Test: Tacx Neo 3M Smart Hometrainer

Tilbage i December 2023 blev Tacx nye topmodel, Neo 3M lanceret. Denne nye smart hometrainer byder bl.a. på endnu større bevægelighed i form af Motion Plates der gør både frem/tilbage og side-til-side bevægelser muligt. Derudover bygger den stadig på samme grundsted som Neo 2T med virtuelt svinghjul og magnetmotor for super støjsvag drift.

Vi har haft lejlighed til at teste den i praktis i et par uger!

Hvad er der i kassen?

  • Tacx Neo 3M smart hometrainer med 11-speed kassette
  • Forhjulsstøtte
  • Quick-release
  • Adaptere til Thru-axle
  • Strømkabel
  • Vejledninger

Tekniske specifikationer

  • Op til 2200 Watt
  • Præcision: +/-1%
  • Simulerer op til 25% stigninger
  • Trådløs forbindelse: ANT+ FE-C , Bluetooth
  • Support for netværksadapter der giver mulighed for Wi-Fi og Ethernet
  • Road feel + motionplates
  • Vægt: 23,6 kg.
  • Måler 630 x 800 mm
  • Kan bruges til både QR og Thru-Axle ud af pakke

Opsætning

De tidligere modeller af hometrainere kunne være lidt af et mareridt at pakke op og ned igen – men det er heldigvis fortid. Neo 3M er super nem at pakke ud, den “slides” ud af kassen og modsat når den skal pakkes ned. Sidstnævnte er måske mest relevant hvis man af en eller anden årsag skal sende den til service, eller har solgt den og skal sende den til næste ejermand. Men blot det faktum at det er gjort nemt for brugeren at pakke op og ned – giver stor tommel op i min bog!

Selve opsætningen er også hurtigt klaret, da der ikke er noget der skal samles. De to ben skal blot foldes ud, så er den faktisk klar! Afhængigt af om cyklen kommer med QR eller Thru-Axle skal man lige montere et par adaptere og kører man ikke 11-speed skal den fabriksmonterede kassette måske udskiftes. Jeg udskiftede kasettebodyen til en XDR body og det gik overraskende nemt (Tilkøb)

Herefter er det blot at pille baghjulet af cyklen og montere den på Neo 3M istedet, forhjulet placeres i forhjulsstøtten der på den ene side er til brede MTB dæk, modsatte smalle racer/graveldæk.

Neo 3M har både ANT+ og Bluetooth ud af pakken, så den kan bruges med alle gængse træningsplaforme ud af boksen, eksempelvis Zwift. Det er muligt at tilkøbe en Netværksadapter som giver Wi-Fi og Ethernet for endnu mere stabil netværksforbindelse, hvilket kan være aktuelt hvis man kører mange løb hvor alle (splitsekunder) tæller. Denne del har jeg dog ikke haft lejlighed til at teste i denne omgang.

Designet

Neo 3M ligner forgængeren Neo 2T til forveksling, dog har den fået et lidt større footprint som nok primært skyldes at motionsplates nu er et integreret del af designet.

Neo 3M kan stadig foldes sammen, således den ikke fylder mere end højst nødvendigt når den ikke er i brug, når den så skal bruges er det blot at folde benene ud – mere arbejde er der ikke i det.

Som noget nyt er der nu kommet et lille håndtag øverst, en lille, men super praktisk detalje der gør det meget nemmere at flytte rundt på hometraineren.

Strømforsyningen er også blevet integreret, så man tilslutter blot 220V kablet direkte, altså er der ingen strømforsyning der skal ligge og flyde på gulvet, det synes jeg er en ret cool opgradering ift. tidligere modeller.

Én af de nye ting i Neo 3M er evnen til at bevæge sig frem og tilbage, selve teknologien er dog ikke ny, da Tacx blot har valgt at integrere de motionsplates som kunnne købes som ekstraudstyr til Neo 2T. Disse motionplates giver 2,5 cm. bevægelse frem og det samme tilbage, altså 5 cm. bevægelse i alt. Er man ikke til bevægelse, kan de låses. Udover frem/tilbagebevægelsen, så er der også mulighed for sideværts bevægelse, ikke specielt meget, men nok til at man har lige mere bevægelsesfrihed nå man sidder på cyklen.

Sådan virker den i praksis

Som nævnt indledningsvis, så er man ret hurtigt oppe at køre med Neo 3M – og man kan hurtigt tilslutte den de fleste træningsplatforme via ANT+ eller Bluetooth, eksempelvis Zwift som jeg har benyttet i testperioden. Har man af en eller anden årsag ikke adgang til strøm, så kan den også bruges uden – dog vil der så ikke være varierende modstand naturligvis og ærligt så kan jeg være i tvivl om hvor mange som vil slæbe Neo 3M med til løb eller lign. og bruge den ifm. opvarmning.

Når man hopper på Neo 3M vil man først og fremmest bemærke hvor støjsvag den er, der er næsten ingen støj fra enheden, det vil være drivlinjen der laver klart mest støj, da der ikke er specielt mange dele der bevæger sig. Der er intet fysisk svinghjul der drejer rundt, modstanden styres via magneter og det fungerer rigtig godt. Motionsplates under bunden gør at Neo 3M kan bevæge sig 2,5 cm i hver retning og samtidig kan cyklen “vippe” en smule fra side til side. 2,5 cm. bevægelse frem og tilbage lyder ikke af meget og det er også mindre end Wahoo Kickr Move, men det er nok til at man får aflastet kroppen en smule da man kan bevæge sig lidt mere og det hjælper ligeledes på realistmen at man ikke er så fastlåst.

