Sådan konverterer du til tubeless

Er du en af dem der stadig kører med slanger i dine cykeldæk, så bør du læse med – for slanger er så meget “last year”, nu hedder det tubeless og det gælder rent faktisk uanset om du kører MTB, cross eller racercykel!

Det virker måske skørt at droppe slangen, men har man først prøvet det vil man aldrig tilbage! Vi har derfor lavet denne guide som beskriver præcist hvad du skal indkøbe, og hvordan operationen udføres trin for trin.

Hvad indebærer et tubeless setup?

Tubeless betyder “slangeløs” og det er også hvad der sker i praksis – for man dropper helt slangen og hælder i stedet en væske i dækket. Denne tyktflydende væske danner en forsegling indvendigt som holder på luften og beskytter mod småhuller og revner, ved lidt større revner bør den resterende væske i dækket lukke hullet forholdsvis hurtigt.

Fordele ved tubeless

  • Ingen slange = lavere vægt og mulighed for at køre med lavere dæktryk da “Snake Bite” ikke længere er et issue
  • Generelt længere mellem punkteringer, da de fleste smårifter/revner reddes, eller lukkes, af latex væsken.
  • Skulle man få et “cut” i dækket der ikke kan lukkes af latex væsken, kan der isættes en slange, så man, om ikke andet, kan trille hjem på cyklen.
  • Ingen problemer med slanger der snor sig eller ligger ujævnt i dækket.

Ulemper ved tubeless

  • Der skal efterfyldes med tubeless væske løbende, for at sikre både forsegling og at der er frisk væske til at lappe eventuelle smårifter/revner. Hvor ofte afhænger af klimaet og hvor meget man kører, men regn med at skulle efterfylde 1-4 gange om året.
  • Det er lidt mere besværligt og omstændigt at skifte dæk, da dæk og fælge skal rengøres og ny væske hældes i.
  • Ved punktering der ikke lappes af latex væsken, tager det lidt længere tid at skifte til et setup med slange for at kunne køre videre.

Hvad kræves der for at køre tubeless?

Der er mulighed for at kører tubeless på både MTB, cross og racercykler, men der er dog en række forudsætninger der skal være på plads.

  • Fælgen skal være “tubeless ready”, hvis ikke – skal der monteres en særlig tubeless fælgtape for at sikre fælgen er tæt.
  • Dækket skal være “tubeless ready”
  • Der kræves særlige “tubeless” ventiler, der erstatter den ventil som slangen normalt er udstyret med.

Bemærk at de fleste tubeless ventiler er presta (racer), der findes ikke mange schrader (auto) ventiler – så hvis fælgen er forberedt til autoventil kan man få udfordringer. ChainReactionCycles.com har dog ét enkelt sæt tubeless schrader ventiler – udvalget er bare ikke ret stort!

Du skal bruge følgende

konverter-til-tubeless

Sådan konvertere du til tubeless

Fremgangsmåden er nogenlunde ens, uanset om det er en MTB, en racer eller en crosscykel du ønsker at konvertere til tubeless. Denne guide tager udgangspunkt i en Cannondale CAADX crosscykel med fælge der ikke er tubeless ready, derfor bruger vi Orange Seal fælgtape til at lukke hullerne indvendigt og gøre fælgen tæt. Dækkene der monteres er Schwalbe’s X-One Microskin TL-Easy og væsken der benyttes er Orange Seal’s tubeless væske der kommer i en smart flaske med påfyldnings-system så man undgår unødvendigt svineri.

Trin 1

Afmonter det gamle dæk, slange og fjern evt. fælgbånd hvis ikke fælgen er tubeless ready.

faelgbaand

faelgbaand-fjernet

Trin 2

Rengør fælgen grundigt indvendigt, i de fleste tilfælde er det tilstrækkeligt at tørre den af med en ren klud.

rengoer-faelg

Trin 3

Er dine fælge tubeless ready, gå da til trin 5.

Monter nu det særlige tubeless fælgtape indvendigt i fælgen for at lukke hullerne ved egerne og gøre fælgen tæt. Sørg for at strække tapen og få den presset godt ned.

Det kan anbefales at man holder tapen med én hånd, mens man med modsatte hånd holder tommeltotten på tapen og sørger for at trykke den ned, mens tapen monteres på fælgen. Start med at montere tapen på modsatte side af hvor ventilhullet er, så man undgå et overlap lige netop her. Normalvis er én omgang tape tilstrækkeligt, slutteligt laves et overlap på ca. 2 cm., hvorefter tapen klippes eller skræres over for en pæn samling. Tjek nu at tapen sidder som den skal, hele vejen rundt.

tubeless-faelgtape

tubeless-faelgtape-overlap

tubeless-faelgtape-tilskaering

Trin 4

Nu skal der laves et lille hul til ventilen, så tjek hvor ventilhullet er og lav et lille hul indvendigt i tapen, så ventilen kan komme igennem fælgen. Du kan bruge en hvilken som helst spids genstand, men sørg for at hullet er så lille som muligt, for at undgå utætheder.

