Test: Maxxis Reaver graveldæk

Maxxis er som de fleste andre dækproducenter også røget med på gravel-bølgen og har i skrivende stund hele 8 forskellige gravel dæk. Reaver er deres “gravel race” dæk hvor høj fart og lav rullemodstand er vigtige parametre.

Vi har haft lejlighed til at teste dækket over sommeren på en del længere ture hvor det virkelig har skulle vise sig værd!

Udvalgte specifikationer

  • Fås i 40 og 45mm bredde
  • Fås med sorte eller brune sider
  • 120 tpi
  • Tubeless ready
  • EXO Sidewall Protection
  • Vægt: 431 gram for 40mm med brune sider (Kontrolvejet til 429 gram for 40mm/brune sider)

Testopsætning

Jeg har testet Maxxis Reaver i 40mm med brune dæksider, opsat på et sæt Zipp 303S carbonfælge med Vittoria Airliner indlæg og Orange Seal sealant.

Dækkene har forholdsvis nemme at montere og få “seated”, dog har jeg måtte efterfylde luft i bagdækket et par gange, jeg tror dog ikke det er dækket skyld, men derimod fælgtapen der er ved at være lidt træt…

Konstruktion og opbygning af dækket

Reaver er udført i 120 tpi og naturligvis tubeless ready – det betyder i praksis et dæk der er forholdsvis tyndt og meget fleksibelt som gerne skal give øget komfort.

Dækket findes i 1 udgaver, med enten sorte eller brune dæksider og i 40 eller 45mm bredde, det er udgaven med de brune sider der er lettest – faktisk sparer man på papiret 6 gram i 40mm udgaven.

Dæksiderne er beskyttet med EXO protection som også bruges i deres MTB dæk, det er et beskyttende materiale der mindsker risikoen for cuts i sidevæggene som er et naturligt svagt punkt på lettere dæk.

I midten af dækket er der en række lave og tætte knopper i diamant form, samt nogle bredere, men flade, knopper. Denne kombination skulle give lav rullemodstand, men stadig sikrer et fornuftigt greb i løst underlag. På siden er lidt større og vinklede knopper som man først får glæde af i svingene, eller meget løst underlag – i praksis betyder det at de ikke sløver en på det hurtige grus, men giver greb i de skarpere sving!

Reaver i praksis

Man kunne frygte at knopperne i midten betød støj og lidt høj rullemodstand på asfalt og hårdtpakket grus, men jeg har i testperioden oplevet Reaver som ret støjsvage, også på asfalt og så ruller de bare virkelig godt! Jeg har kørt med et dæktryk på mellem 1,8 – 2 bar på 40mm (Vejer 66 kg.) og det har været passende ift. at kunne rulle rimelig hurtigt på landevejen og stadig have god komfort på grus og mere tekniske passager.

I testperioden har jeg kørt en del længere ture på 100-200 km. hvor det naturligvis har været en kombination af flere forskellige typer af underlag og her har Reaver virkelig gjort det godt. Jeg har bl.a. kørt et par “rene” landevejsture hvor jeg sagtens har kunne ligge på +30 km/t uden at ligge i rød zone. Jeg har også kørt en tur hvor de første 80 km. foregik på landevejen og de sidste 70 km foregik på grus, det hele med et dæktryk på omkring 2 bar og her var jeg fint hurtigt på landevejen, mens jeg samtidig følte at have fuld kontrol og god komfort på gruset.

Reaver har været med til både DGI Hærvejsløbet (175 km. gravel) samt Coast2Coast The Gravel Ride (165-ish km. gravel) samt en del træningsture på 100-150 km. og jeg har kun haft én enkelt punktering.. Et større stykke sylespids flint var nemlig tæt på at sætte en stopper for min deltagelse i Coast2Coast efter ca. 100 km., men 2 stk. Dynaplugs i hullet (Én var ikke nok) og jeg var videre – imponerende! Der var kommet en forholdsvis stor “revne” i dækket, men dækkets konstruktion må have gjort at revnen ikke løb/udvidede sig yderligere på de sidste knap 100 km. vi kørte den dag.

Grebet i dækket er fornuftigt, så længe det er rimelig tørt og ikke alt for løst, præcist som det forvetes af et “race” dæk – jeg har ikke følt mig usikker i testperioden, men er så omvendt heller ikke typen der presser dækkene til grænsen. Jeg har haft fint greb i sving, også i løsere underlag og det samme gælder når det er gået ligeud, uanset om det så har været på asfalt, hårdtpakket grus eller en mere singletrack lignende skovsti.

Konklusion

Reaver dækket fra Maxxis får mine bedste anbefalinger og jeg må særligt fremhæve den lave vægt samt lave rullemodstand, uden man går på kompromis med grebet eller holdbarheden! Jeg har kørt rigtig mange km. med dette dæk og det har været udsat på meget skiftende og varieret underlag, uden på noget tidspunkt at skuffe. Kører man 100% “offroad” med singletrack og mudder, er det nok ikke det oplagte valg, men til mixed gravel med lidt landevej ind imellem, i godt vejr, så ser jeg Reaver som et super stærkt bud på et all-round dæk til dem der også vil køre stærkt! De lette og tynde dæk er desværre ofte forholdsvis sårbare og knap så holdbare, men det er ikke sådan jeg har oplevet Reaver. Jovist fik jeg ét større hul i dækket, men det var et stykke flint som jeg vil antage var gået igennem ethvert dæk og her havde jeg altså også kørt måske 1000-1500 km. uden ét enkelt cut eller punktering.

Pris og tilgængelighed

Vejledende pris: 499,-

Holdbarhed 8
Rullemodstand 9
Greb 8
Punkteringsbeskyttelse 8
Vægt 9
Pris 7
8.2
Tags fra indlægget
, , ,
Mere fra Noel Juul Christensen
Test: Wahoo Kickr Core hometrainer
Kickr Core er denne sæson’s helt store nyhed og det ses tydeligt...
Læs mere
Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.