Guide: Skift af bremseklodser (Skivebremser)

Oplever man at ens bremser fungerer dårligere end normalt, har svært ved at få bid, eller simpelthen bare piver, hyler og larmer ved nedbremsning – så er der god chance for at det er bremseklodserne der skal ses efter.

Som udgangspunkt er det ret enkelt at skifte bremseklodser på en cykel med skivebremser og princippet er grundlæggende det samme, selvom der kan være afvigelser afhængigt af fabrikant og model – i denne guide er der taget udgangspunkt i en Shimano Deore bremse.

Du skal bruge følgende

Sådan skifter du bremseklodser

  1. Afmonter bremsekaliberen ved at fjerne de to bolte og evt. adapter.
  2. Fjern splitten der holder bremseklodserne på plads.
  3. Fjern bremseklodserne fra bremsekaliberen og sørg for IKKE at trykke på bremsegrebet når de er fjernet, da stemplerne i kaliberen så vil skubbes sammen og gøre det svært at få de nye bremseklodser monteret. Sker det alligevel kan man forsøge at “vrikke” stemplerne, meget forsigtigt, fra hinanden med en ligekærvet skruetrækker eksempelvis.
  4. Kontroller de gamle bremseklodser visuelt, er belægningen væk eller nedslidt skal de skiftes. Er der masser af belægning kan der være andre årsager til manglende bremseevne – se længere nede.
  5. Monter de nye bremseklodser i den lille “holder” og sæt dem tilbage i bremsekaliberen.
  6. Sæt splitten i, så bremseklodserne holdes på plads.
  7. Monter nu igen bremsekaliberen – modsat af afmonteringen. Undlad at spænde boltene helt, og hold så bremsegrebet inde, mens boltene spændes – pas dog på ikke at overspænde. Dette gør at bremsekaliberen centreres omkring bremseskiven.

Videoguide

Nedslidte bremseklodser uden belægning er desværre ikke den eneste årsag til manglende bremseevne – selvom det naturligvis er den mest indlysende.

Larmer og hyler bremserne ved nedbremsning – og der er masser af belægning, kan man forsøge at slibe bremseklodserne let med sandpapir, eller kan man forsøge at behandle bremseklodserne med Swissstop Disc Silencer – sidstnænvte har Jeg gode erfaringer med, husk dog at følge vejledningen.

Olie på bremseklodserne

Er der af en eller anden årsag kommet olie på belægningen på bremseklodserne, vil bremseevnen være enormt forringet og bremseklodserne bør som udgangspunkt skiftes. Alternativt kan man forsøge at rense bremseklodserne med bremserens, de bør i så fald ligge natten over for optimal effekt.

Har der været olie på belægningen på bremseklodserne, er det også yderst vigtigt at man samtidig får rengjort bremseskiven (rotoren). Bremseskiven vil nemlig have en tynd belægning af olie og denne skal fjernes for at undgå den sætter sig på de nye bremseklodser. Bremseskiverne skal rengøres med et særligt rengøringsmiddel til skivebremser eller isopropylalkohol der bl.a. fås i Matas eller i flere byggemarkeder.

Olie på bagsiden af bremseklodserne

Er der olie på bagsiden af bremseklodserne, kan det tyde på at der er en utæt pakning ved stemplerne i bremsekaliberen. Bremsekaliberen skal i så fald enten repareres, hvis det er muligt, eller udskiftes. Uanset om den repareres eller udskiftes, skal bremseklodserne samtidig skiftes eller rengøres – ved at følge ovenstående fremgangsmåde.

På den gamle bremsekaliber står ofte et modelnummer, eksempelvis BR-M447, noter dette så du sikrer at få købt en kaliber magen til den gamle!

Tags fra indlægget
,
Mere fra Noel Juul Christensen
Test: MagicShine Seemee 508 radar baglygte
Seemee 508 fra MagicShine er et alternativ til den, efterhånden, velkendte Garmin...
Læs mere
Join the Conversation

1 Kommentarer

Leave a comment
Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.