Guide: Konvertering fra 3×10 til 1×10

Vil man gerne konvertere sin MTB fra et 2/3×10 til et 1×10 setup, er der en række ting man skal være opmærksom på, i denne guide beskriver produceren, trin for trin.

Konverteringen fra 2 eller 3×10 til 1×10 går rent praktisk ud på at fjerne 1 eller 2 klinger foran, således man kun har én klinge foran. Man kan derfor fjerne både forskifter, skiftegreb, 1/2 klinger samt kabler – men det kræver altså lidt (for)arbejde.

Hvorfor 1×10?

1×10 er, eller var, det nyeste – for nu er 1×11 faktisk ved at være til at komme til rent prismæssigt, selvom 1×10 stadig er den mest økonomiske løsning.

Fordelene ved at konvertere sin MTB fra et 2 eller 3×10 til et 1×10 setup er følgende:

  • Vægtbesparelse
  • Mere “clean” cockpit
  • Minimal risiko for chainsuck
  • Kun én trigger at forholde sig til på styret
  • Bedre kædelinie = mindre slid på kæde og kassette
  • Nemmere rengøring

Ulempen er at man mister nogle gear, hvor man før havde 20 eller 30 gear, vil der efterfølgende kun være 10 gear at vælge imellem, det er derfor vigtigt man vælger en gearing der passer til ens personlige behov. Derudover kan det i nogle tilfælde være svært at få et ombygget 1×10 setup til at skifte lige så smooth som et standard 2 eller 3×10 setup.

Kan alle geargrupper konverteres til 1×10?

Kort svar: nej. Først og fremmest skal MTB’en være udstyret med en 10-speed kasette, her findes løsninger til både Shimano og SRAM. Derudover skal man sikre at bagskifteren er kompatibel med en 40 eller 42T klinge som man typisk vil smide på som det største tandhjul på kassetten. Slutteligt skal man også sikre sig at bagskifteren kan bruges sammen med 40T eller 42T klinger – det kunne eksempelvis være SRAM Type 2 eller Shimano Shadow+ med medium eller lang arm, men det anbefales at man eftermonterer OneUp’s RAD or RADr cages for bedst muligt skifte.

OneUp Components‘s website findes en liste over kompatible kassetter, bagskiftere, kranksæt og det samme gør sig gældende for de fleste andre producenter af wide-narrow samt 40/42T klinger. Man bør gøre sig selv den tjeneste at bruge lidt tid på at undersøge hvorvidt alle komponenterne er kompatible, så man undgår fejlkøb og/eller en løsning som slet ikke vil spille sammen.

Hvad skal jeg købe og hvorfor?

Før man løber ud og køber ind, skal man have fundet ud af hvilken gearing der er passende, for man “mister” jo nogle gear ved at gå fra 3/2 til 1 klinge foran. Prøv evt. at kør din foretrukne rute, udelukkende på den midterste klinge og se om du her har et stort nok spænd til lige netop at kunne klatre op af bakkerne og få godt med fart på transportstykkerne. Går dette fint og er den udstyret med en 32T som miderste klinge, bør en 32T Narrow Wide klinge være passende, de fleste ender med en 32 eller 34T  klinge.

Rent praktisk skal man også være opmærksom på om klingen passer på ens kranksæt, da der findes klinger til eksempelvis Shimano 94/96 BCD eller 104 BCD, SRAM direct Mount og mange andre typer. Er man i tvivl om hvilket kranksæt man har, står der normalt et modelnummer et eller andet sted på kranksættet som kan Googles for mere information, det kunne eksempelvis være FC-M782.

Tip: Jo færre tænder på klingen foran, jo lettere gear.

oneup-chainring

De fleste har, med en 32 eller 34T Narrow Wide klinge foran, brug for et lidt lettere gear end en standard 10-speed 11-36 kassette tilbyder, netop derfor kan man bl.a. få løse 40 eller 42T tandhjul der monteres som største tandhjul på kasseten, mod at der fjernes et andet tandhjul – den præcise fremgangsmåde fremgår af dokumentationen fra producenten. Ved at montere et 40 eller 42T tandhjul på kassetten, får man et endnu større spænd – i stedet for 11-36 får man eksempelvis 11-40 eller 11-42. På den både kompenserer man for de “manglende” gear med kun én klinge foran.

