Vil man gerne ud at træne i naturen i løbet af efteråret og vinteren, så er det svært at undvære et par gode cykellygter, særligt hvis man også vil træne i hverdagene hvor mange først er hjemme efter mørkets frembrud. Heldigvis findes der idag rigtig mange gode lygter, som gør det både mere sikkert og langt sjovere at køre både mountainbike og gravel når det er mørkt! I denne guide ønsker vi at give dig overblik over mulighederne og komme med konkrete bud på løsninger.
Hvor mange – og hvor kraftige lygter?
Skal man kører forholdsvis teknisk kørsel, altså eksempelvis mountainbikespor eller små skovstier, så vil jeg klart anbefale 2 lygter. Én lygte der monteres på styret og altid lyser frem, samt én lygte på hjelmen der kan bruges til orientering da den lyser der hvor du kigger – det er en rigtig god kombination som giver godt overblik. Lygten på hjelmen skal helst ikke være alt for stor og tung, en 1000-2000 lumen bør være rigeligt og vælger man en model med ekstern batteripakke kan denne opbevares i ryglommen på jakken, så det kun er vægten af den lille lygte man har på hjelmen. Lygten på styret må derimod gerne være ganske kraftig og en 2000-10000 lumen alt efter hvor meget lys man ønsker, man skal dog ikke lade sig forblænde helt af høje lumen angivelser, da der er forskel på hvordan producenterne måler og opgiver disse. Sørg for at lygten kan monteres på dit styr, de fleste monteres blot med en lille gummi-strop som gør den nem at montere og afmontere, ligesom den kan flyttes fra cykel til cykel.
Til gravel gælder samme principper, men her vil man typisk kunne klare sig med knap så kraftige lygter, da man ofte vil holde sig til lidt større grus og skovveje hvor der ikke er helt samme behov for at lyse terrænet op. Jeg vil stadig anbefale man bruger 2 lygter, altså én på hjelmen og én på styret. Lygten på hjelmen bør stadig være 1000-2000 lumen og den på styret kan reelt være af samme type, men ellers bør en 2000-4000 lumen være rigeligt. Man bør måske i højere grad se på hvor man får den længste batteritid, hvis man ønsker at tage på lidt længere ture.
Til gravel kan modeller med integreret batteripakke typisk også godt løfte opgaven som lygten til styret. Selve lygten vejer lidt mere, men de sidder som oftest på et godt beslag og så slipper man for den eksterne batteripakke. Til gengæld får man så knap så mange lumens for pengene…
Montering af lygter
De fleste kraftige LED forlygter monteres med en lille gummi o-ring, det betyder at de nemt monteres på ethvert styr – uden værktøj. Der findes også modeller der monteres på eget beslag, eller dem der kan monteres på GoPro eller Garmin beslag som giver mulighed for at montere lygten sammen med cykelcomputeren eksempelvis.
Ønsker man at montere en lygte på hjelmen kan man enten bruge ét af de klassiske “standard” beslag som med fordel kan stripses på hjelmen. Alternativt skal man finde én af de hjelme hvortil der fås et lygtebeslag.
Montering af batteripakken
Vælger man lygte(r) med ekstern batteripakke, så skal man også være opmærksom på placering af disse. Normalt er der en forholdsvis kort ledning på lygten og det samme på batteripakken, der fås dog forlængerkabler til de fleste modeller – hvilket giver lidt flere muligheder for montering og placering af disse.
Batteripakken tåler altid vind og vejr, så man skal ikke være nervøs for at den får hverken mudder eller vand på sig, alligevel vil jeg anbefale man beskytter den bedst muligt – da det forlænger levetiden. Batteripakken til hjelmlygten kan, med et forlængerkabel, oftest ligge i ryglommen på cykeljakken.
Batteripakken til lygten på styret kan monteres under frempinden, hvis den er lang nok, eller på stellet hvor der er plads og det giver mening. Et alternativ kan være at smide batteripakken i en tom drikkedunk eller en af de specielle dunke til værktøj der kan sidde i dunkholdere, så er batteripakken godt beskyttet og man risikerer ikke at den ridser og skrammer stellet.
Batteritid?
Når man kommer op i de helt kraftige LED forlygter med ekstern batteripakke, så skal man ikke forvente mere end et par timers batteritid ved fuld lysstyrke – men heldigvis kan lysstyrken nem justeres så man får hivet lidt længere batteritid ud af batteripakken. Normalt vil man kunne forvente ca. 2 timers batteritid, med mulighed for at forlænge denne hvis man kører lavere lysstyrke. De fleste lygter har en indikator af aktuel batteristand, ofte er det knappen der skifter fra grøn, til gul og/eller rød alt efter hvor megen strøm der er tilbage på batteriet. Vær også OBS på at batteritiden, som altid, er kortere jo længere ned temperaturen kommer.
Skal man på længere ture, så kan det være rart at kunne medbringe en ekstra batteripakke – så tjek evt. om det er muligt at tilkøbe dette.