SRAM, der idag ejer Zipp, har netop lanceret et par nye gravelspecifikke hjulsæt i XPLR-serien: 303 XPLR S og SW.
Med den nye Zipp 303 XPLR-serie vil Zipp gøre gravel-hjul mere aerodynamiske, ved at udligne forskellen mellem dæk og dækbredde – samtidig med at man får mulighed for at køre lavt dæktryk.
De nye hjulsæt skal give rytteren hastighed, aerodynamik, kontrol, mindre vibration samt god holdbarhed. Det er nemlig et faktum at gravel bliver mere og mere race-orienteret og derfor er faktorer såsom aerodynamik pludselig ret vigtig hvis man vil på toppen af podiet.
De nye 303 XPLR hjulsæt har 32 mm. intern bredde, hvor de tidligere modeller er 25mm., altså 28% bredere end tidligere! Derudover er sidevæggene forstærkede, for at forlænge holdbarheden.
Zipp 303 XPLR SW
- 32 mm. intern bredde
- 40 mm. udvendige bredde
- 54 mm fælghøjde
- Vejer 1496 gram
Zipp 303 XPLR S
- 32 mm. intern bredde
- 40 mm. udvendige bredde
- 54 mm fælghøjde
- Vejer 1668 gram
Godkendte dæk
Indtil videre er følgende dæk godkendt til brug sammen med de nye hookless Zipp 303 XPLR hjulsæt:
- Zipp G40
- Schwalbe G-One (Alle dæk +40 mm.)
- Goodyear XPLR-serie – her kommer i første omgang 2 nye dæk, et dæk med “slick” i midten, samt et mere allround dæk (XPLR Slick + XPLR Inter)