Test: Goodyear Peak graveldæk

Goodyear har i skrivende stund 3 dedikerede graveldæk, County, Connector og Peak – her er det Peak versionen vi har testet. County er udgaven til fast og tørt underlag, Connector til blandet underlag og Peak til mudret og løst underlag – sådan helt groft sagt.

Vi har testet Peak i de forgangne efterårs og vinter måneder med rigelig mængder mudder!

Specifikationer

  • Fås med brune eller sorte sider i 35, 40 og 45mm bredde
  • 120 tpi
  • R-Shield punkteringsbeskyttelse
  • Vejer 520 gram i 40mm bredde i følge Goodyear, vejer 531 gram på køkkenvægten hos mig.

Fås i Tubeless Ready (60tpi) eller som her Tubeless Complete (120 tpi)

Dækkets opbygning

Peak er opbygget med store vinklede sideknopper, en række lidt mindre knopper – inden der i midten er endnu en række knopper placeret tæt sammen. Sideknopperne skal sikre godt greb i ujævnt underlag, mudder og sving, mens de andre knopper skal sikre godt greb i mere fast underlag – den miderste skal sikre forholdsvis lav rullemodstand når man rammer fast underlag, eller asfalt for den sags skyld.

Dækmønstret er designet så der er god plads mellem de fleste knopper, det betyder at mudder og skidt ikke så nemt pakker imellem knopperne, men “slynges af” når dækket roterer.

Selve dækket er opbygget med flere lag indvendigt for at sikre bedst mulig hold på tubeless sealant og med R:Shield beskyttelsesbælte er der ekstra punkteringsbeskyttelse i kørefladen.

Da dækket er udført i 120-tpi er det ret fleksibelt, ruller godt og har godt greb – det er dog også lidt tyndere og mere “fint” et et dæk udført i 60-tpi – dette vil som hovedregel være lidt mere modstandsdygtig overfor punkteringer/cuts og lign.

Testopsætningen

Goodyear Peak er testet på et sæt Zipp 303S fælge, opsat tubelss naturligvis. De var nemme at sætte op og ingen problemer med tab af luft generelt. Jeg har været lidt en rebel og har brugt Pirelli’s Cinturato SmartSeal væske ifm. denne test, da jeg havde et par dunke stående af denne sealant.

Dækket er målt til 40,5 mm ved sideknopperne, så bredden stemmer fint på disse fælge. Dæktrykket undervejs har generelt været omkring 1,8 – 2,0 bar.

Peak i praksis

Peak dækket blev monteret i starten af året og har derfor primært kørt i dårligt vejr, men underlaget har til gengæld været ret blandet: skovstier, grusveje, singletrack og så naturligvis lidt asfalt hvor det ikke har kunne undgåes. Generelt har der været tale om løst og for det meste vådt, eller i hvert fald fugtigt underlag – nogle gange med rigtig meget mudder.

Lad mig med det samme slå fast at Peak har virkelig godt greb – særligt i dybt og træls mudder har jeg følt at have overraskende godt greb i underlaget og kunne styre cyklen sikkert igennem, også der hvor man normalt ville tænke at man blot vil glide rundt i mudderet. Dækket har generelt taget godt imod alle former for underlag, der er godt greb i det løse – særligt i sving, og rammer man mere fast underlag, hvadenten det er hårdtpakket grus eller asfalt, så ruller de ganske også ganske glimrende! Der vil naturligvis være en højere rullemodstand end et dæk med mindre og lavere knopper, men man sidder ikke på landevejen med følelsen af at dækket er “træls” at træde op i fart. Det betyder at man kan holde en fornuftig hastighed, også på fast underlag – mens man kan presse grænserne yderligere i løst underlag hvor dækket virkelig kommer til sin ret.

I testperioden har jeg oplevet ét cut i dækket på omkring 3 mdr. rIonisk nok på en landevejstur hvor dækket var pumpet til 3 bar for at give en lidt lavere rullemodstand, så denne del er også bestået i min bog da det har trillet omkring 1000 km. i testperioden under blandede forhold.

Konklusion

Kører man i al slags vejr og skal have et dæk der virkelig kan få en igennem mudder, smattede spor og løst underlag, så vil Peak absolut være et godt bud! Er underlaget lidt mere blandet og søger man et dæk der kan performe mere “allround” året rundt, ville jeg nok stadig hælde til Connector dækket som byder på det bedste fra både Country og Peak dækket.

Vægten er godkendt, dækket virker holdbart, grebet er godt og generelt er der ikke noget at udsætte herpå, dog vil jeg sige at det kræver man udnytter dækkets potentiale i løst og mudret underlag, da der ellers findes bedre “all-round” dæk derude. Til den ivrige vinter/mudder-rytter vil Peak dog være et fremragende valg!

Pris og tilgængelighed

Set til ca. 400,- pr dæk.

Køb Goodyear Peak

Holdbarhed 8
Rullemodstand 6
Greb 9
Punkteringsbeskyttelse 8
Pris 8
7.8
Tags fra indlægget
, ,
Mere fra Noel Juul Christensen
Test: EKOI Top Performance 2 Jersey
Vi stiftede for 1. gang bekendtskab med det franske mærke EKOI tilbage i...
Læs mere
Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.