Trek Bikes er et af verdens største cykelbrands, og vi må bare erkende at de laver nogle mega fede cykler. Vi har været så heldige at få to cykler til test, en “Graul” cykel og en 29+ bike som efter Trek’s udsagn skulle være det nye sort. Jeg har i denne test fokus på Trek Stache 9.7 som er en 29″+ bike .
Specifikationer & detaljer
- Stel – OCLV Mountain Carbon, Boost148, Midstay, konisk kronrør, indvendig kabelføring til gear og sadelpind, Stranglehold gaffelender, G2-geometri
- Affjedring – RockShox Pike RC, Solo Air, Charger 2 dæmper, konisk styrrør, Boost110, G2-geometri m. 51 mm offset, 120 mm vandring
- Hjul – Fornav Bontrager lukket lejer, aluaksel, Boost110. Bagnav Bontrager lukkede lejer og Boost148. Fælge er SUN Ringle Duroc 50 SL 28-huller, inkl. ventiler og fælgbånd til tubeless.
- Dæk – Bontrager XR2 Team Issue, Tubeless Ready, 120 tpi, aramid-kanttråd, 29×3,00″
- Gearsystem – Skiftegreb SRAM GX Eagle 12 speed. Bagskifter SRAM GX Eagle, Kranksæt Truvativ Descendant 7k Eagle, 30T Direct Mount. KrankboksDUB PF92. Kassette SRAM XG-1275 Eagle, 10-50 12-speed. Kæde SRAM NX Eagle.
- Komponenter – Sadel Bontrager Montrose Elite. Sadelpind Bontrager Line dropper med indvendig kabelføring, 31,6 mm. Styr Bontrager Line Pro, OCLV Carbon, 35 mm, 15 mm rise, 750 mm. bred. Håndtag ESI Chunky. Frempind Bontrager Line Pro, 35 mm klampe, 0 grader. HeadsetFSA IS-2, 1 1/8″ øvre, 1,5″ nedre.
- Bremser – SRAM Guide R hydrauliske skivebremser
- Vægt – 12.95 kg (med slanger), Maks vægt for denne cykel er (totalvægt for cykel, rytter og last/bagage) er 136 kg.
De fede detaljer
En af de spændende detaljer er at Trek har udviklet denne cykel så man kan ændre akselafstanden, så man faktisk selv kan indstille den sin egen kørestil. Trek kalder det “stranglehold”
Stranglehold betyder at man kan ændre akselafstanden med 15 mm. Det betyder at man har mulighed for at tilpasse den meget mere til sin kørestil. Hvis man f.eks. justere den helt tilbage, så får den en længere akselafsted, og bliver en mere touring MTB til lange ture, og justere man den helt ind så aksel afstanden er kortest muligt, så bliver det mere en lege cykel, hvor selve cyklens kører stil bliver mere aggressiv. Jeg kan godt lide at nørde i de tekniske funktioner, så denne feature er for mig en af de sjove.
Midstay
En af de andre detaljer er at de har flyttet højre kædestag op, så kæden ikke går over kædestagen. Det har to fordele og den vigtigste er at det giver mere plads så man kan få 29″+ hjul på. Og den anden er faktisk at kæden aldrig kommer til at klappe mod kædestagen som man kender det på nedkørslerne, hvor der bliver gået lidt til stålet.
Førstehåndsindtryk
Det første indtryk man får af cyklen er altid vigtig, da det i mange tilfælde bestemmer om man vil have den eller går videre til næste cykel. Jeg kan personligt rigtig godt lide den grå cykel med sorte stafferinger, og så med nogle fede neon grønne detaljer på bagstagen. Det er fedt og tiltaler min opmærksomhed.
Det næste jeg ligger mærke til er kronrørsvinklen, som på denne model er 67,8 grader, hvilket i sig selv fortæller mig at det bliver en vanvittg sjov test den her. 😉 Det første jeg tænkte på var at jeg bare skulle ud og kværne noget spor i skoven.
Det er alfa omega at når man ser cyklen første gang, så skal der for mig gå et lille sus igennem maven, hvis der gør det så ved jeg om det er det rigtige førstehåndsindtryk.
Stache 9.7 er med intern kabelføring, det er lækkert da det gør cyklen meget mere enkelt at se på, og dermed mere indbydende for øjnene. På cockpittet er der dog en del kabler da den også er født med dropper, så der er mange kabler. Her ville jeg selv gå igang som det første med at gøre det mere enkelt at se på og få samlet kablerne. Jeg har lidt OCD ift. at cockpittet skal se ordentligt ud, og kablerne skal ikke larme når man kører nedkørsler. Så det ville være min første opgave på To-Do listen.
