Test: DT Swiss GR 1600 Spline Gravel hjulsæt

GR 1600 Spline er forholdsvis nyt hjulsæt fra DT Swiss og ét af de 3 hjulsæt de nu har i “gravel” kategorien. Der er også lillebroderen G 1800 Spline som vi her bruger som reference-sæt samt storebroderen GRC 1400 Spline – sidstnævnte er et carbon hjulsæt, hvor GR 1600 og G 1800 begge er alu hjulsæt og dermed også lidt mere overkommelig rent prismæssigt.

Med en pris på ca. 4500-5000,- for et sæt, er GR 1600 Spline prismæssigt et godt bud på et solidt alu hjulsæt – hvadenten man bygger ny cykel, eller ønsker at opgradere fra et billigere hjulsæt.

Udvalgte specifikationer

  • Aluminium
  • Vægt fra 1659 gram
  • Fås med HG (Shimano) eller XDR (SRAM) body
  • Fås i 650B samt 700C
  • 25mm fælghøjde

Testopsætning

GR 1600 Spline leveres tubeless ready, med DT Swiss tubeless-ventiler inkluderet i kassen og da hjulene er lukket er der intet behov for tape eller lign.

Hjulsættet er blevet testet med Continental Terra Speed dæk i 40mm bredde og X-Sauce’s tubeless sealant.

Montering af dæk

Terra Speed fra Continental er et ret fleksibelt dæk, så det var forholdsvis nemt at krænge på fælgen – samtidig er det super nemt at sætte op tubeless da det hurtigt sætter sig i fælgkanten og lukker tæt. Det hele lykkedes derfor i første forsøg og nærmest uden sved på panden eller ømme fingre!

Sammenligning – DT Swiss Gravel hjulsæt

Detaljer

GR 1600 Spline er, som alle andre hjul fra DT Swiss, håndbygget og kommer udstyret med deres gode og driftsikre 350 Nav, et nav der også er meget lydsvagt – så er man typen der ønsker et nav der larmer og vækker naboerne når du triller afsted lørdag morgen, så skal du altså kigge efter et andet hjulsæt! Navet har en diskret og forholdsvis lav lyd i friløb – og det synes jeg egentlig er ret cool. Som et ekstra plus kan det skilles ad for inspektion og let service uden brug af værktøj overhovedet – det er altså også ret cool!

Med en fælghøjde på 25mm er der lidt profil på fælgen, uden den er specielt aero og begynder at blive vindfølsom. Egerne er DT Swiss egne Aero Comp Wide straightpull (flade)eger og fælgbredden er indvendigt 24mm for at understøtte de bredere gravel-væk bedst muligt.

GR 1600 Spline vejer, på papiret, “fra 1659 gram”, et køreklar sæt med ventiler og SRAM skivebremser vejer jeg til 2,12 kg. for et sæt. Til sammenligning vejer G1800 – ligeledes til XDR og med ventiler og samme bremseskiver, 2,27 kg., altså vejer GR 1600 150 gram mindre for et sæt.

Selve fælgen er i en mat sort lakering og har et DT Swiss logo, samt diskret modelnavn/logo på modsatte side – med andre ord ikke et hjulsæt der gør ret meget væsen af sig – de er nydelige og designet meget diskret.

GR 1600 Spline på grus, i skoven og på landevejen

Jeg har haft mulighed for at teste GR 1600 Spline i et par måneder og har derfor kunne nå at udsætte dem for lidt af hvert, både ift. vejr og terræn. Hjulsættet har været fast inventar på en Canyon Grizl CF SL – en “adventure” gravelbike der faktisk kom leveret med lillebroderen, G 1800 Spline, fra fabrikken – derfor er dette også brugt som reference i denne forbindelse. Dækkene har i hele perioden være Terra Speed fra Continental, et dæk der ruller overraskende godt på blandet underlag – og stadig giver fornuftig fart på asfalt. Det hele naturligvis opsat tubeless – og faktisk uden én eneste punktering, cut eller lign.

Det første man bemærker er det meget stille og næsten lydløse friløb – det vil måske dele vandene en smule, da nogle foretrækker et friløb med masser af lyd! Dette friløb er utrolig stille og har blot en let “klikken”.

Da hjulsættet er en anelse lettere end lillebroderen, så har man også fornemmelsen af hurtigere at komme op i fart, altså virker det mere responsivt når man træder i pedalerne – en følelse der kan være ret svær at beskrive.

I testperioden har jeg kørt på alle slags underlag, både teknisk singletrack hvor de har fået godt med “tæsk”, hårdtpakket grus hvor rullemodstanden er i fokus og ikke mindst landevej hvor de “bare” skal rulle godt og gerne være så aerodynamiske som muligt.

Jeg føler ikke at DT Swiss GR 1600 Spline falder igennem nogle steder, de gør det derimod virkelig godt! I terræn har man fornemmelsen af at de er utrolig hårdføre, men stadig rimelig lette og “kvikke”, mens jeg på asfalt var ret overrasket over hvor godt de faktisk rullede.

Konklusion

Uanset om man søger et hjulsæt til opgradering af et “standard” hjulsæt, et sekundært hjulsæt til gravel/vinterbrug eller bare et godt hjulsæt til en rimelig pris, så vil jeg mene at DT Swiss GR 1600 Spline løfter opgaven.

Har man et par dyre carbonhjul kunne DT Swiss GR 1600 Spline sagtens være et “vinter-hjulsæt”, og har man købt en cykel med et standard hjulsæt i den billigere ende, så vil DT Swiss GR 1600 Spline være en god opgradering som vil kunne mærkes med det samme – det hele “ruller” bare bedre og lettere!

Til ca. 4500,- er det stadig væsentligt billigere end et “billigt” no-name carbon hjulsæt – men i DT Swiss kvalitet og med en rimelig vægt.

Pris og tilgængelighed

Set til 4499,-

Funktionalitet 10
Holdbarhed 9
Vægt 8
Stivhed 8
Pris 8
8.6
Tags fra indlægget
, ,
Mere fra Noel Juul Christensen
Guide: Vælg den rigtige baselayer
Baselayeren er helt essentiel for enhver der cykler, uanset om det foregår...
Læs mere
Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.