Test: Ekoi Stradale cykelhjelm

Stradale er en nyere hjelm fra Ekoi’s sortiment, den er udviklet i tæt samarbejde med ryttere på top-holdene Team Israel Premier-Tech, Arkéa-Samsic, Cofidis, og Lotto-Dstn og benyttes bl.a. af Chris Froom.

Hjelmen er udviklet med ventilation og sikkerhed som top-prioritet, men naturligvis også med aerodynamik og ikke mindst komfort i tankerne.

Lad os se hvordan den klarer sig på en ivrig motionist!

Designet

Stradale er tilgængelig i 4 farver, hvid, sort, rød og blå – rimelig klassiske farvevalg som understøtter det lidt “retro-inspirerede” design. Størrelsesmæssigt er der 3 muligheder, S (52-54 cm.), M (55-58 cm.) og L (59-61 cm.) og her skal Ekoi have ros for ikke at lade modellerne spænde for “bredt”. I kassen får man 2 sæt puder, med enten 3 eller 6mm tykkelse, så man kan vælge det sæt der giver den bedste pasform.

Hjelmens design er inspireret af den klassiske læderhjelm (boudin) og er ment som en afløser for en tidligere Ekoi klassiker, nemlig Légende. Hjelmens design er “retro-inspireret” mens den er fyldt med den nyeste teknologi og sikkerhed.

Hjelmen er designet med hele 20 ventilationsåbninger for optimal ventilation, foran store åbninger der leder vinden ind i hjelmen og bagpå gode store ventilationsåbninger der lader rytteren komme af med varmen igen.

Bagtil finder man ATOP-spænde til nem mikrojustering justering af hjelmens omkreds, men nakkestøtten også kan justeres op/ned for justering af pasform.

Stropperne har et smart spænde ved ørerne der nemt kan flyttes, igen god mulighed for tilpasning, da dette på mange andre hjelme er “fixed”. Her kan spændet justeres så det sidder perfekt lige under ørerne.

Spændet ved hagen er magnetisk og derfor nemt at åbne og lukke – også med handsker på. Måske ikke en nødvendighed, men det er en fin detalje!

Kigger vi indvendigt i hjelmen begynder man at se nogle af de moderne sikkerhedsmæssige detaljer og den mest synlige er KOROYD indsatserne. Kort fortalt er formålet at disse indsatser skal deformere og absorbere stødet hvis man styrter, så man undgår alvorlige skader. Teknologien er ikke spritny, men bruges af flere producenter ligesom MIPS. Denne teknologi skulle kunne absorbere mere end 30% af energien fra et styrt!

Pasform og komfort

Jeg har testet den mindste model, S der passer 52-54 cm. Den vejer ca. 260 gram og det placerer den sådan midt i feltet rent vægtmæssigt. Nogle af de helt lette hjelme vejer omkring 200 gram, hvor aerohjelme nemt vejer +300 gram. 260 gram for en hjelm med Koroyd er meget rimeligt og den ekstra vægt er en uundgåelig pris man må betale for den højere grad af sikkerhed.

Hjelmen er meget nem at justere og tilpasse og man får hurtigt tilpasset stropper og justeret omkredsen, så man er klar til at ramme landevejen.

Stradale sidder godt på mit hoved, har gode bløde puder indvendigt og ventilationen har været rigtig god på de varme dage – her kommer masser af luft ind i hjelmen, og det er nemt at komme af med varmen også.

Konklusion

Stradale er en ret avanceret hjelm til den kræsne rytter der vil have nyeste sikkerhedsmæssige teknologier, kombineret med et klassisk og retroinspireret design. Den er super godt ventileret, meget nem at justere og tilpasse og har flere gode funktioner, såsom magnetisk hagespænde, ATOP spænde til justering af omkreds og KOROYD indsatser for endnu større sikkerhed.

Designet kan altid diskuteres, men jeg synes faktisk Stradale er ganske vellykket, selvom jeg personligt foretrækker et lidt mere moderne design.

Pris og tilgængelighed

Vejledende pris: 2237,- / Set til 1118,-

Funktionalitet 9
Komfort og pasform 9
Vægt 8
Design 7
Pris 8
8.2
Tags fra indlægget
, ,
Mere fra Noel Juul Christensen
Lav dit eget cykelhold
Sommeren venter lige rundt om hjørnet, og for mange betyder det ekstra...
Læs mere
Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.