Tip: Jo flere tænder på kassettens største tandhjul, jo lettere gear.

oneup-42t

Har man en SRAM Type 2 eller Shimano Shadow+ bagskifter, bør det umiddelbart fungere – men har man problemer med at få gearskiftet til at køre helt smooth, anbefales det at bygge bagskifteren om med OneUp’s RAD eller RADr cage der er lavet til at håndtere netop 40 og 42T tandhjul.

oneup-radr-cage

Hvis din eksisterende geargruppe er “klar” til at blive konverteret (Se ovenfor), kræver det altså blot indkøb af én Narrow Wide klinge der skal erstatte de 2 eller 3 klinger der sidder i forvejen, derudover et 40/42T tandhjul til montering på kasetten – samt evt. en RAD eller RADr Cage til ombygning af bagskifter.

Min indkøbsliste

  • OneUp Narrow Wide Oval klinge 32T – 360,-
  • OneUp 42T + 16t tandhjul til kasetten – 599,-
  • OneUp RADr Cage til bagskifter – 369,-
  • Total: 1328,-

Derudover valgte Jeg i samme ombæring at udskifte kassette samt kæde – for at undgå et setup hvor nogle komponenter var mere slidte end andre. Dette er ikke en nødvendighed, men jeg vil alligevel anbefale det for bedst mulige resultat.

Montering

Bemærk: Har man ikke selv det fornødne kendskab og erfaring med at skrue på cykler, bør man overlade dette til en fagmand. Vælg gerne en cykelhandler der handler med MTB og har kendskab til 1×10 setups.

Montering af Narrow Wide klinge

  • Afmonter kæden (Se evt. “Skift af cykelkæde“)
  • Frigør kablet til forskifteren og afmonter denne.
  • Afmonter skiftegrebet til forskifteren samt kablet.
  • Afmonter kranksættet og rengør dette grundigt.
  • Fjern de gamle klinger fra kranksættet.
  • Monter den nye Narrow Wide klinge, ved triple-kranksæt hvor den miderste klinge har siddet. I mange tilfælde kan de gamle klingebolte genbruges. Husk at rengøre klingebolte og giv dem gerne en smule fedt ved montering, det afhjælper knirken og gør dem lettere at afmontere når/hvis dette skulle blive aktuelt.
    • Bemærk: Ved montering af oval klinge er der normalvis en markering på klingen, der skal flugte med pedalarmen for at den vender korrekt- se producentens monteringsguide.
  • Smør akslen på kranksættet med fedt og monter dette igen, smør akslens gevind ind og udvendigt med fedt inden pedalarmen sættes på.

Montering af kassette med OneUp 40/42T tandhjul

  • Afmonter baghjulet.
  • Afmonter kassetten.
  • Monter 40/42T tandhjul som det største/bagerste tandhjul på kassetten og fjern de nødvendige tandhjul efter producentens anvisninger, ved OneUp’s løsninger fjernes normalt 17T og derudover kan 15T’eren i flere tilfælde udskiftes med et 16T tandhjul. Her er det enormt vigtigt man følger producentens instruktioner nøje, så kassetten samles korrekt.
  • Giv låseringen og kassettenavet lidt fedt og monter kassetten på baghjulet igen.
  • Monter baghjulet.
  • Monter kæden – det kan være nødvendigt at justere længden på denne ved/efter justering af bagskifter.

Indstilling af bagskifter

Bemærk: Har man ikke selv det fornødne kendskab og erfaring med at skrue på cykler, bør man overlade dette til en fagmand. Vælg gerne en cykelhandler der handler med MTB og har kendskab til 1×10 setups. Indstilling og evt. ombygning af bagskifter koster normalvis ikke mere end maks 350,-

Efter montering af 40/4t2T tandhjul er en justering af bagskifteren nødvendigt, da bagskifteren for nuværende er alt for tæt på, eller måske endda i konflikt med det øverste pulleyhjul.

Bagskifteren indstilles som enhvert andet 10-speed setup, men det kan være nødvendigt at fjerne en plastik-skive fra B-skruen på Shimano bagskifteren for at kunne justere denne tilstrækkeligt, er dette ikke tilstrækkeligt kan skruen evt. skrues i fra modsatte side. Er dette stadig ikke tilskrækkeligt, er det nødvendigt at montere OneUp’s RAD eller RADr Cage, ligesom det kan være nødvendigt at ændre på kædens længde efter endt justering.

Læs mere omkring justering, samt tips hertil på OneUpComponents.com

Resultatet

Konvertering fra 2/3×10 til 1×10 skulle meget gerne betyde at man har sparet nogle hundrede gram, da der er fjernet et par klinger foran, mens forskifteren og skiftegrebet ligeledes er fjernet, til gengæld øges vægten en smule med 40/42T tandhjulet på kassetten, men den forøgelse er minimal.