Neo 3T er en kraftig fætter som yder op til 2200W modstand og simulerer 25% stigninger med en præcision på +/- 1%, præcis som Neo 2T… Der er altså, på papiret ikke sket det helt store på specifikationerne. Tacx har dog tilføjet en ny funktion kaldet Dynamisk inerti der skal forsøge at simulerer en fremafgående bevægelse baseret på ens vægt, hastighed og evt. hældning på cyklen.

Den indbyggede wattmåler har en præcision på +/- 1% og der reagerer prompte når man træder i pedalerne. Ved træning i ERG mode er det vigtigt at den kan “holde” de angivne watt og at den er præcis. Jeg har testet med både en Quarq DZero dobbeltsidet wattmåler, samt en Quarq enkeltsidet wattmåler og de er alle tre ret enige om watttallene, så “tjek” ved den del også! Udover wattmåler, så er der også indbygget kadencesensor og så måler den endda højre/venstre effekt, altså hvordan styrken i dit tråd er fordelt.

Tacx har naturligvis også beholdt den, indtil videre, ret unikke feature kaldet road feel. Funktionen simulerer grus, brosten og andre vejtyper via vibrationer når man kører i eksempelvis Zwift. Således mærker man, rent fysisk, hvordan underlaget skifter fra lækker asfalt til ujævnt grus eller bumlende brosten! Endnu en måde hvorpå man højner realismen og gør det endnu sjovere at sidde indendørs og cykle, om det så er hele vinterperioden eller bare på de regnfulde sommerdage er sådan set underordnet. Neo 3M har også stadig simulering af nedkørsler, så den bliver ved at “køre” når man triller ned af bakke, det er også ret unikt for Tacx.

Den vuggende fornemmelse når motionsplates er aktiveret kræver lidt tilvænning, i hvert fald hvis man som jeg er vant til en “låst” hometrainer. Men når man lige vænner sig til det og tilpasser sit tråd så det ikke bliver en “hakkende” fornemmelse, så giver det en mere naturlig følelses på cyklen og jeg har fornemmelsen af at man kan køre længere uden at blive træt. Når man stiller sig op og træder ifm. en sprint eller lign., så skal man også lige vænne sig til at cyklen er mere livlig end hvis den er 100% fikseret – så det kræver også lidt tilvænning.

Helt generelt, så er bevægelse godt – for ingen er bygget til en helt statisk position i flere timer af gangen, men personligt føler jeg ærlig talt ikke behov for frem/tilbage bevægelsen. Jeg er med på den tilføjer en kende realisme og øget bevægelighed på cyklen, men det er ikke noget jeg savner når jeg så hopper tilbage til min smartbike som står helt fikseret. Den sideværts bevægelse sætter jeg derimod stor pris på – så man har en smule bevægelse i cyklen og får flyttet sig lidt rundt undervejs.

Som en ekstra “lir” bonus, så skifter lyset under Neo 3M (Som på Neo 2T) farve alt efter effektzone, det er uden praktisk betydning – men det er da lidt skægt at se det “røde lys” når man forsøger at jagte fronten i Zwift løbet…

Konklusion

Tacx Neo 3M er som nævnt indledningsvis top-modellen i Tacx sortiment pt., altså en hometrainer fra øverste hylde – og det bemærker man også straks når prisskiltet vendes, for den har en vejledende pris på svimlende 15499,-

Tacx Neo 3M har alt det “fede” fra tidligere modeller, har har så lige fået tilføjet en ekstra dimension ifm. integration af motionsplates som var tilkøb til Neo 2T og så er der support for en netværksadapter så den kan kobles på Wi-Fi eller Ethernet.

Der er absolut intet at sætte en finger på ift. støj eller realisme, den siger nærmest intet og man har et meget virkelighedstro fornemmelse når man hopper op på cyklen og træder i pedalerne. Du kan træde alle de watt du orker (op til 2200W) og stigninger op til 25% i eksempelvis Zwift får du også at føle direkte i stængerne! Alle sensorer, watt, kadence og pedaldynamik er indbygget, så du kun skal bruge én BT kanal – det er særligt relevant hvis man bruger Apple TV hvor antallet af BT kanaler er begrænset.

Motionplates og mulighed for sideværts bevægelse giver et ekstra lag af realisme, men kan slås fra hvis man ikke ønsker det, sammt gør sig gældende for roadfeel som simulerer kørsel på grus, brosten eller lign.

Du kan derudover bruge den alene, uden strøm – og der er aldrig behov for kalibrering. Med andre ord, den er fuldstændig “plug and play”.

Men, vi er nødt til at tale om elefanten i rummet – som er prisen. Over 15000,- er virkelig mange penge og ift. Neo 2T som pt. fås for lige over 8000,- så har jeg simpelthen svært ved at forsvare de ekstra 7000,- for Neo 3M. Du får naturligvis det sidste nye, en enhed der er forbedret på alle leder og kanter, indbyggede motionsplates, et håndtag og… det er vel egentlig det? Sammenligner man med den største konkurrent, Kickr Move, der pt. fås til ca. 11000,- så får man i Neo 3M road feel, men må så til gengæld undvære Wi-Fi som er integreret i Kickr Move, og tilkøb i Neo 3M.

Samlet set er Neo 3M et virkelig fedt produkt med mange gode kvaliteter, jeg må dog erkende at prisforskellen mellem Neo 3M og tidligere modeller, samt oplagte konkurrenter virker for stor i øjeblikket.

Pris og tilgængelighed

Vejledende pris: 15499,-

Funktionalitet og brugervenlighed 8
Støjniveau 9
Installation og opsætning 9
Pris 6
8
Mere fra Noel Juul Christensen
Spring Classic ’24 – 67 eller 118 km. gravel
Adventure Cycling er d. 16 marts vært ved Spring Classic der afvikles...
Læs mere
Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.