Test: Giant TCX Advanced Pro 0 Force crosscykel

Cross og gravel vinder stadig større indpas i Danmark, både for landevejsrytteren der saver at komme udendørs om vinteren og for mountainbikeren der gerne vil på “opdagelse” og måske ikke længere har helt samt behov for at udfordre sig selv og fysikken på de teknisk krævende spor.

TCX er Giant’s serie af cross cykler og de billigste modeller i serien (SLR) starter ved 10999,- og slutter ved 34999,- for topmodellen, TCX Advanced Pro 0 som er den model vi har haft lejlighed til at prøvekøre et par uger.

Udvalgte specifikationer

  • Stel: Carbon
  • Saddelpind: Carbon
  • Geargruppe: SRAM Force eTap AXS, 12-speed elektronisk
  • Bremser: SRAM Force eTap AXS, hydrauliske skivebremser
  • Kassette: SRAM Force 10-28, 12-speed
  • Hjulsæt: Giant SLR-1, 42mm Carbon hjulsæt
  • Dæk: Maxxis All-Terrene, 700×33

Design og udstyr

TCX Advanxed Pro 0 Force fås kun i én farve, som Giant kalder Gun Metal Black. Farven har et fedt spil i lyset og i det rette lys ser den næsten flaskegrøn ud. Giant logoet er i guld og det skaber sammen med den flotte farve et design der skinner igennem og skiller sig lidt ud.

Stellet er udført i carbon og det samme er forgaffel, såvel som den d-formede saddelpind der skaber ekstra komfort.

Som de fleste andre top-cykler idag, så er den udstyret med skivebremser med flat mount bremser og thru-axle til hjulsættet. Sidstnævnte er Giant eget carbonhjul-sæt med 42mm profil, tubeless ready naturligvis. Carbon hjulsættet ser ikke bare fedt ud, det giver også en stivhed der gør at al den kræft man putter i pedalerne omsættes til energi der får dig fremad. Thru-axle, kontra QR, giver også en anden stivhed i cyklen – den virker ganske enkelt mere “stiv” når man sprinter. Maxxis dækkene er 33mm brede og har et godt “all-round” mønster med mange mindre knopper både midt på og i siderne, altså et dæk som giver godt greb på tørt og småfedtet underlag. Samtidig er knopperne ikke højere end de stadig ruller ret fint når man kører på asfalt.

Kablerne er naturligvis ført indvendigt, så cyklen fremstår enormt “clean” – hjulpet godt på vej af den elektroniske geargruppe fra SRAM.

Der er plads til 2 flaskeholdere og frempinden er ikke integreret, så den kan nemt udskiftes til en kortere, længere eller anden type end den den fødes med.

Højdepunktet ved TCX Advanced Pro 0 Force (Puha et langt navn…) er uden tvivl geargruppen, nemlig SRAM’s ret nye Force eTap AXS. En elektronisk og trådløs gruppe med 12-speed kassette bagtil og én 36t klinge foran i dette tilfælde. Den skifter hurtigt, præcist, lydløst og kræver megen lidt vedligeholde/justering, normalt er der ikke behov for løbende justering og det er altså bare en sand fornøjelse! Som en ekstra sikkerhedsforanstaltning har Giant monteret en chain-guide som forhindrer at kæden falder af tandhjulet foran, det burde dog i udgangspunktet ikke være nødvendigt, men den gør heller ingen skade.

Med AXS geargruppen er det bl.a. muligt at justere via en app, ligesom man kan få oplysninger omkring gearvalg direkte op på sin Garmin cykelcomputer.

Bremserne/grebene er også fra SRAM’s Force eTap AXS serie og det betyder at man skifter op på ét greb og ned på det modsatte, bremserne er hydrauliske og fungerer rigtig fint på både landevej og de snørklede grusveje.

Fart eller komfort?

TCX Advanced Pro 0 Force er en fartmaskine og en crosscykel er i udgangspunktet bygget til at køre stærkt, men også i ujævnt terræn så der er lidt mere “clearence” ved dækkene så der ikke pakkes med mudder, ligesom krankboksen i udgangspunktet er hævet lidt, så man har lidt mere frihøjde når man kører i terræn.

TCX Advanced Pro 0 Force har en forholdsvis agressiv kørestilling – selvfølgelig også afhængigt af hvordan man sætter den op, men den er bygget til fart og mindre til komfort. I praksis betyder det den er virkelig stiv, det er godt for farten – men også hårdere for kroppen. Den d-formede saddelpind og 33mm dæk (opsat tubeless) er dog med til at give en mere behagelig køreoplevelse for motionisten. Jeg har i testperioden kørt en god blanding af grusstier, markveje, singletracks og landevej og den klarer sig overraskende godt på alle underlag, der er en rimelig komfort når vejene er hullede og ujævne, mens der er masser af fart og kraftoverførsel når man rammer et stykke asfalt!

Konklusion

Giant’s TCX-serie tilbyder crosscykler fra lige over 10.000 og på papiret får man ret meget udstyr for pengene. I praksis er det samme mit indtryk, for TCX Advanced Pro 0 Force er en velbygget og flot udført cykel der er godt udstyret til prisen og oveni dette så kører den som den skal – den er lynhurtig og klarer al slags terræn!

Det store spørgsmål er så om man skal vælge en crosscykel, eller en gravelcykel, for crosscyklen vil i udgangspunkt være den hurtigste cykel – særligt hvis man også vil bruge den på landevejen. Omvendt vil man på gravelcyklen typisk have en lidt mere komfortabel kørestilling og mulighed for at benytte lidt bredere dæk, igen for yderligere komfort.

Er man i markedet for en hurtig crosscykel med alt i udstyr fra start – så er denne model fra Giant så afgjort værd at overveje, for man får virkelig noget for pengene!

Pris og tilgængelighed

Vejledende pris: 34999,-

  • Køb Giant TCX Advanced Pro 0 Force
Udstyr 10
Komfort 7
Design 9
Pris 9
8.8
Tags fra indlægget
,
Mere fra Noel Juul Christensen
Test: Alé PRR Camo vinter cykeljakke
Alé er en Italiensk producent af cykeltøj og tøjet både udvikles og produceres...
Læs mere
Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.