Testen på sporet
Vi har haft Stache 9.7 til test i 2 mdr. og det har været nogle fede måneder at teste cykel. Jeg har både været på lange touring ture, korte ture hvor der er blevet leget, hoppet, kørt drop, brems og fede flowstykker i Vesterskoven i Silkeborg.
Det er en vildt fed trail bike, hvor der har hele pakken. Når man har 29+ hjul, så mærker man ikke at man ikke har en bagdæmper på. Hjulene tager en del af de stød fra underlaget der er nødvendigt.
Jeg er rigtig glad for det greb 29″+ dækkene har i svingene når man kører de fede nedkørsler, de har et vanvittigt godt greb i underlaget.
Mht. hjulene så vil de fleste tænke puha den må være svære at styre rundt i snævre passager, men det er faktisk ikke tilfældet, den er utrolig adræt og styrevillig, selv om den har en rulleradius der ligner 31″
De fleste ture jeg tager på mountainbiken ligger fra 35 km til 50km. Det er fordi at jeg har 8 km til og fra skoven på landevej og grus, så selvom den er en smule tungere og større dæk, så kører jeg faktisk ikke væsentlig meget langsommere på denne 29″+ bike end på min hardcore XC låge. Gennemsnits farten ligger omkring 1-1,5km/h lavere end på min XC låge, hvor alt er vægt liret, så hvis man står og tænker at jeg bare bliver maks langsom på den så er det faktisk ikke tilfældet. Man skal bare huske at når man flyver ned at Danmarks længste nedkørsel i Vesterskoven ved Silkeborg, så sidder smilet helt oppe ved ørene 😉 Det er en super fed cykel der kan være med alle steder, og kan det meste.
Det eneste lille minus der ved denne cykel er at hjulene er forholdsvis tunge. Så hvis man skal vægt-nørde når man har fået den, så er det fælgene man skal have skiftet til carbon, og lave hjulene tubeless. Hvis man gør det vil mit bud være at man taber omkring 2 kg på roterende vægt, hvilket betyder at den kun bliver endnu sjovere, og samtidig bliver væsentlig sjovere at kører opad på også. Hvis man ikke vil bøvle med carbon fælge, så start med at lave den Tubeless, så vil mit bud være at du spare de første 800-1000 gram da 29″+ slanger er rigtig tunge.
Hvad synes sønderjyden
Nu har jeg rullet på denne fede Trek Stache 9.7, og jeg synes personligt det er en fed låge, både udseendet og egenskaberne på sporet.
Jeg er generelt vild med plus cykler og jeg har i forvejen en 27,5+ cykel. Jeg vil så sige at stod jeg idag og skulle have ny cykel så blev det en Stache 9.7 der blev købt som næste ged til stalden. Jeg er helt vildt med det greb man har i svingene når man presser den på de fede spor, hvor den rigtig kommer til sin ret.
Stache 9.7 kombinerer et let og velkørende kulfiberstel med grebet og momentet i 29+ mid-fat dæk i en sjov hardtail til trail, som både kan følge med XC-tosserne på distancen og de vilde trail-gutter i skoven.
Jeg er ret vild med den del der hedder stanglehold hvor man kan justere akselafstanden til sin egen kørestil, det synes jeg personligt er vildt fedt, da jeg godt kan lide at nørde med de tekniske ting, det giver klart plusser i min bog.
Så står du og skal ud og investere i en ny cykel så er det klart en cykel jeg vil anbefale at kigge nærmere på. Det er også en cykel der er en anelse kraftigere, så hvis man er et af de mandfolk der ikke er en lille spirrevip med tændstikker ud af bukserne og ærmerne så vil dette også være en cykel der vil være godt at kigge på, da man får en mere stabil og holdbar cykel.
Sidst men ikke mindst så vil jeg sige at man i denne model får rigtig meget cykel til pengene, man får en fuldblods carbon ramme med en Rock Shox Pike gaffel, en Pike gaffel er noget af det Trail folkene siger er toppen af poppen. Så man får en rigtig god cykel uden at skulle betale en bondegård.
Pris og tilgængelighed
Vejledende pris: 27.999,-
- Læs mere på Trek’s hjemmeside.