Vil man gerne have lidt ekstra medvind på landevejen, så kan man med fordel kigge på optimering af aero-dynamikken, da man her kan hente pæne besparelser der enten udmønter sig i højere fart, eller bare gør det lidt “nemmere” at komme igennem trænings-turen eller løbet.
Den nemme løsning er at udskifte cyklen med en mere aerodynamisk af slagsen, men den løsning er først og fremmest meget dyr og dernæst er der mange andre ting der kan optimeres på, inden udskiftning af cyklen.
Aerodynamisk hjelm
Hvis vi starter fra toppen, så er hjelmen det første sted man med fordel kan optimere. En aerodynamisk hjelm giver lavere luftmodstand og man kan derved vinde vigtige sekunder i løbssituationer, for til træning ser det altså ikke specielt liret ud at køre med en enkeltstartshjelm….
- Se udvalget af aerodymiske hjelme hos Cykelpartner.dk
- Se udvalget af aerodynamiske hjelme hos Cykelgear.dk
Aerodynamisk styr
Et såkaldt “aero styr” er et af de steder hvor der er en god besparelse af hente, for det er et af de første steder vinden rammer cyklen. Et aero styr er typisk mere “fladt” på toppen for at skabe mindre luftmodstand, samtidig bør man sikre sig en intern kabelføring, igen for at mindske luftmodstanden.
Aerodynamisk cykeltøj
Det er faktisk på cykeltøjet der er allermest at hente og det behøver rent faktisk ikke være hverken dyrt eller besværligt at gå efter det aerodynamiske valg.
Mange motionister har, den første tid, en tendens til at købe Deres cykeltøj i for store størrelser, som om der skal være plads til at vokse i det. Denne løsning er ikke holdbar, for tøjet skal sidde så tæt og stramt som muligt, uden at det er ubehageligt at bære naturligvis.
Trøje og jakke skal sidde tæt, gerne helt tæt på huden – så der er ikke skabes øget luftmodstand grundet “flagrende” overdele, og det samme gør sig gældende ved cykelbukser eller cykelshorts. Er man typen der propper al mulig i baglommerne, skal man måske også overveje om man kunne undvære noget af dette, eller placere det mere hensigtsmæssigt udfra et aerodynamisk synspunkt.
Den optimale løsning er et såkaldt “skin suit”, men for motionisten vil en simpel optimering i forhold til at vælge et helt tætsiddende sæt tøj, ofte gøre en tilpas stor forskel.
Skoovertræk
Skoovertræk er nok det billigste sted at optimere, for her kan man for et par få hundrede kroner nedsætte luftmodstanden ved at trække et glat og tætsiddende overtræk på cykelskoene. Uden overtræk er skoene ikke specielt aerodynamiske som udgangspunkt, da der er både velcro-lukninger, spænder og andet der yder modstand.