt er Bikefit Aalborg for nyligt opkøbt af hjul-troldmanden, Sven, der ejer Wizard Wheel. Opkøbet betyder, at man finder Svens kontor og Bikefit Aalborg under samme tag. Sven står for de håndbyggede hjul, mens Johannes Rom Dahl står for bikefit-delen. Johannes er en ung og super behagelig fyr, der er bidt af en gal cykelmyg. Han har tidligere arbejdet som cykelmekker i Aalborg, mens han har tilbragt godt 8 måneder som cykelguide i Harzen. Nu giver han den gas på landevejene, hvor han er licensrytter for Aalborg Cykle-ring. Johannes har en enorm viden inden for cykling og bikefit, hvorfor man fra start føler sig i gode og trygge hænder.

Bikefittets faser

  1. Konsultation via mail – eventuel ubehag og skader
  2. Statisk opmåling – 10 mål
  3. Fra cykel til positions simulator
  4. Position simulator med 3D Pedaling Analyzer
  5. Justering af cykel
  6. Eventuel opfølgning  

Konsultation via mail

Den første del af bikefittet foregår allerede inden dagen for fittet. Johannes kontaktede mig via mail, hvor han forhørte sig om eventuelle skavanker eller skader. Jeg skrev tilbage, at jeg havde haft lidt problemer med højre hofte, mens jeg endvidere har døjet med til gener fra en korsbåndsoperation foretaget for 11 måneder siden. Johannes brugte disse oplysninger til at danne sig et overblik over, hvilke ting han skulle være opmærksom på allerede inden fittet.

Til selve fittet bruger Johannes den første tid på at få indstille bike-simulatoren, mens han pejler sig ind på, hvilken ryttertype han har med at gøre. Han spørger blandt andet ind til træningsmængde og intensitet, der selvfølgelig er en væsentlig faktor, når man skal vurdere rytterens behov og ambitionsniveau.

Statisk opmåling – 10 mål

Step 2 til fittet er en statisk opmåling af kroppen, hvor både basale målinger og mere specifikke målinger bliver foretaget. Målingerne bliver herefter indskrevet i 3D Pedaling simulatoren, hvor den udregner alle de forskellige mål, der skal bruges til at fitte cyklen. Herudover laver simulatoren en profil på den pågældende person, hvor den kan se afvigelser fra “normalen”. Jeg er, statur-mæssigt, meget “normal”, dog fortalte simulatoren, at jeg afviger en smule i forhold til skulderbredde, hvor jeg er smallere end normalen. Denne oplysning giver Johannes mulighed for at justere fra start og anbefalede allerede inden turen på simulatoren, at jeg valgte et 400 mm styr. Under opmålingen spørger Johannes endvidere ind til placeringen af valgte klamper. Han forsøger at afdække, hvorvidt man har gjort sig store tanker om placeringen, eller blot smidt dem på. Da jeg er tidligere fodboldspiller, har jeg valgt at placere dem langt fremme, i forventning om, at dette giver den bedste kraftoverførsel. Dette er en typisk idé fra en fodboldspiller eller løber, mener Johannes, da man oftest er let på tå i disse sportsgrene. Johannes fortæller dog, at kraftoverførslen ikke er optimal, da foden nemt kommer til at “vugge” fra side til side i skoen. Ud fra evidensbaseret forskning sværger Johannes derimod til, at man placerer klampens to bagerste fæstninger umiddelbart under fodens trædeflade, så man sikrer mest mulig stabilitet og hermed mest mulig kraftoverførsel.

Fra cykel til Position Simulator

Opmålingen fra den medbragte cykel til simulatoren tæller forskellige dele. Johannes måler alting med laser, så simulatoren indstilles præcis som den medbragte cykel, så sadelhøjde, frempindslængde og pedalarmslængde stemmer overens med din cykel. Simulatoren udstyres herefter med cyklens sadel samt et styr i tilsvarende bredde. Simulatoren er nu klar til montering af rytter og analyse heraf.