Udover vægtbesparelsen, så har man nu en langt bedre kædelinie og man slipper for larm fra forskifteren, ligesom sliddet er mindre på på kassette og kæde – hvorfor holdbarheden derfor er længere. Det er også slut med chainsuck og med kun én forskifter får man mere plads på styret og har kun ét skiftegreb at forholde sig til – det øger fokus på sporet, som jo er det vigtigste.

De første par gange man er på sporet, skal man måske lige vænne sig til at mængden af gear er skåret ned til 1/3 eller 1/2 og man vil måske lige mangle “panik-gearet” eller synes nogle af stigningerne er lidt hårdere end normalt. Har man valgt den korrekte gearing, bør omvæltningen dog ikke være ret stor.

Efter at have skiftet fra 3×10 til 1×10 og kørt med det i en periode, står det helt klart at jeg ikke kommer tilbage til hverken 2 eller 3×10. Med dette 1×10 setup har jeg det fornødne spænd så jeg både kan klare stigningerne, men også få fart på ved transportstykkerne. Derudover har Jeg fået et mere “clean” cockpit med kun ét skiftegreb at forholde sig til, en bedre kædelinie og dermed mindre slid på kassette og kæde, ingen chainsuck og ingen larm fra forskifteren og slutteligt – så ser et 1×10 setup bare godt ud og er meget nemmere at holde rent!

canyon-1x10

Hvor kan det købes?

I denne guide har vi taget udgangspunkt i produkter fra OneUpComponents der som udgangspunkt købes direkte på Deres webshop med levering fra England. Der findes dog flere andre producenter af Narrow Wide klinger, såvel som 40/42T tandhjul, bl.a. absoluteBLACK, RaceFace

Tags fra indlægget
, ,
Mere fra Noel Juul Christensen
Test: BuzzRack BuzzSpark 2
Fra taiwanesiske BuzzRack har vi de seneste uger testet Deres BuzzSpark 2,...
Læs mere
Join the Conversation

6 Kommentarer

  1. says: casper romme jacobsen

    virkelig fin og beskrivende artikel.. jeg er overbevist.. og nu skal jeg igang 😉
    MEN..
    jeg så på nogle youtube videoer at der nogle gange blev monteret en tynd spacer inden man satte den nye 40/42 klinge på med kassetten.. gjorde du også det ?
    jeg har en Specialized Stumpjumper Expert med et SRAM carbon S-2200 kranksæt.. tror du at en ny 34 tands klinge vil passe på istedet for de to gamle ? og skal jeg have nogle bestemte bolte..? på youtube (igen..) så jeg at de snakkede om tyndere bolte…

    1. Hej Casper,

      Vælger du en OneUp, så ja – se evt. her, hvordan spacer skal placeres:
      http://row-oneup-components.myshopify.com//pages/instructions?_ga=1.205935383.52323877.1450646777

      Du skal tjekke/måle bolt-afstanden, for at se hvilken klinge der vil passe foran. Da jeg gik fra trippel til single, passende nogle af de klingebolte jeg afmonterede, vil antage de passer fra den “inderste” klinge du har nu.

      Med venlig hilsen,

      Noel Christensen
      CykelStart.dk

  2. says: Steffen

    God artikel, meget fin gennemgang. Men, hvis jeg gerne vil skifte fra 2×11 til 1×11, hvad vil det så kræve?

    1. Hej Steffen,

      Hvis du “bare” vil gå fra 2×11 til 1×11, så bør du i udgangspunktet kunne nøjes med at skifte klinge foran, forudsat din kasette giver dig stor nok spredning bagpå.

      Med venlig hilsen,

      Noel Christensen
      CykelStart.dk

  3. says: Anders

    Hej Noel.

    Du skriver flere gange, at 1 x betyder mindre slid. Men hvorfor egentlig? Tandhjulet foran slides vel mere, fordi tænderne er hyppigere i kontakt med kæden sammenlignet med 2 x, hvor sliddet fordeles på to tandhjul, hvorfra den store klinge er langt mindre i kontakt med kæden. Jeg har sågar hørt en mekaniker sige, at man med 1 x bør skifte tandhjulet foran hver gang man skifter kæde (det tror jeg dog er en sandhed med modifikationer).

    1. Hej Anders

      Det skal forstås sådan at det er nemmere at få en “god” kædelinje, men det skal bestemt ikke være derfor man skifter 😉

      Jeg har aldrig hørt om at man skulle skifte klinge foran sammen med kæden, det er vist en and 😉 Jeg har dælme kørt mange tusinde km. med én klinge og skiftet både kæder og kassetter løbende, faktisk har jeg endnu ikke måtte skifte en klinge foran, trods en 4-5000 km. årligt på MTB.

      Med venlig hilsen

      Noel Juul Christensen
      CykelStart.dk

Leave a comment
Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.