RapiLock laver en ret genial thru-axle der først og fremmest er kompatibel med rigtig mange cykler, derudover er den super smart da selve håndtaget kan skjules i akslen når det ikke er i brug.
Vælg den rette thru-axle
RapiLock laver thru-axle til både MTB og landevej/gravel og i første omgang handler det blot om at få bestilt den rette længde, for i pakken får man nemlig en lang række gevind, så man kan lave en thru-axle præcis magen til den gamle.
Vi modtog et sæt til landevej, til gravel-cyklen, i vores tilfælde 12x105mm foran, 12x142mm bagtil. I pakken finder man først og fremmest en vejledning med indbygget måleskema, her er trin for trin vejledning til hvordan man får målt den gamle thru-axle og lavet den nye præcis magen til.
I kassen er selve thru-axlen og her hele 7 forskellige gevind, samt diverse adaptere – i følge RapiLock skulle dette dække 80% af cyklerne på markedet. Vejledningen forklarer hvor og hvornår både adaptere og gevind skal bruges.
Har man den gamle thru-axle og benytter den medfølgende guide med måleskemaer, tager det ikke mange minutter at samle thru-axlen, for det hele er forklaret med tekst og 1:1 illustrationer som man kan bruge til at måle efter.
Når thru-axlen er samlet og tjekket at den matcher den gamle 100% er det blot at montere den nye thru-axle i hjulet.
Hvorfor RapiLock Thru-axle?
Det kan måske virke lidt fjollet at skifte sine thru-axles, men der kan være flere årsager til at man ønsker det.
Først og fremmest er RapiLock’s thru-axles kompatible med rigtig mange cykler, så den kan ikke kun bruges med én cykel.
Derudover er det altså super smart at selve håndtaget kan gemmes i selve akslen når det ikke skal bruges, det giver et clean look og bør også være lidt mere aerodynamisk.
Slutteligt kan der i nogle tilfælde være lidt at vinde på vægten, i mit tilfælde var der samlet 17 gram sparet ved at skifte fra DT Swiss thru-axler med integrerede håndtag, til RapiLock thru-axle.
Pris og tilgængelighed
Vejledende pris: 559,- pr. stk.
- Se forhandlerliste hos importøren T-Bikes