Test: Evolva X5 1800 lumen LED forlygte

Vi har tidligere testet Evolva X2 fra danske Din MTB, men i denne test har vi fornøjelsen af at teste en af deres andre udgaver af lygter til brug i skoven. Selv om kalenderen siger at vi er begyndt at gå mod lysere tider, så er der stadig behov for at have lygter på når vi er ude at cykle mountainbike. Evolva X5 er en kraftig LED forlygte der kan bruges på både mountainbiken og på landevejen. Den har indbygget 2 stk. CREE XM-L T6 dioder der samlet giver op til 1800 lumen. Denne lygte er dog kun på 4,2V, hvor vi på mange andre lygter tit ser at de er på 8,4V

Denne lygte er designet så den både kan monteres på styret såvel som på hjelmen. Batterilevetiden er op til 3 timer ved fuld blus, det burde være nok til de fleste ture i skoven.

Hvad er der i kassen?

I kassen til Evolva X5 finder man, selvfølgelig en lækker forlygte på 1800 lumen, derudover er der også nedenstående.

  • Batteripakke på 4.2v / 5200 mAh
  • USB oplader-kabel der kan bruges sammen med oplader fra mobiltelefon, tablet eller lign.
  • USB adapter så man kan montere lygten direkte i USB og lyse med den.
  • Hjelmbeslag med velcro
  • Monteringsbeslag til montering på styr er fastmonteret på lygten
  • Velcro strip til at fast gøre ledninger på cyklen

Se vores unboxing af Evolva X5 nedenfor.

Design og funktionalitet

Evolva X5 har et lækkert design. Når man får lygten i hånden føler man bare at lygten er en kvalitetslygte. Den er udført i alminium så der er en bedre varmeafledning i lygten. Lygten har 2 paraboler med én CREE XM-L T6 diode i hver, der samlet set giver op til 1800 lumen. På denne lygte er gummistrip fastmonteret på lygten, og er væsentlig bedre kvalitet end de gummi ringe som er med til de fleste lygter. Det virker super godt på denne måde.

Lygten er som tidligere nævnt designet med to dioder, så den med den ene diode er “lav” lys som man kender i bilerne, og den anden er “lang” lys. Det gør at når man kører på landevejen eller i byområder kan man nøjes med at have den ene diode tændt og dermed også spare på batteriet og ikke blænder modkørende bilister. Når man så kommer ud i skoven blænder man op på maks blus og holder kæden stram og nyder stilheden ude i skoven. Dette er en rigtig god egenskab

På bagsiden er der den velkendte blå trykknap, der bruges til at skifte mellem lygtens 6 styrker, lav, mellem og høj på dioderne uafhængig af hinanden. Det betyder at når man skal skifte imellem indstillingerne på “lav” lys trykker man og så skifter den i lysstyrke. Når man holder knappen inde tænder “lang” lys og hvis man bliver ved at holde den inde kan skifter man mellem, lav, mellem og høj på det lange lys. Det betyder at man enten kan kører med det “lave” eller “lange” lys hver for sig eller begge på samme tid for at få så meget lys som muligt.

På lygten sidder der et kort kabel, som sættes sammen med batteriet. Denne sammenkobling er på denne model med en skrue samling, hvilket jeg personlig er mest til, da man sikre sig at der ikke kommer vand i stikket. Når man kører i alt slags vejr er det er god detalje. Derudover sikre man sig også at stikket ikke hopper fra hinanden på vej ned af en nedkørsel, hvor det så pludselig bliver helt mørkt.

Batteripakken er som tidligere nævnt med 4,2V og 5200 mAh. Der medføler et etui der er rimelig rengørings-venlig og samtidig beskytter batteripakken mod vind og vejr, samt eventuelle stød. Etui’et til batteripakken har et velcro-bånd omkring, så det let kan monteres et passende sted på cyklens stel.

Batteripakken er opgivet til en batteritid på op til 3 timer ved maksimal lysstyrke og op til 6 time ved lav styrke. Jeg har de fleste gange kørt med 2/3 lysstyrke på, hvor den efter 2,5 time stadig har vist fuld batteri på indikatorerne. Man skal dog huske at når det bliver koldere i vejret ned mod 0 grader eller under så holder batterierne ikke så længe på strømmen. Selv om jeg på turene har kørt med fuld blus har jeg ikke prøvet at kører batteriet helt tør. Så batteri tiderne passer rimelig godt på denne model, hvor man tit på billigere modeller ser, at det med batteri levetiden er en by i Rusland.

  • Lav: Op til 6 timer
  • Mellem: Op til 4 timer
  • Max.: Op til 3 timer

Batteripakken oplades via det medfølgende USB kabel, hvilket betyder at der kræves en USB oplader for at kunne oplade batteripakken. Dette ser jeg dog ikke som et problem, jeg tænker at alle i DK har en USB oplader til deres smartphone eller tablet. Det har ingen betyding hvilket mærke lader man har, “alle passer”. Selve USB stikket lyser med rød smiley ved opladning og en grøn smiley når opladningen er overstået. En opladning tager op til 6 timer for at få et fuldt opladet batteri. Det er en lille sjov detalje med det smiley lys. Man kan ikke undgå at komme til at smile, både fordi at batteriet er opladet og man nu er klar til at tage i skoven igen.

Når Evolva X5 monteres på hjelmen behøver man ikke et ekstra forlænger kabel som på de fleste andre lygter. Denne model har lidt længere kabler på både batteri og på lygte som gør, at den sagtens kan nå fra toppen af hjelmen og ned i baglommen på jakken. Det er meget praktisk så man undgår flere samlinger.

Praktisk test af Evolva X5

Se vores praktiske test nedenfor.

Konklusion

Evolva X5 er en meget prisbillig lygte til mountainbike. Men på trods at den billige pris på under 450kr føler man ikke, at man er gået på kompromis med kvaliteten. Lygten virker meget robust, og med den indbyggede holder til styret er den nem at montere. Tit oplever man at de lygter der er monteret på styret kan dreje på styret så den ikke peger i den retning man ønsker når man kører nedkørsler med hop og drop. Denne lygte bliver siddende hvor man satte den på. Det er utroligt vigtigt efter min mening, da man risikere at styrte, hvis man pludselig ikke kan se noget på en nedkørsel.

Med en batterilevetid på op til 3 timer ved fuld blus er det efter min mening mere end godkendt. Mine ture ligger som regel mellem 2 og 3 timer når det er mørkt.

Det er en rigtig god lygte som en primær lygte på styret. Men vil dog anbefale en ekstra på hjelmen så man lige har lidt ekstra belysningen. Evolva X5 måtte gerne sprede lyset en anelse mere, så kunne man nemlig nøjes med kun denne lygte på styret. Men så mangler jo det med at kunne se i den retning man drejer hovedet, det får man så ved at have en ekstra lygte på hjelmen.

Denne lygte er et rigtig godt valg både til mountainbike, landevej og pendlerlygte, da man har mulighed for at kører med “lav” lys så man ikke blænder modkørende bilister. Det får vi cykelryttere jo tit lidt høvl for.

Så alt i alt en lygte jeg personligt varmt kan anbefale til både det ene og det andet. Den fungerer super godt, og så er det ikke en lygte man bliver ruineret af at købe.

Pris og tilgængelighed

Vejledende pris: 449,-

Funktionalitet 9
Design 8
Pris 10
9
Tags fra indlægget
, ,
Mere fra Troels Ennemark Høiriis
Test: TILT – Singlertracker.dk
Vi har i den sidste tid testet den nye TILT sikkerhedssensor fra...
Læs mere
Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.