Coast2Coast 2024 – The Gravel Ride

Belgian Cycling Club har i en årrække afholdt Coast2Coast Jylland, hvad de kalder “Det hyggeligste motionsløb”, altså et motionscykelløb med fokus på hyggen og mindre gennemsnitstider, fart og så videre. Løbet var indtil nu været koncentreret omkring landevej, men i år var der udvidet med en gravelrute på 170 km. eller 70 km. og den var vi naturligvis nødt til at teste af!

Som navnet antyder, så er Coast2Coast et motionscykelløb fra kyst til kyst, starten går på vestkysten ved Søndervig og ender i Århus. I år var der 4 distancer på landevej (220, 185, 115 og 85 km.) samt 2 distancer på gravel 170 og 70 km., fælles for alle var enten start helt ude i Søndervig, eller ved Hjøllund hvor den officielle tidstagning starter. På landevejsruterne er der masterstart i valgt gennemsnitsfart indtil depotet i Hjøllund hvor den officielle tidstagning starter, dette var ikke tilfældet på gravelruterne hvor de var “fri leg” fra start til slut.

Som de fleste andre gravelarrangementer, så blev ruten tilsendt en uges tid før – og vigtigt at få denne ned på cykelcomputeren da gravelruterne ikke er skiltet som landevejsruterne.

Kl. 06.00 kørte vi fra Solbjerg syd for Århus, for at være i Søndervig omkring kl. 08.00, klar til vores starttid kl. 8.45. Starttiderne var planlagt således at de “langsomste” kom afsted først og vi burde nok have været afsted lidt senere, men det viste sig hurtigt der var flere der gerne ville køre stærkt.

Fremme ved Beach Bowl i Søndervig var der udlevering af startnumre – som i vores tilfælde blot var en chip til hjelmen, samt mulighed for at tanke vand, kaffe og muffins. Der er heldigvis rig mulighed for parkering i området, selvom det dog er betalingsparketing, og da folk ankom løbende virkede det ikke umiddelbart kaotisk i den periode vi var i startområdet.

En bus med deltagere fra Århus var en smule forsinket, så vores planlagte start 8.45 blev rykket til 8.50 og vi kom afsted i en større gruppe som rimeligt hurtigt blev reduceret til omkring 10 mand i front. Der blev holdt pænt stram kæde og de første 100 km. lå vi lige omkring 30 km/t i gennemsnitsfart. Ruten tværs over landet gik over markveje, grusveje i det fri, plantager, fede skovområder og så naturligvis med nogle asfaltstykker imellem for at binde det hele sammen. Generelt var underlaget ikke alt for teknisk, altså kunne det køres rimelig hurtigt, indtil vi kom til området omkring Ry – vores hjemmebane og hjem for lidt mere teknisk gravel og også her vi fandt en del af de højdemeter vi var blevet sparet for indtil da. Helt generelt er der tommel op for valg af rute, en del havde vi kørt/set før, men der var også nye passager og alt var godt afstemt. Ruten var ikke alt for teknisk/svær eller passagerne for smalle, for det skaber usikker kørsel i grupper og risiko for styrt/sammenstød. Kun ét enkelt sted skulle vi igennem noget halvtæt busskads, der var noget “sti lignende” igennem, men det var ret tæt bevokset, det synes jeg dog bare er sjovt og charmerende, så længe man KAN komme igennem.

Undervejs på ruten var der 3 depoter, første i Kibæk efter ca. 50 km., derefter det store depont i Hjøllund hvor den officielle tidstagning startede og sidste depot ved Cykel Favoritten i Ry. Ved alle depoter var der sødt i form af chokoladebarer, energibarer og geler, samt kage. Derudover vand og energi og i det store depot i Hjøllund var der også små sandwiches. Der manglende absolut intet i depoterne og der var rigeligt – i hvert fald til os der kom som nogle af de første.

Depot 1 Kibæk
Depot 2 Hjøllund
Depot #3 – Ry

Århus Cykelbane, der nu snart er fortid, satte scenen for et fedt målområde hvor vi alle kunne få lov at tage en sidste runde på den ikoniske bane inden den rives ned til fordel for et nyt stadion. I målområdet blev uddelt medaljer og så var der naturligvis forplejning igen, denne gang pølser, kartoffelsalat og drikkevarer – fremragende afslutning på en lang dag i sadlen!

Afslutning ved Århus Cykelbane

Vi kørte 3 mand sammen og undertegnede fik desværre et stort cut i dækket lige inden Hjøllund der måtte lukkes med 2 plugs, det betød vi røg af den gruppe vi havde kørt med siden start. Det betød dog knap så meget for det endelige resultat, da den officielle tidstagning først starter i Hjøllund og her var dækket (næsten) fit for fight igen… Vi brugte 6 timer og 41 minutter på de 176 km., og havde en gennemsnitsfart på 28,6 km./t., kæden blev holdt stram, men uden at tungen hang ud af halsen fra start til slut.

Det er tydeligt at Belgian Cycling Club har arrangeret cykelløb før, da det virkede som om der var styr på sagerne og før, under eller efter manglede vi hverken information eller forplejning! Det eneste der måske var lidt pres på, var toiletforholdene ved Beach Bowl – men det er også svært når der skal så mange mennesker igennem og alle vil have “tisset af” inden afgang, der er det heldigvis forholdsvis nemt at være mand!

Prisen for deltagelse var 495,- ved tidlig tilmelding og 695,- ved “last minute” for den lange 170 km. rute. Jeg forstår sagtens dem der synes 5-700,- er mange penge for at “komme ud at cykle” men der ligger et stort arbejde i at lave rute, få sat rammerne og afviklet det hele, og i det lys, samt med tanke på niveauet af forplejning så synes jeg ikke prisen er urimelig! Man får en ret unik oplevelse og en hel dag på cyklen for 5-700,-

Du kan holde øje med kommende motionscykelløb fra Belgian Cycling her og på samme website finder du også information omkring næste udgave af Coast2Coast Jylland.

Mere fra Noel Juul Christensen
Test: USWE AirBorne 2
For en måneds tid siden testede og anmeldte jeg AirBorne 3 fra svenske...
Læs mere
Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.