Position simulator med 3D Pedaling Analyzer

Efter de grundige opmålinger af cykel, rytter og klamper, bliver det tid til en tur på simulatoren. Johannes forklarer grundigt selve opsætningen, de mange tal og grafer, der er at finde på skærmen foran simulatoren. Simulatoren er et redskab, der sikrer, at man kan skrue på alle de forskellige indstillinger på cyklen, uden at skulle stige af cyklen hele tiden. Den første tid på simulatoren, skal man som rytter finde sig godt tilrette og pedallere med den kadance, man finder mest behagelig. Under pedalleringen forklarer Johannes, hvad der kommer til at ske samt hvilke tal og grafer, man ser på skærmen. Det er noget af et set-up, hvor det først er svært at finde hoved og hale i, hvad man skal kigge efter, men med Johannes’ kyndige vejledning, går det som smurt.


Den første justering Johannes foretager er på sadelhøjden, hvilket blot gøres ved et par rotationer med håndtaget nedenunder. Først fører han sadlen ubehageligt langt ned og herefter ubehageligt langt op, så man som rytter ikke forbliver fastgroet i troen om, at den nuværende sadelhøjde er den perfekt. Herefter føres sadelhøjden gradvist ned fra den ubehageligt høje position, hvor man som rytter skal tilkendegive, hvorvidt man mærker forbedring, ingen ændring eller forværring. Denne justering varer ved i nogle minutter, alt imens man pedallerer. Johannes finder en “zone”, hvor jeg som rytter ikke mærker den store forskel. Dette er kun min zone, da alle ryttere er forskellige, hvilket han eksemplificerer med Chris Froome og Geraint Thomas. Froome kan tilnærmelsesvis mærke et hår under sin sadel over kort afstand, hvorimod Thomas kan køre flere timer på en forkert indstillet cykel uden at mærke den store forskel. Ud fra testen ligner jeg mest Thomas, da jeg har et forholdsvis stort interval, hvor jeg ikke mærker ændringer. Denne fase af fittet illustrerer egentlig meget godt, hvorfor det kan være en god idé at få foretaget et bikefit – alle ryttere er forskellige, hvorfor cyklernes standardmål ikke kan gøre lige godt for alle.

Efter vi har fundet den rigtige sadelhøjde, hvor jeg som rytter hele tiden bliver spurgt om min følelse af højden, forsætter man til den foreste del af cyklen. Vi prøver forskellige kombinationer med frempindslængden, hvor vi dog hurtigt finder frem til, at den 100mm, der allerede sidder på cyklen, passer superfint. Johannes prøver at montere et 400mm styr, som han allerede ved opmålingen havde forudset kunne være en forbedring. Jeg mærkede en forbedring, hvorfor vi fortsatte med denne konstaletion. Slutteligt sænkede vi styret 2 cm, hvilket gav en helt anden oplevelse og mindre anspændt position for mig.

Slutteligt foretager man en kort test, hvor man som rytter skal yde en smule mere og føre større kraft ned i pedalerne. Testen giver resultater til simulatoren, der har indbygget avancerede wattmålere, som viser rytterens 3D pedallerings-analyse. Pedallerings-analysen giver Johannes og dig som rytter et billede af, hvor effektiv din pedallering er. Johannes forklarer, at man kan vinde mange watt ved at træne sin pedalering samt koordinationsevne. Mine pedalleringer ses herunder og viser ydermere, hvor meget jeg yder med hvert ben. Som “lektie” giver Johannes råd til, hvordan man kan optimere pedaleringen og hermed kraftoverførslen. Råd, jeg vil prøve kræfter med den næste tid.

På billedet ovenfor ser man min effektivitet i kraftoverførsel, hvilket er nogenlunde det samme billede, man får ved “normale” wattmålere. Johannes forklarer dog, at den føromtalte pedallerings-analyse er mere præcis, da den “normale” oftest vil se anderledes og bedre ud, såfremt man træder flere watt. Nedenunder ser man placeringen af mine fødder i skoene, hvor det ses, at den højre har en meget centreret placering, hvorimod den venstre er mere ustabil. Johannes foreslår, at vi måler mine fødder på en feetheater, der kan vurdere, hvordan min svang ser ud. Det viser sig, at jeg har en forholdsvis høj svang, hvorfor en sål med mere støtte vil give mere komfort på cyklen samt mere stabilitet. Vi monterer et par såler med ekstra støtte og bevæger os videre til næste fase.