tubeless-faelgtape-cut

Trin 5

Monter ventilen efter anvisningerne, Orange Seal tubeless ventilerne skal monteres med en gummi-pakning både indvendigt og udvendigt. Sørg for at spænde ventilen godt fast, så den er så tæt som mulig.

tubeless-faelgtape-ventil-montering

tubeless-faelgtape-ventil-monteret

tubeless-faelgtape-ventil-monteret-indvendigt

Trin 6

Monter nu dækket, er du i tvivl om hvordan dette foregår – kan du evt. se vores videoguide hvor vi viser hvordan man skifter dæk og slange. Smør evt. fælg eller dækkanten med lidt almindelig håndsæbe eller sulfo, hvis dækket er svært at trænge på. Dæk til tubeless brug, er typisk lidt “strammere” end traditionelle dæk til slange, da de skal kunne lukke helt tæt til fælgen.

tubeless-cross-hjul

Trin 7

Fjern nu den indvendige del af ventilen, brug evt. værktøj hertil og pump dækket op med kompressoren. Luften vil naturligvis ikke blive i dækket da den indvendige del af ventilen er fjernet, men det store tryk bør gøre at dæksiderne sætter sig til kanten af fælgen. Har man ingen kompressor må dette trin undlades eller kompressoren erstattes af en kraftig fodpumpe, det bedste og nemmeste er dog at bruge en kompressor!

presta-ventil-fjern-kerne

presta-ventil-kerne-fjernet

tubeless-kompressor

Trin 8

Påfyld nu tubeless væske efter producentens anvisninger, mængden afhænger af dækkets størrelse og bredde. Orange Seal har ikke kun angivet hvor meget væske der skal benyttes til de forskellige dæktyper, de har også udstyret flasken med en lille tud, så væsken kan påfyldes via ventilhullet, når den indvendige del er fjernet. Det er nemt at dosere og det sviner ikke!

orange-seal-tubeless-vaeske

Trin 9

Monter igen den indvendige del af ventilen og kør nu dækket stille og roligt rundt så væsken kan fordele sig.

montering-presta-ventil

Trin 10

Pump nu dækket til dets maksimale dæktryk, hvilket er angivet på siden af dækket – i dette tilfælde 4.8 bar. Har siderne allerede sat sig – bør det være en smal sag, ellers må man endnu engang fjerne den indvendige del af ventilen og “blæse” siderne ud med kompressoren, for igen at montere den indvendige del af ventilen og pumpe på traditionel vis med enten fodpumpe eller kompressor op til dækkets maksimale dæktryk. Når dækket “popper” har siderne sat sig og der bør således være en tæt samling mellem dæk og fælg.

tubeless-fodpumpe

Trin 11

Tør evt. overskydende tubeless væske af dæksiderne og lad hjulet dreje lidt rundt, for at sikre at tubeless væsken fordeler sig og skaber en indvendig “membran”.

Lad hjulene stå natten over og tjek om de holder dæktrykket, det er dog meget normalt at de taber en smule luft den første dag – herefter bør de holde luft lige så godt som en løsning med dæk og slange…

aftoerring-falege

Trin 12

Nu er der blot tilbage at nyde du ikke længere skal bekymre dig om punkteringer, i hvert fald ikke som udgangspunkt, du har formentlig sparet nogle gram og så er der mulighed for at køre med lavere dæktryk og dermed få mere greb, uden at risikere punkteringer i tide og utide.

crosscykel-tubeless

Mere fra Noel Juul Christensen
Test: Craft Grand Tour Bib Long Tights
Et par lange cykelbukser er essentielt hvis man ønsker at kører i efterårs...
Læs mere
Join the Conversation

8 Kommentarer

  1. says: Jakob

    Hej! Faldt lige over din fine guide. Jeg har anskaffet mig en CX cykel – med DT Swiss 1600 Splie hjulsæt – der er tubeless ready. Er det rigtigt forstået, at jeg ikke skal bruge nogen tape på disse hjul, når jeg bruger dem som slangeløse?

    På forhånd tak – mvh Jakob

    1. Hej Jacob,

      Jeg har selv et lign. Sæt og de er “lukkede” fra fabrikken, altså er der ingen huller eller lign. Indvendigt. Er dette også tilfældet hos dig, så er tape ikke nødvendigt.

      God fornøjelse.

      Med venlig hilsen,

      Noel Christensen
      CykelStart.dk

      1. says: Henrik D

        Super artikel!
        Nu skal det prøves.
        Den trykluftpistol med ventilhoved og Manometer hvilke mærke er det? Hvor kan den købes?

        1. Hej Henrik,

          Den er fra SKS – og ret sikker på den er købt hos Cykelgear.dk, kan dog ikke finde den nogle steder længere – så måske er den udgået. Den er ret smart da den har dobbelt pumpehoved med “lås” og manometer.

          Med venlig hilsen,

          Noel Christensen
          CykelStart.dk

          1. says: HenrikD

            Hej Noel,

            Tak for hurtigt svar!

            Jeg må have gang i den store søgemaskine.

            Hilsen Henrik

Leave a comment
Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.