Der kan være mange årsager til at ens skivebremser på cyklen larmer, det kan bl.a. skyldes en skæv bremseskive, manglende belægning på bremseklodserne, olie på bremseklodserne eller ganske enkelt blot justering.
I denne guide forklarer vi trin for trin hvordan du nemt og enkelt kan justere dine skivebremser.
Du skal bruge følgende
- Oftest Unbrachonøgle nr. 5, eller Torx T25 alt efter hvad bremsekaliberen er fastgjort med.
- Evt. Birzman Clamp måleværktøj
Sådan justerer du dine skivebremser
Som nævnt indledningsvis, så kan der være flere årsager til at dine skivebremser larmer. Hvis bremserne kun larmer under nedbremsning, eksempelvis med en pivende eller hylende lyd, er det formentlig bremseklodserne der skal efterses eller skiftes. Oplever du at bremseskiven, eller rotoren, går på og skaber en skurrende lyd – vil dette formentlig kunne løses blot ved justering. Er bremseskiven (Rotoren) skæv, kan den formentlig også sagtens rettes ud – er der tale om en lille skævhed kan det måske endda blot rettes ud med hånden.
De fleste skivebremser på nyere cykler justeres på samme måde, i denne guide er der taget udgangspunkt i en Shimano Deore skivebremse, der vil derfor kunne være afvigelser i forhold til din cykel, men princippet bør være det samme. Nedenfor findes fremgangsmåde till justering med og uden Birzman Clamp, sidstnævnte er et billigt og smart værktøj som gør det virkelig nemt at centrerer bremsekaliberen 100%.
Fremgangsmåde uden specialværktøj
Løsn de to bolte der holder bremsekaliberen fast med unbrachonøglen eller Torx T25 – de skal blot løsnes så kaliberen kan flyttes lidt fra side til side.
Hold bremsegrebet inde og spænd nu de to bolte, mens bremsegrebet holdes inde. Sørg for ikke at overspænde boltene.
Bremsekaliberen presser bremseklodserne mod bremseskiven når man holder bremsegrebet inde og det gør at bremsekaliberen bliver centreret – når den er centreret spændes boltene og når grebet efterfølgende slippes, bør man derfor have en bremsekaliber der sidder præcist hvor den skal.
Manøvren kan drille lidt, særligt hvis bremseskiven er lidt skæv – i så fald må man blot prøve igen.
Fremgangsmåde med Birzman Clamp
Løsn de to bolte der holder bremsekaliberen fast med unbrachonøglen eller Torx T25 – de skal blot løsnes så kaliberen kan flyttes lidt fra side til side.
Sæt Birzman Clamp omkring rotor/bremseskive og skub den ind i bremsekaliberen mellem rotor/bremseskive og bremseklodser.
Hold bremsegrebet inde og spænd nu de to bolte, mens bremsegrebet holdes inde. Sørg for ikke at overspænde boltene.
Kør rotor/bremseskive tilbage så Birzman Clamp kommer til syne igen og fjern den.
Bremsekaliberen presser bremseklodserne mod bremseskiven når man holder bremsegrebet inde og det gør at bremsekaliberen bliver centreret – når den er centreret spændes boltene og når grebet efterfølgende slippes, bør man derfor have en bremsekaliber der sidder præcist hvor den skal. Birzman Clamp sørger for at der er præcist samme afstand til begge sider, så man rammer rigtigt i 1. forsøg.
Videoguide
Relevante links
- Køb nye bremseskiver
- Køb nye bremseklodser
- Køb Birzman Clamp
Hej. Hvad kan der være galt med skivebremser på min Scott mtb når de vibrerende, når jeg når en vis hastighed, og det forsvinde ved endnu højere hastighed
Hej Christian
Er det ved nedbremsning, eller helt almindelig kørsel? Hvis det er ved nedbremsning, så kan det være flere ting: Skæve skiver, manglende “spænding” af bremsekaliber eller måske dine styrfittings som giver slør – se evt. guide/video her:
https://www.cykelstart.dk/videoguide-justering-af-sloer-i-styrfittings/
Med venlig hilsen
Noel Juul Christensen
CykelStart.dk