Fra tyske Schwalbe har jeg de sidste måneder testet deres G-One Overland graveldæk. Et dæk som er velegnet til både pendlere, eventyrere og e-bikes som Schwalbe selv beskriver det, og altså primært dem der kører 50/50 grus og asfalt.
Jeg har udsat det for lidt af hvert de sidste 3 måneder, så læs med og find ud af hvordan det er gået.
Udvalgte specifikationer
- Tubeless ready
- Fås i 700x40C, 700x45C samt 50-622 (2″ bredde)
- ADDIX SpeedGrip
- Godkendt til e-bikes
Opsætning
Dækket er opsat tubeless på et par Zipp 303S fælge – med Orange Seal sealant. 303S’eren kræver hookless kompatible dæk, så det fik jeg afprøvet i samme ombæring. Dækket har forholdsvis kraftige og stive dæksider, så det skal “mosles” på, men “sætter sig” til gengæld også i 1. forsøg!
Jeg har testet dækket i 40mm udgaven og på Zipp 303S fælgene er de målt til 40,8 mm i bredden på det bredeste sted ved sideknopperne.
Dækkets konstruktion
G-One Overland er som nævnt indledningsvis godkendt til e-bikes og velegnet til pendlere, det betyder også at det er et forholdsvis kraftigt dæk med god bekyttelse mod punktering. På Schwalbe’s egen skala er det på 6/7 ift. punkteringsresistens. Det er opnået ved hjælp af Schwalbe’s Super Ground opbygning som bl.a. betyder at der går et beskyttende bælte fra dækkant til dækkant. Super Ground opbygningen er lavet med fokus på høj punkteringsbeskyttelse og stadig et rimelig smidigt og let-rullende dæk.
Dækkets vægt er af Schwalbe angivet til 515 gram i 40mm udgaven, men vejes til 541 gram på køkkenvægten her hos mig.
Dækket er naturligvis TLE (Tubeless Easy) og maksimal (anbefalet) dæktryk er 4,5 bar. Tubeless vil man dog ofte køre langt lavere dæktryk og jeg har kørt omkring 2,0 bar med mine 66 kg – dækket kan dog også sagtens benyttes med dæk og slange.
Dækket har et tæt mønster med mindre knopper som er v-formet i midten, dette for at optimere rullemodstanden. Knopperne er vinklet så de følger dækkets runding – mens der yderst er noget højere og kraftigere knopper der kan hjælpe med greb hvis man kommer langt ned i svingene eller løst i underlag generelt.
Det tætte dækmønster betyder at dækket forholdsvis nemt kan pakke mudder, så det anbefales primært til brug på i rimelig tørt vejr, hårdtpakket grus og lign., og altså ikke våde, fedtede skovstier.
G-One Overland i praksis
Jeg modtog G-One Overland lige inden sommerferien, da jeg havde planlagt at teste dem på en god lang tur fra det sydlige Århus -> Tversted hvor 1. stop var på familiens sommerferie. Det var med andre ord jomfru-fruen og i ordets bogstaveligste forstand da det var 1. tur på dækkene overhovedet. Det er ikke optimalt, normalt ville jeg nok have taget 1-2 ture og lige sikret mig de holdt luft og alt alt var godt, inden jeg drog afsted på en dagsrejse, langt væk hjemmefra…. Det viste sig dog, heldigvis, at forløbe helt uden udfordringer! De første ca. 150 km. foregik primært på grusveje, skov/vandrestier og ikke mindst MTB-spor, sidstnævnte var heller ikke planlagt – men sådan kan det gå når man overlader ruteplanlægningen 100% til Strava og ikke får den tjekket efter! De sidste 100 km. foregik primært på fornuftige asfaltveje da jeg kom lidt i tidspres pga. de første 150 km. blev kørt med en noget lavere gennemsnitsfart end beregnet – det var nemlig mere singletrack end hårdtpakket grus som jeg nok havde forestilet mig.
Dækkene var pumpet til ca. 2 bar og det er normalt deromkring jeg foretrækker dæktrykket på et 40mm dæk til “all-round” gravel. På de tekniske stier og MTB spor kunne dæktrykket måske godt have været en tand lavere, mens det på det hårdtpakkede grus og særligt asfalt godt måtte have været lidt højere – så de 2 bar er et kompromis og sådan vil det næsten altid være. Til gengæld så oplevede jeg dækket som et dæk der ruller virkelig godt på asfalt, uden for meget støj – men som også stadig har rigtig fornuftigt greb når vi rammer grus, skovstier og lign. Begynder det at blive vådt, fedtet og måske endda mudret – så kommer dækket lidt til kort, for det tætte mønster i midten vil hurtigt pakke til og så er der kun sideknopperne til at give lidt greb i svingene. Jeg har dog kørt i småfedtet terræn efterfølgende med G-One Overland og det kan fint fungere, men foregår størstedelen af ens ture i et sådan terræn, så bør man vælge et dæk med et grovere mønster og mere mellemrum mellem knopper i midten.
Dækket har en rimelig vægt, ca. 541 gram jf. min køkkenvægt, men grundet mønstret ruller det fantastisk godt på hårdt underlag og så virker det latterligt robust, hvilket gælder både sidevægge og selve kørefladen. Jeg har kørt 500-700 km. på dækkene her over sommeren, primært den kategori af gravel der minder mest om MTB, samt landevej ind imellem – og jeg har ikke haft én eneste punktering, cut eller lign., det er ganske enkelt imponerende! Særligt fordi jeg også har kørt i blandet vejr, alt fra solskin, til regnvejr og alt derimellem – samt alverdens terræn, de er altså ikke blevet skånet på nogen måde.
Konklusion
Jeg havde ærlig talt ikke forestillet mig at G-One Overland skulle overraske mig så positivt, jeg havde forestillet mig et dæk der gjorde det fint på landevej/asfalt, men som havde det svært når vi kom længere væk end hårdtpakket grus. Det skulle dog vise sig at jeg tog fuldstændig fejl, for G-One Overland ruller fremragende på asfalt og gør sig faktisk overraskende godt i blandet terræn, fra hårdtpakket grus, til småfedtede skovstier. Naturligvis er der ikke helt det samme greb i underlaget som hvis det var udstyret med nogle større/grovere knopper, men jeg har hele tiden følt jeg havde rimelig kontrol over cyklen!
Udover det overraskende gode greb på blandet underlag, så er jeg virkelig imponeret over holdbarheden! På ca. 3 mdr. har jeg endnu ikke haft ét eneste cut, eller punktering – samtidig med at de holder luft rigtig fint og sjældent har behov for at blive efterfyldt med luft, det synes jeg er vildt imponerende.
Som “all-round” dæk det meste af året har jeg svært ved ikke at give “thumbs up” til G-One Overland som reelt kun kommer til kort hvis vi snakker meget løst underlag og rigtig dårligt vejr – her vil et dæk med et grovere mønster helt sikkert være at foretrække!