Vi har i løbet af efteråret og vinteren testet et hav af forskellige cykellygter, bl.a. fra tyske Sigma. Denne gang er turen kommet til en ny model der blev lanceret samtidig med MONO FL som vi tidligere har anmeldt, denne model har fået navnet SIGGI.
Sigma’s SIGGI er en del af Deres “Safety Lights” serie, hvilket i praksis betyder at der er tale om en cykellygte der gør cyklisten synlig og ikke nødvendigvis en lygte der oplyser vejen eller stien foran en.
Unboxing og første indtryk
Vor eksemplar af Sigma SIGGI var et sample, dvs. det blev ikke leveres i den korrekte emballage som den almindelig forbruger vil modtage produktet i.
Få en kort gennemgang af Sigma SIGGI nedenfor og få del i vores første indtryk.
Design og funktionalitet
Modsat MONO FL som vi testede for kort tid siden, så er designet på Siggi’en langt mere klassisk. Selve forlygten er udført i plast og silikone-elementer, den er lidt aflang i det og selve holderen er integreret i lygten, den består ganske enkelt af en silikone-strop der sættes rundt omkring styret eller lign.
Modellen kommer i 2 farver, med enten sorte eller røde effekter, vor eksemplar var den røde udgave.
Foran, bag lygteglasset, gemmer sig en 0,5W LED og på toppen er en knap til skift mellem de i alt 3 forskellige tilstande, der er: Power (100%), standard (Lidt mindre effekt, mit bud er 75%) samt blink. Skift sker blot med at trykke på knappen, ikke noget med at skulle holde knappen nede eller trykke 2 gange hurtigt efter hinanden. Det er nemt – men gør vi omvendt også man skal igennem alle tilstandene for at slukke eksempelvis, men med kun 3 tilstande er dette bestemt til at overkomme.
Undersiden af Sigma SIGGI er i silikone, hvilket betyder den har bedre greb omkring styret og selve stroppen der går omkring styret er tilpas fleksibel, således den kan tilpasses både tykke og tynde rør. Da selve holderen er en integreret del af designet, kræves der heller ingen værktøj for montering og den kan nemt flyttes fra cykel til cykel.
I bunden af Sigma SIGGI er et microUSB stik, dette bruges til opladning af det indbyggede, genopladelige, batteri. Opladning sker derfor via microUSB, det kunne være direkte fra en PC eller Mac, eller via en USB -> 220 volt adapter, hverken kabel eller adapter medfølger dog – men da microUSB bruges til de fleste Smartphones, tablet og lign., er chancerne for at man har et sådan kabel og måske endda også en strømforsyning, ret gode. Opladning tager ca. 3 timer hvis batteriet er helt fladt og dette giver 5 timers brændetid ved “Power”, 9 timer ved standard og 8 timer ved blink, antager man at lygten bruges dagligt til og fra skole eller arbejde, bør det derfor ikke være nødvendigt at oplade mere end én gang om ugen, afhængigt af hvor langt man cykler naturligvis. Ved opladning oplyses en LED der er placeret ovenfor tænd/sluk knappen, denne lyser rødt under opladning og skifter til grøn når batteriet er fuldt opladet, under brug vil denne også lyse rød når batterikapaciteten er mindre end 15%, således undgår man at blive overasket over at den pludselig dør eller ikke kan tænde, da man advares på forhånd.
Sigma SIGGI vejer kun 40 gram og fylder ikke meget, så den er nem at have med i jakke-lommen eller tasken til de mørke morgener eller de sene aftentimer.
Praktisk test af Sigma SIGGI
I videoen nedenfor gennemgår vi kort de forskellige tilstande som SIGGI’en tilbyder samt viser hvor meget lys den reelt giver fra sig.
Konklusion
Sigma SIGGI er en rigtig fin forlygte som udover at sikre man som cyklist kan ses, også giver et fornuftigt lys set i forhold til den kompakte størrelse. At den er super nem at bruge og hverken fylder eller vejer meget tæller op, det samme gør den integrerede holder så montering hverken kræver tid eller værktøj. Det indbyggede, genopladelige batteri er ret genialt set med mine øjne, men jeg forstår måske ikke hvorfor man ikke har brugt et par håndøre på et vedlægge et microUSB kabel – er man Apple mand eller kvinde, ligger man måske ikke inde med et microUSB kabel og skal så ud og investere i et sådan.
Prisen er måske også i den høje ende, men omvendt får man et gennemført produkt der yder som det skal, er nemt at bruge og som har et indbygget genopladeligt batteri.
Pris og tilgængelighed
Vejledende pris: 349,- (Set til 249,-)
Fås bl.a. hos CykelGear.dk