Justering af cykel

Den lange analyseringsfase skal nu overføres til selve cyklen. Johannes tager sig tid til at fortælle, hvad han gør, imens han gør det. De mest markante ændringer i mit bikefit bliver, at Johannes sætter sadlen ned og giver den en 2 graders heldning, hvilket skal give mig en bedre fornemmelse på cyklen. Herved er min lænd blevet mere stabil under pedallering, mens mine knæ får den rette placering i forhold til akslen. Endvidere fjerner Johannes to af mine “spacere” ved frempinden, så styret kommer 2 centimeter ned, som vi afprøvede på simulatoren. Slutteligt justerer han en lille smule på skiftergrebne, så de peger en smule indad. Dette for at opnå et smallere greb, nu hvor jeg ikke lige har et 400mm styr liggende.

Efter alle justeringerne er foretaget på selve cyklen, skal jeg afprøve den “nye” cykel på hometraineren. Johannes spørger ind til de forskellige justeringer, og hvorvidt jeg mærker en forskel/forbedring. Da jeg føler mig meget bedre tilpas på cyklen og kan mærke en væsentlig forskel – især i forhold til sadelhøjden – er bikefittet ved vejs ende.

Eventuel opfølgning  

Det er klart, at et bikefit ikke kan lave mirakler, hvorfor Johannes selvfølgelig tilbyder opfølgning, hvis man skulle være utilfreds eller have spørgsmål. Opfølgningen vil foregå på mail, og som han siger, så er han måske en smule for god af sig med opfølgninger på fits, der ligger langt tilbage. Han siger dog, at han gerne vil yde en god service for kunderne, hvilket jeg tror på, han gør. Kort efter bikefittet modtager alle en mail med de filer, der er kommet ud af fittet. Man får de tre pedallerings-analyser, der er foretaget samt tre setup-filer, hvor man kan se de specifikke mål, man nu har på sin cykel. Endvidere skriver Johannes i mailen, hvilke ændringer der er foretaget og begrundelser hertil. Slutteligt har han vedhæftet en Youtube-video med eksempler på mere effektiv pedallering – noget vi snakkede om til fittet.

Konklusion

Det kan lyde en smule ambitiøst at få foretaget et bikefit, når man blot er motionist, men jeg vil helt klart anbefale at tage det til overvejelse. Har man skavanker, eller som jeg, kroniske smerter efter operation, kan et bikefit være med til at afhjælpe disse – samtidig kan fittet være med til at mindske risikoen for kommende skader. Hvad enten man er professionel eller motionist, så bruger man forholdsvis mange timer i sadlen ugentligt, hvorfor det er essentielt at sidde godt på sin cykel.

Prisen kan måske afskrække en del, da den lyder på 1750,- for en cykel og 2250,- for to cykler, men når man så tænker på, hvor dyre cykler folk kører på, burde prisen ikke være det største problem. Endvidere bruger de fleste mange penge på opgraderinger af geargrupper, hjul, styr osv., men hvad er det værd, hvis man ender med slet ikke at kunne bruge cyklen grundet skader?

Bikefittet har givet mig en mere komfortabel position på cyklen, hvor jeg ikke længere døjer med ømhed ved hofte eller i lænd. Ydermere har jeg færre segner i og omkring mit knæ. Alle ting, der gør det lidt sjovere og mere behageligt at cykle.

Slutteligt vil jeg anbefale Bikefit Aalborg til alle, der måtte have interesse i at få en mere komfortabel cykeloplevelse. Johannes er yderst professionel og ekstremt fokuseret på detaljen. Han ved utroligt meget om bikefitting og bruger meget tid på at forklare, hvad der ligger til grund for netop hans valg. Han benytter forskning til at begrunde sine valg, hvorfor man sidder tilbage en følelse af, at det, der bliver gjort, har en effekt.

Tags fra indlægget
,
Mere fra Mathias Busk Sælgen
Test: Angry Light 7000 lumen forlygte
Endnu en gang har vi fået fingrene i en af Angry Lights...
Læs mere
Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.